Nederland overspoeld met middelmatige marketingcongressen?

2 september 2005, 07:09

Nederland overspoelt met middelmatige marketingcongressen?Sinds kort ben ik zowel direct als indirect be-trokken bij de organisatie van diverse marketingevents in Nederland. Erg leuk om te doen, goed voor je netwerk en altijd gezellig. Waar ik me echter aan stoor is dat het steeds moeilijker wordt om goede sprekers en sponsors te vinden en om marketeers achter die bureaus vandaan te krijgen om een event te bezoeken (uitzonderingen daar gelaten). Frustrerend voor de vaak enthousiaste mensen achter de schermen die er veel tijd en energie in steken.

Op dit moment ben ik vanuit Marketingfacts (o.a. in samenwerking met Media Plaza) bijvoorbeeld bezig met het opzetten van een ‘Web 2.0 congres’ voor de zakelijke markt over weblogs, wiki’s, rss, podcasting, etc. Een aktueel onderwerp en ik denk dat we vanuit Marketingfacts ook voldoende kennis en contacten hebben om hiervoor een interessant programma op te zetten. Maar bij de eerste stap, het vinden van goede sprekers, gaat het al mis. Robert Scoble staat in die periode ongeveer op elk congres dat je maar kunt bedenken te spreken, Shel Israel wilde graag maar staat in Texas die dag. Adam Curry, David Sifrey en een aantal anderen hebben nog niet gereageerd maar ik vrees het ergste.

Wordt het niet eens tijd dat we met een aantal organisaties de handen ineen slaan om een echt goed congres te organiseren in plaats van 5 middelmatige? Wie interesse heeft kan met mij contact opnemen, ik wil met alle plezier hiervoor het iniatief nemen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

15 Reacties

    Kitty

    Hoi Marco,

    frustrerend ja, maar misschien ook wel begrijpelijk. Er wordt immers zo ongelooflijk veel georganiseerd voor marketeers. Je weet op een gegeven moment ook echt niet meer waar je naartoe moet. Nog afgezien van het feit dat het allemaal lang niet even interessant is. (wel gezellig, maar ja, dat valt ook vaak niet meer te verantwoorden naar je baas). Dus ik ben er zeker voor dat al die verschillende marketing events terug worden gebracht naar een paar echt hele goede per jaar. Maar ben wel benieuwd hoe je dat wil gaan doen. Mensen verdienen er tenslotte hun geld mee.

    Ben zeker geinteresseerd.


    2 september 2005 om 08:54
    marc

    Heeft het niet te maken met het succes van bijv je eigen weblog? En de enorme groei van (marketing)weblogs?

    Proberen we niet allemaal een stukje van die markt te veroveren?

    En trekken alles uit de kast om dat voor elkaar te krijgen?


    2 september 2005 om 08:54
    media

    @Kitty: Is het echt zo dat partijen hier een deel van hun inkomsten vandaan moeten halen of is het veel meer een loyalty-aspect waarmee nieuwe leden, klanten or whatever moeten worden gerealiseerd? Vwb dat laatste denk ik namelijk dat je daarvoor ook gezamenlijk iets zou kunnen organiseren.

    @Marc: Vanuit Marketingfacts is in ieder geval niet de doelstelling om er geld mee te verdienen maar veel meer om interactieve marketing (in de breedste zin) onder de aandacht te brengen van de (offline) markt. Uiteraard is wel mijn doelstelling om meer bekendheid te geven aan Marketingfacts. Hoe groter je bent, des te meer invloed kun je uitoefenen om je doelstellingen te realiseren.


    2 september 2005 om 08:59
    theo van vugt

    Marco, je vroeg me om een reactie:

    Ik draai al enige jaren mee in het circus van de marketingevenementen, waartoe ik dan ook maar de marketingcommunicatie-bijeenkomsten reken.

    Het is altijd te veel en te vol geweest. De zalen raken nu minder snel vol en dus steken er maar een paar congressen bovenuit.

    Wij zijn twee jaar geleden met de Kluwer-vakbladen bijeen gaan zitten (TvM, Adformatie, Communicatie en Adforesult) en hebben besloten niet meer afzonderlijke congressen te organiseren, maar te bundelen.

    Dat is Fusion geworden, en op 24 november is de derde editie. Dit keer over de veranderingen in media en hoe marketeers, media- en reclamemensen daarop moeten reageren.

    Bundeling zorgt intern al voor discussie, want je geeft je eigen evenement op. Je verliest aan zichtbaarheid en voor bladen die niet al te vaak hun lezers zien, is dat evenement toch wel van belang. Aan de andere kant kunnen er nu wel meer middelen ingezet worden om bezoekers te werven.

    Ik zie best mogelijkheden om zaken bijeen te brengen. De grens is daarbij soms diffuus: in het algemeen doen we geen dingen waar concurrerende titels ook zijn.

    Maar die exclusiviteit is wel aan het verminderen.

    Ik merk ook wel dat ik drie jaar geleden voor ons eigen TvM-congres weinig moeite had om marketingtoppers te regelen als sprekers en dat het nu moeilijker is.

    Die mensen worden door iedereen gevraagd en hebben ook geen zin om maar overal gratis op te treden. Dus zij kiezen ook.

    Enkele jaren terug besloten Vea, BVA en GVR om een nationaal communicatie congres te doen. Maar een echt succes werd het niet en het is daarna ook niet meer herhaald.

    Soms mengen zaken gewoon niet.

