Nederlandse autohandelaar ‘kraakt’ Google

Nederlandse autohandelaar ‘kraakt’ Google

Een online autohandelaar heeft de zoekresultaten op auto’s bij Google zo vervuild dat veel voorkomende zoekopdrachten met betrekking op auto’s zo goed als waardeloos zijn geworden.

De Rotterdamse website Automart biedt tegen betaling toegang tot een beperkt aantal occassions en biedt een soort online waardebepaling van een automobiel.

Wie in Google op dit moment zoekt op bijvoorbeeld Saab garage Utrecht, of autodealer Honda, of Daewoo verkoop intikt, ziet dat de zoekresultaten vervuild zijn door letterlijk tienduizenden hits van deze ene autoverkoper. De ‘normale’ links zijn volledig bedolven, en bijna niet terug te vinden.

Nederlandse autohandelaar kraakt Google

De hier genoemde zoekopdrachten zijn slechts een paar voorbeelden: in de zoekopdracht het automerk veranderen, de stad veranderen, of een ander relevant trefwoord kiezen, het maakt niet veel uit. De resultaten blijven hetzelfde: men komt in de fuik van Automart terecht.

De initatiefnemers van Automart hebben gebruik gemaakt van een bekende manier om Google om de tuin te leiden. Maar nog niet eerder kwamen dit zo grootschalig aan het licht. Deze ‘Google Hack’ is volledig legaal, en door iedereen te gebruiken.

Zogenaamde ‘rankingbureaus’ of ‘zoekmachine marketingbureaus’ verdienen veel geld door deze ‘zoekoptimalisatie’ aan bedrijven te verkopen. Een handige webondernemer kan het ook zelf.

Hoe het werkt

Automart heeft gebruik gemaakt van enkele honderden domeinnamen, waarin de naam van een automerk, en een zoekwoord als subdomein is opgenomen. De domeinen linken vervolgens naar een pagina met daarin een zeer grote hoeveelheid ‘metatags’. In deze ‘metatags’ (trefwoorden) zijn veel voorkomende zoektermen opgenomen die enige relatie met auto’s hebben. Iemand die deze pagina vanaf Google of een andere zoekmachine bezoekt, wordt automatisch doorgesluisd naar de Automart homepage.

Maar dat geldt niet voor zoekspiders: De metatags worden door de Google zoekrobot gelezen, en vervolgens ge?ndexeerd.

Google kent een hoge waarde toe als de gebruikte zoekterm in een domeinnaam, of subdomeinnaam voorkomt. Wie een pagina over Volvo’s maakt, krijgt meer bezoekers als in de domeinnaam het woordje ‘Volvo’ verwerkt zit. Daarnaast zijn zoekmachines dol op de eerder genoemde ‘metatags’, als een zoekwoord in de metatags voorkomt, is de pagina weer iets relevanter, en komt deze dus hoger in de zoekresultaten terecht.

De grootste klapper is echter de onderlinge verwijzingen van alle honderden namaak-autopagina’s die de autohandelaar maakte: Google kent een hoger zoekresultaat toe aan pagina’s die veel gelinkt worden: de redenering is dat als veel mensen het de moeite waard vinden om naar een bepaalde pagina te linken, er vast wel goede content te vinden is.

Maar dit systeem van ‘pageranking’ blijkt zo lek als een mandje: op de domeinnamenpagina van de autohandelaar is niets te vinden, de websites zelf zijn verder leeg, en sturen de bezoeker, binnen een halve seconde, door naar de van pop-up en pop-under advertenties vergeven homepage van Automart.

Echter, alleen directe bezoekers worden doorgestuurd, verborgen in de pagina staan namelijk honderden verwijzingen naar al die andere nepsites. De zoekrobotten van Google zien de honderden verborgen links wel, en Google kent een zeer hoge waardering toe aan de volkomen contentloze websites.

Geen antwoord

Ondanks verschillende verzoeken heeft Google nog geen reactie willen geven op dit fenomeen. Ook herhaalde pogingen om de beheerders van Automart te bereiken liepen vooralsnog op niets uit.

De methode is universeel toepasbaar en hoeft niet alleen op zoekopdrachten met betrekking tot auto’s toepassing te hebben. Wie zelf nog voorbeelden weet van dit type vervuiling door Nederlandse webondernemers, kunnen hun zoekoprdacht mailen naar de redactie.

De methode is niet verboden, maar wie een auto zoekt kan beter direct naar Marktplaats, Autotrader of Autotrack gaan, of naar een van de honderden andere gratis automobielsites die via Occasion.pagina.nl te vinden zijn. Automart heeft volgens de bezoekersteller zo’n 5000 bezoekers per dag, de website is vergeven van reclame.

Bron:
http://www.planet.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Lees net op Voelspriet dat Google inmiddels actie heeft ondernomen:
    http://www.spriet.nl/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Stelling;action=display;num=1063049907

    geplaatst op
  • Naar aanleiding van de suggesties in de laatste alinea: Carwatch.nl is een goeie manier om snel de website van een autohandelaar te vinden.

    geplaatst op
  • @ Marco
    De link naar voelspriet werkt niet en deze link en naar automart openen niet in een nieuwe pagina.
    En m.b.t het laatste. Dat gebeurt vaker en is zonde.

    geplaatst op
  • Hoi Jacobien, dit bericht is van ruim 2 jaar gelden; kans is groot dat links niet meer werken. Vwb het wel of niet openen van een nieuwe pagina; dat is een bewuste keuze in de huidige tool. Maar wellicht moet ik daar toch nog eens kritisch naar kijken.

    geplaatst op
  • Ha, kun je nagaan hoe wakker ik ben:-)) Vond het al zo'n bizar bericht opeens.
    Het risico met niet openen in een nieuwe pagina is gewoon dat mensen het wegklikken en dan meteen bij MF weg zijn. Dat overkomt mij nogal eens.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.