Netsize zet mobiele trends op een rij

25 februari 2008, 04:47

Netsize heeft in het kader van het tienjarige bestaan eind 2007 een wereldwijd onderzoek gedaan naar mobiele trends. Het resultaat van het onderzoek is nu beschikbaar in het rapport The Netsize Guide 2008: Mobile 2.0, you are in control. Bijna 2000 industrie kenners uit 79 landen hebben meegedaan aan het onderzoek. Daarnaast heeft Netsize nog eens 25 executives uit de mobiele industrie geïnterviewd. Het resultaat mag er zijn. Een uitgebreid rapport met daarin de belangrijkste trends voor mobiel de komende jaren volgens de ondervraagden.

Nederland was goed vertegenwoordigd in de enquête. Met 72 deelnemers nemen we de derde plaats in achter Engeland (137) en Frankrijk (74). Er zijn te veel enquêteresultaten om allemaal te behandelen. Ik probeer er een aantal opvallende uit te lichten.

Access

Over de verschillende access technologieën is men sterk verdeeld. Op de vraag of Wifi en WiMax GPRS/UMTS operators voorbij zullen streven beantwoord 49,4% met ja en 50,6% met nee. Ook interessant, ruim 57% van de ondervraagden denkt dat Mobiel Internet vooral zal bestaan uit het “gewone” internet, 33% denkt dat het vooral specifieke mobiele (WAP of transcoded) sites zullen gebruikt worden. Ruim 75% denkt dat het geringe gebruik van mobiel Internet op dit moment vooral te wijten is aan de hoge data kosten.

Werk

Voor de professionele gebruiker lijken de ondervraagden aan te sturen op grote veranderingen in 2009. Op de vraag wanneer medewerkers in staat zullen zijn beter te communiceren en samenwerken door Unified Communicatie is de inschatting van 44% dat dit in 2009 zal plaatsvinden. 46% denkt dat het pas na 2009 een realiteit zal worden. Eenzelfde trend zie je bij de vraag of het kunnen managen van je “presence” zodat je collega’s jou real-time kunnen bereiken over verschillende media denkt 51% dat dat in 2009 mogelijk wordt. 35% denkt dat het nog langer zal duren.

Luisteren naar muziek

Op de vraag wie leidend zal zijn in de distributie van muziek via mobiel beantwoord ruim 48% dat dat de labels en retailers zullen zijn. Slechts 24% denkt dat dat de mobiele operators zullen worden, en 15% de mobiele telefoon makers. 48% van de ondervraagden ziet de mobiele telefoon vooral als een apparaat waarmee muziek beluisterd zal worden, maar bijna 52% denkt ook dat er muziek mee gekocht zal worden.

Games

In het onderzoek blijkt dat de ondervraagden de mobiele telefoon meer zien als een apparaat waar de wat eenvoudigere games op gespeeld zullen worden. De complexere, multi player, MMORG games worden straks vooral op specifieke apparaten zoals de Sony PSP of WiFi enabled apparaten gespeeld. Ruim 49% van de ondervraagden denkt dat games vooral mbv WiFi gespeeld zullen worden, 40% met GPRS/UMTS en 10% via Bluetooth.

Televisie kijken

Over televisie kijken via mobiel zijn de ondervraagden niet zo positief. Bijna 75% van de ondervraagden beantwoord de vraag of mobiel tv kijken eenzelfde groei als SMS zal laten zien met “nee”. Ook interessant. De meeste ondervraagden denken dat vooral on-demand tv waarbij de gebruiker zelf bepaald wat hij kijkt (ipv de operator) en speciaal voor mobiel gemaakte filmpjes bekeken zullen worden. Slechts 39,5% denkt dat bestaande televisie programma’s ook bekeken zullen worden.

Sociale netwerken

Ruim 67% van de ondervraagden denkt dat bestaande web 2.0 bedrijven succesvol zullen zijn in mobiele sociale netwerken. Op de vraag of weten waar iemand is belangrijk is voor een mobiel sociaal netwerk antwoord slechts 54% positief. Veel belangrijker is communicatie. Ruim 75% van de ondervraagden ziet de mobiele telefoon vooral als een communicatie hulpmiddel in mobiele sociale netwerken. Het vastleggen van momenten dmv bv foto’s wordt maar door 24% gekozen. Maar liefst 75% denkt dat content betaald dmv advertenties het belangrijkste advertentie model zal worden binnen mobiele sociale netwerken.

