Nieuwe interface Gmail uitgelekt

23 mei 2014, 10:30

Google werkt aan nieuwe interface, wat gaat er veranderen?

Nog geen maand geleden introduceerde Gmail een nieuwe look & feel van de promotions tabs. Een Pinterest-look-and-feel voor e-mailings. Maar dit nieuwtje verdwijnt als sneeuw voor de zon nu Geek.com afgelopen week uitgelekte printscreens publiceerde van een volledig nieuwe interface voor Gmail. Zoals de screenshots laten zien, worden namelijk alle onderdelen van de e-mailclient gewijzigd. De lay-out, de indeling en ook de werkwijze zijn volledig overhoop gegooid. Ik zet de belangrijkste veranderingen voor je op een rij.

Focus op berichten

Zoals je in onderstaande screenshots kunt zien, legt de nieuwe interface de nadruk op berichten en lijkt het met name ontworpen te zijn om goed te werken op alle devices ongeacht de schermgrootte.

Nieuwe Gmail interface inbox

Make-over

Niet alleen de indeling, ook de weergave van de knoppen als bijvoorbeeld de ‘inbox’ en ‘bericht opstellen’ hebben een grote make-over gehad en ze zijn ook verplaatst. Zo zie je in onderstaand screenshot (rechtsonderin) een grote rode knop waarmee je een nieuw bericht kunt opstellen. Deze wordt vergezeld door een speciale knop waarmee je een herinnering kan instellen.

Nieuwe Gmail interface clean

Nieuwe tabs

Wat ik vooral opvallend vind, is dat de nog geen jaar geleden geïntroduceerde tabs zijn verplaatst van de bovenbalk naar de zijkant. De tabs zijn ook direct uitgebreid. Er zijn drie nieuwe tabs: financieel, reizen en aankopen. Deze vind je tevens aan de linkerzijde van de interface.

Nieuwe Gmail interface grouped in the inbox

Taken en ranking the stars

Nieuw is ook dat je taken per mail kunt versturen en dat de ontvanger direct de mogelijkheid heeft om feedback te geven door middel van: ‘good‘, ‘bad‘ of ‘excellent‘! Hierdoor wordt de mailbox nog meer een taskmanager. Ook de ‘star-ranking’, waarmee je in de huidige interface berichten als belangrijk kunt selecteren, zijn in de nieuwe Gmail-interface vervangen. Je kunt berichten nu ‘pinnen’ en deze berichten in de inbox slepen, waardoor je heel overzichtelijk de belangrijkste berichten bovenaan kunt laten staan.

Nieuwe Gmail interface today

Nieuwe Gmail interface chat

Wanneer gaat het nieuwe Gmail live?

Het is helaas nog onduidelijk of en wanneer de nieuwe interface verder uitgerold zal worden. Ik acht de kans erg aannemelijk dat meer informatie volgt tijdens Google I/O volgende maand. Uiteraard houd ik dit nauwlettend voor je in de gaten en meld ik het wanneer er meer bekend is.

Wat betekent dit voor de marketeer?

Het is allemaal nog erg onduidelijk of Gmail deze interface volledig gaat implementeren. Het is wel duidelijk dat Gmail werkt aan een responsive oplossing voor de webinterface. Een responsive interface zal ook betekenen dat meer content, crossmediaal via webmail bekeken zal worden. De marketeer zal dus nóg meer gedwongen worden om met het responsive tijdperk mee te gaan. Dus: heb jij al je (e-mail)contents al geoptimaliseerd voor mobiel?

Natalie Gierveld
Marketing Manager bij e-Village

Natalie Gierveld is marketing manager bij e-mailmarketingbureau e-Village en e-mailsoftware Clang. Lid van de DDMA E-mail commissie Events & Awards. Is gespecialiseerd in digital strategie, customer centricity, inbound marketing en e-mailmarketing. Auteur van de e-Village E-mail Benchmark. Blogt regelmatig over e-mailmarketing topics.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Youri Klijn

    In mijn ogen een erg goede interface update welke in de huidige tijd tot zijn recht komt. Ook de extra tabs gaan meer overzicht in je mail brengen vermoed ik 🙂

    Leuk artikel Natalie!


    23 mei 2014 om 11:47
    Natalie gierveld

    Bedankt en inderdaad biedt deze nieuwe interface weer meer overzicht voor de ontvanger en meer mogelijkheden voor de marketeer. Het is maar al te duidelijk: responsive design is niet langer een keuze 😉


    23 mei 2014 om 12:25
    Bert Middeldorp

    “Maar dit nieuwtje verdwijnt als sneeuw voor de zon nu Geek.com afgelopen week…”

    14 dagen geleden dus… De afdeling E-mail marketing neemt zijn/haar taak niet echt serieus door 2 weken achter de feiten aan te lopen en lukraak maar wat te copy/pasten.

    Jammer.


    23 mei 2014 om 17:57
    Sven van de Bergh

    New face, new friends. But stay Google.


    23 mei 2014 om 23:03
    Tim Scholten

    Begin dit jaar is door Google al aangekondigd dat de interface zou gaan veranderen. Sinds begin mei word er zelfs al mee getest met enkele proefpersonen.

    Ik verwacht persoonlijk dat dit een vooraanstaande verandering is op de aanpassing Android/Chrome die er binnen enkele jaren gaat komen. Maar dat moeten we afwachten.


    24 mei 2014 om 07:41
    patricksteenks

    Ondanks het feit dat het oud nieuws is word ik er erg enthousiast van. Ben vooral benieuwd naar de werking van het ‘rankings the stars’ in de praktijk omdat dit voor mij een duidelijke behoefte is in mijn inbox.


    28 mei 2014 om 04:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief