Nieuw! CheckZis

8 maart 2013, 08:29

In de rubriek “Nieuw!” besteden we aandacht aan Interessante start-ups, websites, projecten, producten en diensten. Met vandaag aandacht voor CheckZis, een platform om klanten te veroveren met praktische lijsten.

Dennis Saaltink, waar moeten we je van kennen?

Ik heb 7 jaar in verschillende functies bij Sanoma Media gewerkt, o.a. als online publisher. Daarna heb ik de stap naar Reed Business gemaakt en was ik daar uiteindelijk in de directie verantwoordelijk voor Strategie en Business Development

Wat is het idee achter CheckZis?

Het basisidee is simpel: mensen zijn dol op lijsten en wij willen ze met lijsten helpen om hun niet-allledaagse problemen op te lossen. Mensen lopen voortdurend tegen allerlei praktische problemen aan. Niemand gaat dagelijks trouwen, of een bedrijf starten of een IT audit doen. Praktische lijsten kunnen helpen dit soort projecten (want dat zijn het) te ondersteunen. Lijsten zijn overzichtelijk en bieden structuur.

Waarom ben je die initiatief gestart?

CheckZis is bedacht in de hotelbar van het Rotterdam Hilton. In een half dronken bui schreven we onze bucket lists op. Toen begon het filosoferen: waarom wordt zoveel informatie in lijstvorm gepubliceerd? Bestaat er een site waar dit centraal wordt gedaan? Hoe kunnen we voor nog meer lijsten zorgen?

We bedachten een platform waar informatie in lijstvorm makkelijk gedeeld kan worden. En we focussen op praktische informatie. Er zijn namelijk al genoeg sites waar je de “10 Hottest Hollywood Celebrities” kunt vinden. We willen mensen helpen, niet vermaken. Om te komen tot echt goede lijsten kunnen gebruikers gezamenlijk een lijst maken. Momenteel werken we aan een algoritme om de kwaliteit van de individuele punten in een lijst, de lijsten zelf en de “contributors” te bepalen om zo de beste content te kunnen tonen. Ook belonen we gebruikers die inhoud bijdragen met gratis advertenties die ze bij hun content kunnen plaatsen. Daarmee zetten voor een andere belangrijke gebruikersgroep, content marketeers, ook een platform neer. Al met al brengen we op CheckZis gebruikers met een probleem en content marketers met een oplossing bij elkaar met een simpel medium: de lijst.

Welke marketingfacts kun je ons geven?

  • Er wordt maandelijks 226 miljoen keer op de Engelse term “list” gezocht met Google. Op de term “checklist” wordt 3,4 miljoen keer gezocht.

  • op CheckZis zijn inmiddels bijna 300 lijsten gepubliceerd, met gemiddeld 13 checkpoints (zo noemen we de punten in een lijst)

  • een lijst wordt gemiddeld bijna 400 keer bekeken (en deze aantallen kunnen alleen nog maar groeien, omdat de meeste lijsten “tijdloze” content hebben)

  • 55% van onze traffic komt via Google, 25% via sociale kanalen en 20% direct

Waar staat CheckZis over een jaar?

Onze strategie is simpel: content, content, content. Over een jaar heeft CheckZis met die content voet aan de grond gekregen in Nederland. Mensen zullen eerst kijken op CheckZis voor ze aan een project beginnen. Over een jaar gaan we ook serieuzer werk maken van de Engelstalige markten.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

2 Reacties

    jan

    Waar slaan die legendarische nummer eigenlijk op? (op de site ook printbaar…!)


    8 maart 2013 om 15:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!