Distributie

Gek genoeg denken de meeste ondervraagden (bijna 58%) dat het netwerk meer impact zal hebben op de eigen organisatie en distributie van content tov het mobiele apparaat. Ruim 66% denkt ook dat DRM vrije content uiteindelijk zal domineren.

Zoeken

Ook in het mobiele domein ligt Google ruim voor op de concurrentie mbt zoeken. De ondervraagden denken dat er maar weinig (white label) search brands goed zullen scoren tov bv Google en Yahoo. Locatie wordt door 74% van de ondervraagden gezien als een belangrijke pijler bij het zoeken naar mobiele content. Of je op mobiel een andere manier nodig hebt om het aantal zoekresultaten te verminderen wordt verschillend op gereageerd. 50,7% denkt dat dit wel nodig is, 49,3% denkt van niet.

1-click commerce

Het merendeel van de ondervraagden (bijna 80%) denkt dat de mobiele operators hun dominante betalingsrelatie vast zullen houden richting de consument. Ook denkt ruim 73% dat de operators ook een rol kunnen spelen in alternatieve betalingsmechanismen zoals Creditcard en Paypal. Near field communicatie zal pas na 2009 een rol gaan spelen volgens 55% van de mensen.

Promotie

82% van de ondervraagden denkt dat het verbinden van de fysieke en digitale retail omgeving via mobiel point of sales traffic enorm zal opdrijven. Mbt marketing zijn de ondervraagden sterk verdeeld. 39% denkt dat direct marketing succesvol zal zijn, 32% denkt dat internet banners en ads beter werken, en 27% dat een mobiele tv spot het beste zal werken.

Het rapport is veel uitgebreider en bevat nog een aantal zeer interessante interviews. Ik adviseer je het eens te bekijken als je interesse hebt.

Mijn persoonlijke indruk, na het lezen van het rapport, is dat de mobiele operators nog steeds worstelen met de rol die zij willen spelen in de waardeketen. Onder druk van sterke en ervaren Internet merken zullen de mobiele operators zware concurrentie krijgen op het gebied van distributie, search, content en betalingen. Partijen als Google en Yahoo proberen de mobiele operators terug te drukken in hun rol als access provider en lijken daar voorlopig goed in te slagen. Ook opvallend is dat de mobiele telefoon makers zoals Nokia niet echt boven komen drijven als belangrijke factor in de mobiele trends voor de komende jaren.

Het meest verrassend vind ik dat de ondervraagden over het algemeen kennelijk vinden dat de gebruikerservaring met het zoeken van informatie en het surfen op het internet via het “gewone” Internet geen echte blokkade is voor de groei van mobiel Internet. Ik denk dat daar toch enorme potentie zit. Het bekijken van reguliere Web pagina’s is zelfs op een iPhone of Nokia N95 nog steeds bewerkelijk. De interfaces worden wel steeds beter, maar het bekijken van een grote pagina op een klein scherm blijft behelpen. Ditzelfde geldt ook voor het zoeken van informatie via je mobiel. Je kunt natuurlijk gewoon naar google.com gaan en daar een zoek term intypen, maar ik denk dat er veel efficiëntere mogelijkheden zijn om informatie te vinden via je mobiel. Denk bv maar eens aan de mogelijk om iets aan je Twitter vrienden te vragen. Dit levert vaak direct goede informatie op zonder dat het al te veel moeite kost.

Wordt 2008 het jaar van de doorbraak van Mobiel Internet? Wat denken jullie?

Ik ben met name geïnteresseerd in het effect dat nieuwe technologiën en media hebben op het gedrag van mensen. Op mijn weblog schrijf ik hier over, altijd vanuit het perspectief van de gebruiker. Mijn weblog is Engelstalig, omdat de Internet grenzen niet ophouden bij Nederland.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Strategy on Demand

    Mobiel internet is al een tijdje aanwezig en door een relatief beperkte groep wordt er relatief veel gebruik van gemaakt. Of 2008 het jaar van ‘de doorbraak’ wordt betwijfel ik. Er moet eerst helder besef komen van het feit dat mobiel-internet een compleet ander medium is dan gewoon internet en dat content dan ook op een geheel andere wijze aangeboden zal moeten worden.

