Nederlandse peuters verslingerd aan de tablet en smartphone

12 april 2013, 05:59

Tabletgebruik één-jarigen fors toegenomen: 1 op de 3 speelt geregeld op een tablet

Een op de drie één-jarige kinderen speelt geregeld of vaak op een tablet. Dat blijkt uit het 'Iene Miene Media 2013' onderzoek onder duizend ouders met kinderen tussen 0 en 7 jaar, verricht door stichting Mijn Kind Online in opdracht van Mediawijzer.net. In 2012 was dit nog een op de acht één-jarigen. Bij de driejarigen is dit zelfs al meer dan de helft van de kinderen. Het merendeel van de ouders is positief over mediagebruik van hun kinderen. Ze zeggen dat het goed is voor de ontwikkeling van hun kind en voor later op school. Vooral educatieve spelletjes, geheugenspelletjes en filmpjes zijn populair. Vaders vinden het zelf belangrijker dan moeders om samen met hun ukkies op digitale media te spelen.

Opvallend is dat meer dan een derde (39%) van de ondervraagde ouders media in zet als rustmoment voor zichzelf of tegen verveling van het kind (37%), terwijl zowel moeders (46%) als vaders (40%) liever hebben dat hun kind met iets anders bezig is dan met digitale media. Vooral moeders geven de voorkeur aan gewoon speelgoed boven digitale media. Vaders hebben er minder problemen mee. Ruim één op de drie kinderen speelt vaak met een smartphone als die in het gezin aanwezig is. Dit geldt zowel voor de jongste ukkies als voor de kleuters. Twee op de drie peuters weet al precies wat ze moeten doen om geluidjes of bewegingen op het scherm van de tablet te krijgen. En vier op de tien tweejarigen weet al hoe ze een computer moeten opstarten of afsluiten of hoe ze met een mobiele telefoon moeten bellen.

Steeds jonger

Kinderen lijken steeds jonger in aanraking te komen met digitale media. De ouderwetse voorleesboekjes zijn wel nog steeds het populairst, maar ook de allerjongsten spelen al met iPads en smartphones, of kijken filmpjes op de laptop.

Sterk betrokken

Wederom blijkt dat ouders sterk betrokken zijn bij het mediagebruik van hun kind. Ze zeggen goed na te denken over wat zij hun kinderen aan media voorschotelen, praten met hun kinderen over het mediagebruik en stellen regels als een maximale tijdsduur voor mediagebruik op. Veilig internetgebruik van hun kinderen vinden ze erg belangrijk. Ze houden hun kinderen goed in de gaten, of doen samen dingen online met ze. Vooral de moeders. Die zijn vaker dan vaders samen met hun kinderen bezig met digitale media.

Voordelen

Uit het onderzoek komen duidelijk de voordelen naar voren. Ouders zien hoe geïnteresseerd en nieuwsgierig hun jonge kinderen naar digitale media zijn, en hoeveel plezier ze eraan beleven. Ze zien ook dat hun kinderen er wat van opsteken. De spelletjes op smartphones en tablets waar ook heel jongen kinderen inmiddels mee in aanraking komen zijn niet alleen leerzaam, ze houden de kinderen ook even bezig.

Afbeelding: Richard Leeming (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

1 Reactie

    martine

    Ik vind het om te huilen.Koude apparaten die alle fantasie vervangen

    mooie platen in mooie boeken, intiem schemerlicht en bij mama op schoot

    voorgelezen worden.

    Het is een gruwelijke ontwikkeling geboren uit dichtgeslagen volwassenen en gemakzucht die de magische wereld van het kind bombardeert. En alles draait om geld.

    De bittere vruchten zullen na enige jaren duidelijk worden.


    30 maart 2015 om 22:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!