Nieuw! Planspot

Nieuw! Planspot
,
@marketingfacts

Interessante start-ups, websites, projecten, initiatieven... we kunnen er geen genoeg van krijgen. Toch hadden deze nog geen eigen plekje op Marketingfacts. Tot voor kort dan, want startups en andere leuk initatieven hebben een eigen rubriek in een Marketingfacts-jasje, onder de simpele doch retro-naam: Nieuw! Vandaag aandacht voor Planspot.

Satya van Heummen, de oprichter van Planspot, speelde in 2011 met de gedachte om een consumentenplatform voor evenementen te lanceren. Consumenten konden het platform gebruiken om middels een sociale laag te converseren over evenementen. Vanaf januari 2012 is het Planspot-team uitgebreid met Joris Jansen (oprichter SeeYouDance.nl), Reinoud Tjallema (Nyenrode) en Michiel Scheepens (Your Republic). In een vroeg stadium bleek al snel uit eigen onderzoeken dat er slechts beperkt vraag was naar wederom een nieuw consumentenplatform. Uit gesprekken die het team voerde met organisatoren van evenementen bleek dat men, door de toename van het aantal online kalenders en sociale netwerken, het al moeilijk genoeg vond om al deze middelen op een efficiënte manier in te zetten. Het roer werd intern omgegooid. Planspot was geboren. Een all-in-one marketingplatform voor organisatoren van evenementen.

Satya van Heummen, waar moeten we je van kennen?

Satya: “Ik kan mezelf denk ik het beste omschrijven als een echte new business developer. Tijdens mijn studie Industrieel Design aan de TU Delft werd mijn aandacht al snel getrokken door nieuwe innovaties. Ik vind het geweldig om nieuwe dingen te bedenken en deze naar eigen inzicht in de markt te zetten. De afgelopen jaren heb ik me bezig gehouden met meerdere vakgebieden. Zo ben ik mede betrokken geweest bij de oprichting van ‘Front’, een krant voor grafisch- en industrieel ontwerpers en heb ik gewerkt voor een bedrijf dat wereldwijd eén van de marktleiders is op het gebied van stationary. Hier was ik verantwoordelijk voor het uitdenken van nieuwe strategieën, bedrijfsoplossingen en het aanboren van nieuwe afzetmarkten. Tijdens deze werkzaamheden is ook het idee voor Planspot geboren.”

Wat is het idee achter Planspot ?

“Door de digitalisering is het aantal communicatiekanalen de laatste jaren explosief toegenomen. Denk hierbij aan het almaar groeiende aanbod van online evenementenkalenders en de intensivering van de activiteiten van consumenten op de populairdere sociale netwerken. Waar eerst voornamelijk de focus lag op printmedia en directmailing, zijn nu online en social ‘the new kids on the block’.

Uit gesprekken die we hebben gevoerd met tal van organisatoren, brandmanagers en marketeers bleek al snel dat men het zeer lastig vindt om alle bestaande kanalen op een efficiënte manier in te zetten voor de promotie en verspreiding van evenementen. Organisatoren vinden het onderhouden van sociale netwerken interessant en tot bepaalde hoogte ook zeker effectief. Het grootste pluspunt is dat het bereiken van de doelgroep via sociale netwerken voornamelijk gratis is. Dat geldt helaas niet voor de uren die er in deze social marketing gestoken moeten worden. Het onderhouden en monitoren van conversaties op de verschillende netwerken is een zeer tijdrovende en dus kostbare bezigheid.

Planspot biedt hier een zeer passende oplossing voor. Middels een dashboard kunnen organisatoren vanuit Planspot simpel en eenvoudig een evenement uitsturen naar een combinatie van communicatiekanalen waaronder Facebook, Twitter, perscontacten en een netwerk van aangesloten mediapartners. Op deze manier kan elke organisator voor zijn toekomstige gebeurtenis een uniforme en effectieve campagne voeren. Planspot bespaart zo tijd, geld en middelen en maakt het dus makkelijker om een evenement tot een succes te maken.”

Waarom ben je dit initiatief gestart?

Satya van Heummen: “Planspot is een antwoord op de vraag uit de evenementenbranche. De laatste jaren zien we echt een almaar groeiende trend waarbij organisatoren steeds minder te besteden hebben en sociale netwerken steeds belangrijker worden. Veel organisatoren klampen zich momenteel - soms tegen beter weten in - vast aan oude en vertrouwde gebruiken. Denk hierbij aan het produceren van drukwerk, adverteren in kranten en het rondsturen van mailings. Het aantal organisatoren dat social media momenteel inzet groeit echter wel. Velen hebben echter geen idee hoe deze het meest effectief èn efficiënt kan worden ingezet. Planspot springt in dit gat en gaat organisatoren helpen om op een gerichte en adequate manier campagne te voeren.”