    Mobiel-internet zal ook alleen voor bepaalde diensten populair kunnen zijn, je gaat immers niet ‘even online shoppen’ in de trein. De grootste winst valt dan ook te behalen in de snelle on-the-run diensten, zoals NS-vertragingsschema’s, bioscoop-reserveringen, OV-planning, nieuws-headlines, buienradar en mail (de laatste is vooral aan het opleven binnen organisaties). Organisaties die deze diensten aanbieden, dienen wel nú in te stappen en zijn eigenlijk zelfs aan de late kant om deze ontwikkeling in hun eBusiness strategie op te nemen.

    Daarbij opgeteld dat mobiel internet dat nu wordt aangeboden, nog niet optimaal qua snelheid en kosten is, maar langzamerhand volwassen wordt, denk ik dat het te concluderen is dat 2008 het jaar wordt van deze volwassenwording en dat we in 2009 / 2010 pas naar de echte opleving van de ’24/7 mobiel online zijn’ cultuur gaan.


    25 februari 2008 om 07:17
    Kreekoor

    Internet op de mobiel is langzaam volwassen aan het worden, maar veel mensen zien internet nog los van de mobiel. Pas als ze zien wat het mogelijk maakt hoor ik om mij heen geluiden dat het toch handig kan zijn, terwijl daarvoor nooit de meerwaarde ervan is gezien.

    De mobiele telefoon is een sociaal medium en alhoewel ik nog geen goede ideeen heb gezien voor sociale toepassingen specifiek voor op de mobiel en niet gekopieerd van de pc, denk ik dat vooral hier een grote meerwaarde zit in toepassingen voor op de mobiel naast uiteraard de on-the-run diensten, zoals hierboven beschreven.

    Ik ben het er helemaal mee eens dat de mobiele telefoon een heel nieuw medium is en dat niet vast staat dat grote internetgiganten ook succesvol zullen zijn op de mobiel. Ik denk dat het speelveld helemaal open ligt.


    25 februari 2008 om 09:59
    Alexander van Elsas

    @Vincent had ik gemist, zal ik zeker even bekijken.

    @strategy on demand. Het gekke is dat uit het onderzoek blijkt dat men denkt dat de content juist niet op andere wijze aangeboden gaat worden, maar dat het “gewone” Internet het meest gebruikt zal worden. Ik denk niet dat speciale mobiel sites echt populair zullen worden, mede omdat je dan weer andere web adressen moet gaan onthouden (m.google.com). Maar het “reguliere” INternet is nu te langzaam en veel te duur. Ik verwacht eerlijk gezegd eerder dat er speciale mobiel communities zullen ontstaan waar je via de community en je vrienden leuke content krijgt. Voor de rest denk ik dat de mobiele telefoon primair een interactie apparaat zal blijven. Content bekijken is leuk, maar interactie is leuker.

    @kreekoor Maar uit onderzoek blijkt dan wel dat Google en Yahoo het erg goed doen mobiel. Ik denk dat zij, veel beter dan de mobiele operators, van nature uit denken in customer value. De operators zijn te lang bezig geweest met customer lock-in, een wezenlijk verschil.


    25 februari 2008 om 11:33
    Strategy on Demand

    @Alexander: web2.0 en interactiviteit worden inderdaad als grootste factor genoemd. Vanuit het perspectief van eBusiness en strategie van organisaties (bedrijfsleven) zou ik, puur naar aanleiding van dit onderzoek, investeren in een mobiele social network site (ala Twitter) om die mogelijkheid te openen. Het zou zo maar eens kunnen zijn dat dit net zo’n hype wordt als SMS en Hyves (Hyves, vanwege de ‘socialiteit’ en SMS vanwege de simpliciteit (ook weer het Twitter-effect).

    Aan de andere kant zou ik als organisatie tóch investeren in het in ieder geval leesbaar maken van de sites op mobiele apparaten. Fantastische voorbeelden zijn gmail.com en google.com, die het apparaat waarvandaan gesurft wordt herkennen en de site daaraan aanpassen!

    Als laatste wil ik dan toch nog benoemen dat dit onderzoek een momentopname is, die verwachtingen weerspiegelt, naar aanleiding van huidige behoeften van consumenten. Deze behoeften veranderen echter constant en ik ben nu al benieuwd naar de resultaten van hetzelfde onderzoek in 2009! 🙂


    25 februari 2008 om 11:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!