Nederlandse mannenbladen veranderen
De Nederlandse man verandert. Traditionele rolpatronen worden overboord gegooid en zelfontplooiing staat voorop. Conventionele mannelijke interesses als sport, auto’s en computers worden ingeruild voor gezamenlijke hobby’s met de eigen partner. Dit blijkt uit de Future Watch van Sanoma Men’s Magazines (SMM) over de hedendaagse man.
Volgens het onderzoek zijn de consumptiepatronen van mannen en vrouwen veranderd. Marketeers, ook die van bladenmakers, richten zich voortaan op consumerende mannen. De Nederlandse bladenmarkt is sterk gefragmenteerd. Ieder gezinslid heeft tegenwoordig zijn of haar eigen blad. Panorama, van SMM, was met een betaalde oplage van 123.390 stuks het meest succesvolle mannenblad van 2004. Quest, van G+J Uitgevers, staat op de tweede plaats met een oplage van bijna 96.000 stuks. Nieuwe Revu en Playboy zijn andere succesnummers van SMM. De Telegraaf Tijdschriftengroep scoorde vooral met FHM en in mindere mate met Esquire en Man. Volgens Pim de Wit van SMM ligt de toekomst van mannenbladen vooral in multimedia. SMM profileert zich nu al als uitgever van mannenbladen met de meest multimediale benadering.
Bron: Uitgever, de nr. 2, p. 38, 3 1/2 p. (via: MarketingData)
@Marco: heb je toevallig een pdf van die hele Future Watch of vraag ik nu iets vreemds? Overigens vind ik het niet iets van NU dat elk gezinslid zijn eigen blad heeft. Ik draai de klok even terug naar 1977. Ik ben tien en lees de Tina. Mijn broertje van zes Donald Duckt, mijn moeder leest de Libelle. Oja, en mijn vade las vooral de krant!
Zijn dit oplagecijfers per week?
Ik heb het nog niet gelezen hoor, maar ‘Conventionele mannelijke interesses als sport, auto’s en computers worden ingeruild voor gezamenlijke hobby’s met de eigen partner.’?
Dat blijkt niet erg uit de bladenkeuze toch? Panorama, Quest, Nieuwe Revu, FHM en Playboy zijn toch ook bladen over ‘sport, auto’s en computers’ (en sex, drugs en R&R/B, natuurlijk). Ook wel de magische drieeenheid ‘schieten, tieten en helicopters’ genoemd.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!