Nederlandse uitgeefbranche niet innovatief genoeg

Nederlandse uitgeefbranche niet innovatief genoeg

{title}De Nederlandse uitgeefbranche vindt zichzelf niet voldoende innovatief. Werknemers in de uitgeverij geven de branche in zijn geheel als het gaat om innovatie een onvoldoende: een 5.4. Maar het eigen segment (waar de werknemers werkzaam zijn) wordt positiever beoordeeld met een 6,5. Van alle takken van sport in de uitgeefwereld wordt het segment Dagbladen door de werknemers in de branche als het meest innovatief gezien, terwijl, heel opzienbarend, het segment Algemene Boeken als het minst vernieuwend ervaren wordt.

Het blijkt allemaal uit de InCT-Innovatiemeter (spreek uit: ‘inkt’), een onderzoek dat InCT (platform innovatief uitgeven) heeft uitgevoerd onder werknemers in de uitgeverij, in samenwerking met ITHAKA Research (persbericht). Nu, direct, meer resultaten over het onderzoek? Helaas. Op het voorjaarscongres van InCT op 24 april (InCTformatie, thema: de toekomst van de uitgeverij) wordt het onderzoek pas gepresenteerd. Komt allen, had dus ook boven het persbericht kunnen staan.

Het congres gaat over de toekomst van de uitgeverij, dus over internet. Marianne Herbert (consultant bij Logica) zal bezoekers bijpraten over ontwikkelingen als Web 3.0 (toe maar, toe maar), Iens Boswijk van Iens vertelt over het bouwen van een crossmediaal merk. Joris van Lierop (uitgever NUjij.nl) gaat in op het gebruik van user generated content en Mireille Derks (zibb) laat zien hoe ‘een crossmediaal portfolio zonder printuitgave opgebouwd kan worden’.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Innovatief, bijvoorbeeld crossmediaal, uitgeven stelt eisen aan de wijze waarop een publicatie tot stand komt. Innovatie vergt dus veranderingen in fundamentele uitgeefprocessen. Denk daarbij aan:

    - De wijze waarop een werk tot stand komt. Crossmediaal uitgeven vereist ook crossmediaal schrijven. Dit stelt dus eisen aan de wijze waarop een auteur schrijft. Zo is er een initiatief van de Engelse uitgever Penguin, waarbij specifieke online toepassingen zijn geïntegreerd in met het verhaal (Storytelling with Google Maps).

    - De wijze waarop een uitgave tot stand komt. Dit kan tweeledig zijn: zowel naar het distributiemedium als de vorm van de content kan immers worden gedifferentieerd. Denk bijvoorbeeld aan Print On Demand. Nu wordt deze techniek met name ten behoeve van (Direct) Marketing ingezet (Mijn]http://www.documentwereld.nl/dw/?p=newsdet&itemid=544]Mijn Postbankpas wint Benelux POD Awards[/url]). Bijvoorbeeld het personaliseren van educatieve uitgaven zal de komende jaren in een stroomversnelling komen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.