Next step in candidate experience: Sollicitatiegesprek op een unieke plek
Bied sollicitanten een solliciteer-omgeving die past bij hun eigen waarden en die van de aanstaande werkgever. Een rondleiding.
In de huidige krappe arbeidsmarkt is het creëren van een unieke sollicitatie-ervaring essentieel geworden voor organisaties die toptalent willen aantrekken. De competitie om gekwalificeerd personeel is intens, en kandidaten hebben vaak meerdere opties om te overwegen. Daardoor wordt de omgeving van de sollicitatie-ervaring een kritieke factor, waarmee je positief onderscheidend kunt zijn waardoor talent eerder voor joú kiest!
Een unieke omgeving helpt niet alleen om de waarden en cultuur van een organisatie over te brengen, maar het verhoogt ook de engagement van kandidaten. Het biedt hen een blik op de creativiteit en innovatie van een potentiële werkgever en kan de band met het bedrijf versterken voordat ze aan boord komen. Dat kan met name belangrijk zijn voor het aantrekken van hoger opgeleide professionals, die vaak zoeken naar bedrijven die overeenkomen met hun eigen waarden en ambities.
‘Oké, maar waar moet ik nu aan denken bij een unieke omgeving voor het sollicitatiegesprek?’ We geven je een aantal voorbeelden van andere werkgevers:
- Op sollicitatie in een kano, voor een organisatie die producten verkoopt voor buitenmensen.
- Op sollicitatie in een operatiekamer, voor vacatures bij regionale ziekenhuizen.
- Op sollicitatie in een reuzenrad, voor horecavacatures nabij deze toeristische trekpleister.
- Op sollicitatie op een festival, als alternatief voor een traditionele banenbeurs.
- Op sollicitatie in een luchtballon, voor een ‘cloud’-bedrijf met IT-vacatures.
- Op sollicitatie in een hop-on-hop-off ambulance, voor diverse verpleegkundigen.
- Op sollicitatie in joúw eigen droomkamer, waar je droom werkelijk wordt..
Dat laatste vraagt misschien iets meer toelichting. Daarvoor leid ik je graag rond bij Personato, ons recruitmentbureau in Venray, dat onlangs zes verschillende droomkamers lanceerde. Iedere droomkamer met een eigen thema, een metafoor van het ‘waardewoord’, waarmee kandidaten zich uitdrukken wat ze (on)bewust nastreven en hopen te vinden in een nieuwe baan.
Uit onderzoek dat we samen met neuromarketing-expert Hein Heijen uitvoerden, bleek dat werkzoekend Nederland de volgende zes, meest voorkomende ‘waardewoorden’ kent: balans, erkenning, ontwikkeling, uitdaging, verbondenheid en vrijheid.
Waardewoord ‘Erkenning’ – thema kleurexplosie: jezelf erkennen, betekent kleur bekennen. Wie ben jij en wat past bij joú?
Deze droomkamers zijn ontworpen vanuit het sensory marketingprincipe. Een interactieve ruimte vol beleving, waar alle zintuigen van de kandidaat worden getriggerd, zoals geur, kleur, licht, geluid, textuur, smaak en zicht. Druk op een knop, en een verhalende video start en neemt je mee in de betreffende metafoor. Zó ontdekt een kandidaat wat zijn/haar ideale droombaan is en durven ze uit deze droom te treden om er werkelijkheid van te maken.
Waardewoord ‘Uitdaging’ – thema berghut: je voelt de adrenaline al, want je gaat bijna beginnen aan de klim naar de top!
Waardewoord ‘Balans’ – thema Yin-yang: vind jouw innerlijke rust, breng het evenwicht terug in jouw werk- en privébalans.
Solliciteren kan tegenwoordig op wielen, te voet, of met ski’s aan – creativiteit kent geen grenzen. Vergeet het benauwde vergaderhok met tl-licht; vandaag de dag vraagt het sollicitatiegesprek, om de winst naar het beste talent, naar een unieke omgeving die sprankelt van sfeer en persoonlijkheid. Dit illustreert een groeiend besef binnen de HR-branche, dat het sollicitatieproces een cruciaal touchpoint is in de candidate experience en van invloed kan zijn op de beslissing of talent wel of niet voor jouw organisatie zal kiezen.
Waardewoord ‘Verbondenheid’ – thema kroeg: mensen waarbij jij je op je gemak voelt, waar je deel uitmaakt van iets groters dan jezelf.
Waardewoord ‘Vrijheid’ – thema bioscoop: neem de regie in handen en maak je éigen keuzes, word weer de regisseur van je eigen film.