Nieuw binnen AdWords user interface: Gmail Sponsored Promotions

18 juni 2015, 05:00

In mei 2015 is Google’s Gmail Sponsored Promotions (GSP) opgenomen in de user interface van Google AdWords. GSP-campagnes kunnen hierdoor gemakkelijk op worden gezet binnen de AdWords-omgeving, waarbij gebruik gemaakt kan worden van handige advertentiesjablonen. Het zelf beheersen van HTML-programmeervaardigheden is dus niet langer een voorwaarde voor de inzet van GSP. De mogelijkheden van deze nieuwe targetingmethode binnen de AdWords user interface nader toegelicht.

GSP in het kort

Gmail Sponsored Promotions maakt het mogelijk om een gesponsorde update te plaatsen binnen het postvak in van een Gmail inbox, zonder gebruik van het e-mailadres van de persoon die men wil targeten. De gesponsorde update wordt geplaatst op basis van de gekozen targetingmethoden van de adverteerder.

Er zijn diverse targeting variabelen mogelijk binnen de AdWords user interface:

  • Variabelen zoals leeftijd, geslacht, taal, device en locatie;
  • (ROI) affiniteitsgroepen zoals we die kennen uit reguliere display campagnes;
  • Contextuele targeting op basis van content. Hierbij voer je net als bij reguliere contextuele targeting zelf de zoekwoorden in welke worden gematcht aan content. In dit geval worden de woorden gelinkt aan de content van e-mails binnen de Gmail inbox.

Welke targetingmethoden je kiest en hoe je deze inzet, zal afhangen van je campagnedoelstelling. Bij een salesdoelstelling met een laagdrempelig product kun je je doelgroep een interessante aanbieding voorleggen. Indien je een geraffineerder product met langere buying cycle hebt, zou je de doelgroep kunnen serven door ze te targeten met content welke relevant is tijdens het aankoopproces.

Het opzetten van een GSP-campagne binnen de AdWords UI in 7 stappen

  1. Allereerst dient jouw Google-accountmanager voorlopig nog het AdWords-account te whitelisten voor het gebruik van GSP. Vervolgens kun je zelf een nieuwe campagne aanmaken. Hierbij kies je voor de campagne instelling alleen display netwerk.
  2. Stel bij de targeting van je advertentiegroep in dat de campagne alleen mail.google.com mag targeten.

  1. Stel per advertentiegroep de gewenste targeting in op basis van de hiervoor eerder besproken mogelijke targetingmethoden. Dit werkt op dezelfde wijze als wanneer je targeting toevoegt voor een reguliere display campagne.
  2. Maak een nieuwe advertentie aan via de optie ‘Advertentiegalerij’.

  1. Kies voor de optie Gmail-advertenties binnen de advertentiegalerij.

  1. Kies één van de sjablonen van Google of voor de optie om zelf een HTML-bestand in te laden (in dit geval kiezen we voor een enkelvoudig promotiesjabloon van Google).

  1. Binnen dit sjabloon kun je nu gemakkelijk de velden invullen om een eigen GSP-advertentie op te zetten. Hoe je deze inricht zal zoals eerder beschreven afhangen van de doelstelling van je campagne. Je creëert hierbij een view voor de ingeklapte en voor de uitgeklapte advertentie. Deze zouden er als volgt uit kunnen zien:

Ingeklapt – voor klikken:

Uitgeklapt – na klikken:

Resultaten en metrics

De gemaakte GSP-campagne komt naar voren binnen het reguliere campagne-overzicht. Hier kun je dus, net als bij een reguliere campagne, de resultaten inzien.

Voor GSP kunnen er drie extra kolommen toegevoegd worden:

  1. Opslaghandelingen in Gmail: het aantal keer dat de getargete personen jouw Gmail-advertentie hebben opgeslagen in het Postvak IN.
  2. Doorstuurhandelingen in Gmail: het aantal keer dat het bericht is doorgestuurd naar iemand anders.
  3. Gmail-klikken naar websites: het aantal klikken naar de bestemmingspagina vanuit de Sponsored Promotion.

Voor geen van bovenstaande metrics worden kosten in rekening gebracht. De adverteerder betaalt slechts voor het aantal keer dat de ingeklapte advertentie wordt uitgeklapt.

Drie laatste tips voor het opzetten van een GSP-campagne

  • Denk per targetingmethode goed na over je boodschap. De ene targetingmethode kun je specifieker maken dan de andere. Wanneer je targetingmethode zeer dicht bij je doelgroep ligt, kun je bijvoorbeeld specifiekere producteigenschappen promoten. Indien je een wat bredere groep target, dien je er rekening mee te houden dat niet iedereen bekend zal zijn met je product, waarbij je dus een algemenere benadering dient te gebruiken.
  • Indien je kiest voor contextuele targeting op basis van zoekwoorden, kun je een advertentiegroep met namen van concurrenten aan maken. Zo kun je verschijnen in de inbox van iemand die geabonneerd is op de nieuwsbrief van een concurrent.
  • Zorg ervoor dat je voor de landingspagina een remarketinglijst hebt aangemaakt zodat je de bezoekers later kunt (re)targeten met een eventuele (vervolg)aanbieding.

Ton Beentjes
Freelance online marketing specialist bij Ton Beentjes online marketing

Freelance online marketing specialist met ruime ervaring aan bureau zijde. Gespecialiseerd in Google AdWords, Bing Advertising, Google shopping, Display advertising, Youtube Advertising en (SEO) content optimization.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Maudy Ballijns

    Duidelijk verhaal en handige tips! Ik ben zelf erg enthousiast over de mogelijkheden van GSP, zeker nu de campagnes op te zetten zijn binnen de AdWords interface.

    Minpunt vind ik dat sommige targetingmogelijkheden niet meegegaan zijn naar AdWords, bijvoorbeeld het targeten op functietitel. Daarentegen zijn de campagnes nu een stuk makkelijker te beheren en te meten.


    18 juni 2015 om 06:33
    Wouter Hoolwerf

    In dit bericht heb ik zojuist voor het eerst hierover gehoord. Erg interessant en ook fijne duidelijke uitleg. Ik schrik vooral van het resultaten plaatje. Als ik het goed begrijp is hier 88,96 betaald voor 17 clicks naar de website? Is dit een reëel voorbeeld?

    Ik zou heel graag horen van mensen die al gebruik maken van GSP of zij hier rendement uit halen. Het voorbeeld is namelijk voor mij vrij afschrikwekkend.


    6 augustus 2015 om 12:43
    Ton30071989

    Hoi Wouter,

    In dit geval gaat het om een voorbeeld waarbij wij content hebben verspreid. De doelstelling was dus niet om bezoekers naar de website te trekken.

    Voor andere klanten hebben wij GSP ook ingezet voor winacties, waarbij wij bijvoorbeeld inschrijvingen voor de nieuwsbrief verzamelden. GSP is hiervoor zeer geschikt omdat de advertentie enorm opvalt. Je kunt je dus indenken dat je, indien je een sterke actie hebt, met GSP ook goede sales resultaten kunt boeken. Mits je natuurlijk je targeting scherp genoeg instelt!


    6 augustus 2015 om 12:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!