Nedstat veruit het populairst onder bedrijven

17 november 2005, 22:45

Nedstat veruit het populairst onder bedrijvenIn het licht van de lancering van Google Analytics, het gratis webstatistiekenpakket van Google, heeft eBase onderzoek gedaan naar de statistieken-pakketten die momenteel worden gebruikt voor Nederlandse bedrijven. Maar liefst 50,6% van de bedrijven die gebruik maakten van een externe methode om hun sitebezoek te meten, gebruik hierbij van een oplossing van Nedstat. 62% van de websites maken in het geheel geen gebruik van een externe teller.

eBase verrichtte het onderzoek naar aanleiding van de introductie van Google Analytics. Met het gratis beschikbaar stellen van dit webstatistiekensysteem wil Google zijn banden met website-eigenaren aanhalen. Volgens analisten zou Google daarmee de webstatistiekenmarkt op zijn kop gaan zetten. Zo daalde het aandeel van concurrent WebSideStory op de dag van de bekendmaking met bijna 10%.

Volgens de inventarisatie, uitgevoerd onder 360 websites, worden bij 38% van de bedrijfswebsites in Nederland gebruik gemaakt externe webstatistiekenpakketten. Van deze groep maakt 42 procent gebruik van de Sitestat-meetmethode van Nedstat. Van hetzelfde bedrijf gebruikt bovendien 8,6% het Nedstat Pro-systeem. Doubleclick’s Spotlight technologie en de systemen van OneStat en Webtrends zitten daar in populariteit net boven.

Gebruik webstatistieken onder Nederlandse bedrijfs-websites

Bron: persbericht eBase

Categorie
Tags

8 Reacties

    Arnoud

    Anders, kan je meer inzicht geven in de 360 bedrijfswebsites ? Zijn het AEX-bedrijven, MKB, eenmanszaken?


    18 november 2005 om 05:38
    Anders

    Het betreft de sites die geïndexeerd zijn door eBase. Het gaat dan met name sites van bedrijven uit het midden- en grootbedrijf, en dan om diverse type websites (actiesites, corporate sites, informerende sites etc).

    Een uitsplitsing naar type website, branche of bedrijf zou kunnen, maar de hoeveelheid data is daar in statistisch opzicht te klein voor. Met 38% van de sites die een teller bevat heb je het over 137 websites. Ga je dat verder uitsplitsen dan is het statistisch niet meer verantwoord. Ik heb bijvoorbeeld gekeken naar de corporate sites (bv. Akzo Nobel, Heineken), maar dan is de populatie te klein om er zinnige resultaten uit te krijgen. Volgend jaar wil ik dit wel (zinvol) uit kunnen diepen.


    18 november 2005 om 10:40
    Niels

    Ik twijfel of deze gegevens kloppen, ik zie bij Bling Bling campagne dat ze doubleclick gebruikten op de ebase site maar er is toch ook echt met OneStat gemeten…met 360 sites is dit meteen alweer verschil.


    18 november 2005 om 10:43
    Niels

    Verder staat dat Webtrends koers met 10% gezakt is, dit moet volgens mij websidestory / hitbox zijn. Best grove fout in persbericht. Webtrends is net zoals OneStat een private company en dus niet genoteerd aan de beurs.


    18 november 2005 om 10:45
    media

    Waarom niet even een rondje bellen met de leveranciers in Nederland?


    18 november 2005 om 12:40
    Niels

    Hallo Daniel, dit staat in het persbericht dus volgens mij bedoelt men Webtrends ipv Websidestory. “Het aandeel van concurrent Webtrends daalde op de dag van de bekendmaking dan ook met bijna 10%.”


    18 november 2005 om 12:42
    daniel@clickvalue.nl

    @Niels: Misschien is het persbericht dan gewijzigd want ik kan het niet vinden.

    @Marco

    Ik ben benieuwd of ze dat vertellen.

    Verder mis ik Moniforce. Ik kan zo al 8 grote bedrijven noemen waar die tool draait. Bij een groep van 360 hadden ze er zeker tussen moeten zitten. Zou dat de categorie ‘overig’ zijn in het onderzoek.


    18 november 2005 om 12:50
    daniel@clickvalue.nl

    @Anders

    Als je handmatig naar de websites kijkt dan kun je moeilijk een representatief onderzoek doen. Je mist dan namelijk alle organisaties die wel meten maar dit niet met tagging doen. Je mist op die manier veel grote Webtrends klanten want die gebruiken vaak nog logs.

    Je mist ook alle grote Moniforce klanten want die gebruiken de sniffer oplossing. In dat geval wordt er gemeten met een apparaat dat tussen de webserver en de buitenwereld staat en alle activiteiten snift.

    Het lijkt me dat je voortaan voorzichtiger moet zijn met persberichten als je niet zeker weet of je de conclusies kan generaliseren naar de hele Nederlandse markt. Je belooft iets in je bericht ‘Nederlandse Bedrijfswebsites’ dat je niet waar maakt. Je kan jouw conclusies hooguit generaliseren naar de entries in de Ebase database.


    18 november 2005 om 13:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!