Netto 31,5 miljoen euro aan online reclame in 2002

17 september 2003, 03:57

De twaalf grootste exploitanten voor online reclame in Nederland hebben vorig jaar netto 31,5 miljoen euro omzet gedraaid. Dit zegt IAB Nederland, dat samen met BBC De Media en Reclame Bank voor het eerst de netto-bestedingen in kaart bracht, als vervanger voor de omstreden bruto-bestedingen.

In augustus vorig jaar ontstond commotie over het tellen van de bruto-bestedingen voor online reclame, een methode die het IAB Nederland tot dat moment samen met BBC De Media en Reclame Bank hanteerde. Netto leverde de verkoop van banners, sponsoring en andere online reclame minder op, zo was de indruk, aangezien adverteerders stevige kortingen kregen op de inkoopprijs voor online reclame. Volgens diverse exploitanten onstond via bruto-tellingen een vertekend beeld van de markt voor online reclame in Nederland. BBC De Media en Reclame Bank haalde bakzeil en besloot samen met IAB Nederland de netto-bestedingen in kaart te brengen.

Het IAB maakt nu netto-cijfers bekend over zowel 2001 als 2002. In 2001 bedroeg de netto-omzet 20,5 miljoen euro en in 2002 was dit 31,5 miljoen euro. In hoeverre er een sterke daling is ten opzichte van de bruto-bestedingen over die periodes valt moeilijk vast te stellen. Sinds het derde kwartaal van 2001 zijn er door het IAB geen cijfers meer verstrekt over de markt voor online reclame in Nederland. Over de eerste drie kwartalen van 2001 rapporteerde het een bruto-omzet van 42,4 miljoen gulden. Een vergelijking met de nieuwe cijfers is weinig zinvol, omdat de exploitanten die meewerken aan het huidige netto-onderzoek niet exact dezelfden zijn als in het rapport over het derde kwartaal van 2001.

De deelnemende partijen nu zijn MSN, Adlink, IP, Tiscali, Funda, Webads, Wanadoo, Veronica, Lycos, Ilse Media, IDG en Wemnet (Wegener).

Ruim 50 procent van de online bestedingen komt uit banners en skyscrapers, aldus het IAB. Als tweede grootste inkomstenbron geldt ‘content integratie en sponsoring’ met 15 procent. E-mailmarketing en zoekmachinemarketing, die het afgelopen jaar een sterke groei hebben doorgemaakt, hebben in de cijfers van IAB en BBC een aandeel van respectievelijk 2 en 1 procent. Dat dit vrij gering is lijkt veroorzaakt te worden doordat de grote bedrijven voor e-mailmarketing in Nederland niet tot de exploitanten behoren die meedoen aan het onderzoek.

Binnenkort komen IAB en BBC ook met de eerste netto-bestedingen over 2003. Helemaal verdwenen zijn de bruto online bestedingen nog niet. Het IAB laat weten dat er overeenstemming is met BBC, BVA (adverteerders) en PMA (mediabureaus) om bruto-online bestedingen te rapporteren. Details hierover gaf het niet, IAB was niet bereikbaar voor een verdere toelichting.

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!