Wat onderscheidt Planspot van andere soortgelijke dienstverleners binnen dit vakgebied?

Reinoud Tjallema, Marketing Manager bij Planspot: “Het zou kortzichtig zijn om te zeggen dat wij de enige partij in de wereld zijn die een passende oplossing biedt voor organisatoren. In de wereld zijn er een vijftal directe concurrenten en een twintigtal indirecte concurrenten die services bieden als bijvoorbeeld een mailingtool of een smsdienst voor de evenementenbranche.

Ik denk dat Planspot een aantal unique selling points heeft. Zo hebben wij het afgelopen halfjaar keihard gewerkt om een breed medianetwerk binnen Nederland op poten te zetten. De input die wij vanuit organisatoren ontvangen, in de vorm van content over evenementen, sturen wij uit naar allerlei soorten media die bereik voor organisatoren kunnen creëren en/of vergroten. Denk hierbij aan de integratie van evenementenkalenders op websites van grotere magazines, kranten, bloggers en eigenlijk alles wat bereik heeft. De mediapartners binnen ons netwerk kunnen hun bereik op hun beurt verkopen aan organisatoren binnen Planspot. Op deze manier zou bijvoorbeeld een tijdschrift als Libelle de organisator van een vrouwenbeurs kunnen helpen een evenement te promoten middels een twittercampagne, advertorials of een grotere vermelding in de kalender op de website.

We helpen zo dus niet alleen een organisator aan meer visibility, maar creëren dus tevens extra saleskanalen voor publishers en ieder ander medium met bereik. Iedereen die bereik heeft kan zich op onze website ook daadwerkelijk aanmelden als mediapartner. Het grootste voordeel van dit verdienmodel: Planspot rekent de mediapartner niets voor de content die het ontsluit. Op deze manier verwachten we ons netwerk zeer snel te kunnen uitbreiden.”

Welke marketingfacts kun je ons geven?

Reinoud Tjallema: “De Nederlandse en Belgische organisatoren hebben het iets zwaarder als het gaat over de budgetten die beschikbaar gesteld worden voor het organiseren van evenementen. Hier geldt namelijk dat er in 2012 Q3 in 48% van de gevallen er minder te besteden valt dan in Q2 en dat er in 35% van de gevallen er een stagnatie te zien is.

We zien tevens een sterke trend bij de inzet van sociale netwerken rond evenementen. Binnen de evenementenwereld wordt de focus van het bereiken van zoveel mogelijk mensen verschoven naar de engagement van bezoekers. Vijftig procent van de organisatoren willen meer interactie met bezoekers. Trouwens, leuke fact: de consument wil ook steeds meer deze interactie, het werkt dus twee kanten op.

De populairste middelen hiervoor zijn momenteel: 

  1. Facebook
  2. E-mail
  3. E-mail newsletters

Als we kijken naar de huidige top 5  voor event marketing, dan gaat de voorkeur uit naar:

  1. E-mail
  2. Website / event page
  3. Printmedia / direct mail
  4. Pers / media
  5. Mond-tot-mond (offline en social media)

Men zou verwachten dat social media ondertussen wel door een hoop organisatoren actief wordt ingezet. De praktijk leert ons echter dat het aantal organisatoren dat social media gebruikt wel hard groeit, maar dat het in de volle breedte van de branche nog zeer onder-vertegenwoordigd is. Een groot aantal marketeers vaart moeiteloos mee met de huidige technologisering terwijl de kleinere spelers, waaronder kleine zelfstandigen, veelal worstelen met de vraag hoe social media het beste kan worden ingezet.”

Waar staat Planspot over een jaar?

Satya van Heummen: “De verwachtingen zijn zeer hoog gespannen. Toch is het lastig om te zeggen waar Planspot over een jaar staat. Medio 2013 willen we in ieder geval voldoende betalende gebruikers hebben om onze operationele kosten te kunnen dekken.

Strategisch gezien is Planspot een succes als ons bestand met gebruikers groeit met 25% per maand, wij minstens dezelfde groei zien in het aantal events per maand dat wij kunnen uitschieten en wij elke maand een nieuwe feature kunnen lanceren die aansluit bij de vraag van onze gebruikers. Naast dat streven wij naar een klanttevredenheid van ten minste 95% . Dit is natuurlijk allemaal goed te meten, en nog belangrijker, te beïnvloeden!”


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.