Nieuw! Ontsluit relevante socialmedia-content op je site met Crowdynews

24 september 2013, 13:29

Actuele socialmedia-content is erg aantrekkelijk voor uitgevers om op je site te ontsluiten. Maar hoe doe je dit op een manier die waarde toevoegt aan je site? Daartoe is Crowdynews ontwikkeld. Op basis van content van de site ontsluit de in Grunn ontwikkelde tool relevante tweets, artikelen en andere socialmedia-content. In dit artikel geven Edwin Kuipers (CEO) en Jeroen Zanen (CCO) tekst en uitleg.

Edwin Kuipers en Jeroen Zanen, waar moeten we jullie van kennen?

Edwin Kuipers (CEO en oprichter) is een ondernemer in hart en nieren. Vanaf zijn achttiende staat hij al bij de Kamer van Koophandel ingeschreven. Hij studeerde Informatiekunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en in 1998 richtte hij Buyways op, een softwareservicebedrijf, waar hij verantwoordelijk was voor o.a. de bedrijfsstrategie en sales. Edwin heeft inmiddels jarenlange ervaring in startups opgebouwd.

Jeroen Zanen is mede-oprichter en commercieel directeur van Crowdynews. Hij studeerde Management, Economie en Recht aan de Hanzehogeschool in Groningen. Hij richtte verschillende florerende bedrijven in Groningen op, zoals Zeker Zanen een bedrijf dat particulieren en bedrijven adviseert op verzekeringsgebied.

Wij hebben Crowdynews in 2010 opgericht, hoewel de ‘roots’ van het bedrijf al teruggaan naar het jaar 2007. Edwin begon toen in nauwe samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen met het ontwikkelen van internetapplicaties gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Na enkele probeersels heeft Edwin de toegevoegde waarde van sociale media gecombineerd met de kracht van algoritmes en zo is Crowdynews ontstaan.

Wat is het idee achter Crowdynews?

Crowdynews is een tech startup uit Groningen die gespecialiseerd is in socialemedia-integratie. Crowdynews levert widgets waarin tweets passeren die waarde toevoegen aan de content van een site. In overleg met uitgevers worden door Crowdynews de onderwerpen met specifieke zoekwoorden getraceerd. Daar blijft het niet bij, Crowdynews levert ook hele socialemedia-pagina’s gevuld met relevante content vanuit Twitter, YouTube, Instagram, Flickr, RSS-feeds, etc. Op deze manier combineren ze de redactionele content met content van sociale media. Het doel en streven van elke online publisher ligt nog altijd in het brengen van breaking news op het moment dat het gebeurt. Crowdynews maakt dat mogelijk.

Crowdynews is niet als andere socialemedia-streams die o.a. tweets zoeken op basis van willekeurige zoekwoorden. De techniek gaat verder dan dat. De algoritmes selecteren de meest relevante content van sociale media. Het idee hierachter is dat er niet zomaar content verzameld wordt, maar juist op een manier die bruikbaar is voor vele disciplines.

Voorbeelden

Crowdynews wordt o.a. gebruikt op de homepages van Chicago Tribune en Hardwarezone.

Waarom zijn jullie Crowdynews gestart?

We hebben gezien hoe snel sociale media zijn opgekomen (en inmiddels niet meer weg te denken zijn). Er is een duidelijke verandering zichtbaar van alleen maar de statische (online) content en feiten naar de dynamiek van relevante tweets, video’s en blogs. Afgezien van de content die al op websites te lezen is, voegen Crowdynews’ producten gerelateerde reacties en perspectieven toe, waardoor de lezer vanuit verschillende oogpunten naar een onderwerp gaat kijken. Dit alles moet makkelijk te bereiken zijn en precies daar zijn waar je publiek het verwacht en het wil zien. Toen wij dit idee bedachten, was er nog niet iets in deze vorm aanwezig. Toen besloten we dit zelf te gaan doen.

Welke ‘marketingfacts’ kun je ons geven?

Miljoenen keren per dag komt Crowdynews wereldwijd voorbij op tenminste 500 dailies en weeklies. Het is niet zo dat het product zichzelf verkoopt, maar we merken zeker de laatste tijd een groei in autonome aanvragen door deze exposure.

Waar staat Crowdynews over een jaar?

Onze focus ligt op uitbreiden naar andere gebieden binnen de socialemedia-integratie-industrie, we willen als bedrijf groter worden en meer naamsbekendheid genereren. Dit willen we bewerkstelligen door nieuwe, innovatieve producten en services aan te bieden en door samen te werken met grote namen in deze industrie. Ons ultieme doel is wereldwijd marktleider in socialemedia-integratie voor online publishers te worden of tenminste tot de top-5 te behoren. Ons team is jong, flexibel, succesvol en heeft verstand van zaken. Dat onze producten de beste moeten zijn staat uiteraard voorop, maar ook hebben we designers in huis die deze producten op de mooiste manier vormgeven. Die combinatie maakt het zo uniek en daar geloven wij in.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

2 Reacties

    Marianna Bakker

    Het komt mij allemaal erg Amerikaans over. Ik ben benieuwd naar cases in Nederlandstalig gebied.

    “Miljoenen keren per dag komt Crowdynews wereldwijd voorbij op tenminste 500 dailies en weeklies.” Wat valt er op dit punt te vertellen over toepassingen?

    Nog wat vraagjes:

    Leiden veel berichten niet tot het ontwikkelen van een blind spot zoals met banners?

    Kun je niet beter zorgen voor goede eigen content op je website en in social media?


    24 september 2013 om 15:24
    Elleke Jansen

    Dat kan kloppen, Crowdynews is namelijk gestart met uitrollen in Amerika, om van daaruit door te groeien naar de rest van de wereld. Sinds kort richten we ons ook op de Nederlandse markt.

    De huidige klanten gebruiken de technologie van Crowdynews om de meest relevante sociale media content te vinden en te publiceren op een geautomatiseerde en veilige manier. Crowdynews verzorgt die koppeling tussen bestaande content en relevante content op sociale media.

    Uit statistieken blijkt juist dat mensen deze relevante sociale media content verwachten op een site. Hierdoor ontstaat er meer interactie en blijft men langer op een website. Dus is er geen sprake van het ontwikkelen van een blind spot.

    Natuurlijk is het belangrijk om zelf voor goede content te zorgen, maar het moet geen eenrichtingsverkeer zijn en daarom zijn verschillende invalshoeken zo belangrijk.

    Wat Crowdynews’ tools toevoegen is juist díe extra dimensie.


    25 september 2013 om 14:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!