Nederlanders maken massaal gebruik van pop-up killers

Nederlanders maken massaal gebruik van pop-up killers

Nederlandse Internetters maken massaal gebruik van pop-up killersHet aandeel gebruikers van een zogenaamde ‘pop-up killer’ is het afgelopen halfjaar gestegen van 49% naar 56% van alle Nederlandse internet-gebruikers. Omgerekend naar absolute aantallen zijn er dus ruim 5 miljoen internetters die gebruik maken van dergelijke software.

Ruim ??nderde van alle internetters gebruikt de pop-up killer die vanuit Microsoft?s SP2 ge?ntegreerd is in Internet Explorer. Daarnaast is ook de pop-up killer in de Google-toolbar populair (10% van alle internetters). Als men nog geen pop-up killer heeft ge?nstalleerd, blijkt men dit in meerderheid (59%) wel te overwegen.

Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Research onder ruim 1.000 internetgebruikers in april 2005, representatief voor de hele internetpopulatie.

Een pop-up killer onderdrukt internetpagina?s die zonder tussenkomst van de gebruiker automatisch in een nieuw venster worden geopend. Deze pop-ups worden met name gebruikt om advertenties op een (soms indringende) manier aan de gebruiker te tonen. Internetters blijken zich in toenemende mate te storen aan het gebruik van pop-ups, en wapenen zich hier dus steeds vaker tegen door installatie van specifieke software.

Naarmate men intensiever gebruik maakt van internet wordt er dan ook vaker gebruik gemaakt van een pop-up killer; ruim tweederde van de breedbandgebruikers geeft aan gebruik te maken van pop-up killers. Het gebruik van de pop-up killer in de Google Toolbar blijkt met name onder jongeren populair te zijn, terwijl oudere Internetnetgebruikers vaker de pop-up killer uit Internet Explorer gebruiken.

In 2004 vond ca. 10% van de mediabestedingen op internet plaats in de vorm van pop-ups, goed voor ? 6,6 miljoen (Bron: BBC De Media en Reclamebank). Eerder in 2004 besloten onder meer MSN en Webads het gebruik van pop-ups voor advertentiedoeleinden te be?indigen, vanwege de irritatie die deze advertentievorm onder Internetters oproept.

Bron:
Persbericht Blauw Research


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.