    Het Nima had acht jaar geleden nog een tweedaags congres waar 900 mensen op af kwamen. Die tijden lijken voorbij.

    Maar wij (lees: adformatie groep/tvm) doen in principe mee als we onze doelgroep kunnen bereiken.

    Hou me maar op de hoogte.


    2 september 2005 om 09:04
    media

    Dank voor je reactie Theo – lees daar een paar goede argumenten waar ik (onvoldoende) aan heb gedacht (mijn onervarenheid). Ik zal je zeker op de hoogte houden want ik heb het idee dat niet alleen ik met deze gedachten rond loop.


    2 september 2005 om 09:07
    Kitty

    Hoi Marco,

    Je hebt natuurlijk gelijk dat ook veel van de marketing evenementen worden georganiseerd met het oog op loyaliteitsdoelstellingen (of dat nu klanten, leden of abonnees zijn). Maar ook vanuit die hoek zal het niet met iedereen even makkelijk werken zijn (hoeveel visibility krijg ik dan, genereer ik niet meer impact voor mezelf als ik het alleen doe (hoef ik de aandacht met niemand te delen), concurrentie overwegingen zoals Theo hierboven maakt, kunnen natuurlijk ook meespelen, enzovoorts.

    Maar nogmaals ik ben erg voor bundeling, omdat ik denk dat uiteindelijk de doelgroep meer gebaat is bij een paar steengoede bijeenkomsten (en dan heb ik het niet alleen over een paar dure sprekers op de buhne en iedereen mag stil zitten luisteren), in plaats van honderden matige events.


    2 september 2005 om 09:45
    Frankwatching

    Theo heeft natuurlijk gelijk dat het steeds moeilijker wordt om grote groepen mensen tegelijk op een congres te krijgen. Aanvullend daarop denk ik dat we congressen en seminars in deze tijd van mondige consumenten/prosumers ook anders moeten gaan zien.

    Naar mijn overtuiging wordt er te weinig gedaan met het concept van het congres.

    – De groep die aanwezig is wil meer met elkaar, organisatoren zijn niet sterk in het faciliteren van die interactie.

    – De groep die er niet bij kon of mocht zijn of het gemist heeft maar die er toch wat mee wil, met die groep wordt niets gedaan, dat is een gemiste kans.

    – De groep die enkele maanden later alsnog geinteresseerd raakt, die vindt met een beetje geluk nog een verzameling powerpoint sheets. Dat is in deze multimediale tijd wel erg mager.

    Verder wordt aan de spreker, die buiten zijn verhaal nog veel meer te bieden heeft (consultancy, boeken, cd’s, vervolgsessies), niet altijd een podium voor zijn activiteiten geboden. Let wel: de bezoekers zijn voor hem of haar gekomen en zijn veelal beslist niet alleen in de presentatie geïnteresseerd. Mijn eigen ervaring als spreker is dat je de deelnemerslijst vrijwel nooit krijgt, je moet vragen om een evaluatieformulier (als het er al is) en dat je als je pech hebt tussendoor zelfs nog je natje en droogje moet regelen.

    Ik denk dat als congresorganisatoren meer aandacht zouden hebben voor deze andere kanten (& kansen) van een congres, sprekers en deelnemers ook weer meer gemotiveerd zullen raken. Bouw op en uit die community, schakel in die prosumers (denk bijv. aan bezoekers die zelf presentaties geven, denk aan bloggers, videobloggers en podcasters) en luister naar je deelnemers (niet alleen tijdens maar ook voor en na je evenement).

    Doe wat aan die event experience en het kaf zal weer beter van het koren gescheiden worden. Wie durft het experiment aan, ik ben ervan overtuigd dat hier quick wins te behalen zijn!!


    2 september 2005 om 10:06
    media

    Absoluut een goede aanvulling Frank!

    Ik ben het overigens niet helemaal met je eens dat de sprekers niet gemotiveerd zijn. Dat zijn ze wel, maar hun programma zit gewoon overvol. Of we hebben te weinig goede sprekers, of we hebben te veel events. Wie het weet mag het zeggen.


    2 september 2005 om 10:21
    Kitty

    Beste Frankwatching,

    Ik kan natuurlijk niet spreken voor ander congresorganisatoren (alhoewel ik er een heleboel ken die zeer professioneel te werk gaan), maar ik de toestand waarin je je eigen spreekomstandigheden afschildert, klinken mij toch wel heel erg in de oren. Een deelnemerslijst voor de spreker is noodzakelijk voor hem of haar om zich goed te kunnen voorbereiden op de samenstelling van het publiek, evaluatieformulieren leken mij toch standaard en natje & droogje lijkt mij helemaal tot de basisvoorzieningen behoren. Maar misschien ben ik te optimistisch.

    Ik ben het wel volkomen met je assessment eens daar waar het het concept congres en het serviceniveau naar de niet/bezoeker toe betreft.

    Interactie (of facilitatie ervan) mist op 9 van de 10 congressen volledig. Het debat ophet podium is vaak het enige “interactieve” onderdeel van het programma. En van een experience valt vaak al helemaal niet te praten.


    2 september 2005 om 10:21
    Bas

    Marco

    Helemaal mee eens. Er zijn gewoon veel te veel events, en ik kan je vertellen, niet alleen op het gebied van marketing. Ook in de HR is dit een probleem.

    Dit is mede gekomen doordat heel veel organisaties eigen events gaan organiseren onder het mom van een echte seminar. Veel zijn veredelde verkoopverhalen, met b.v. één onafhankelijke speker (als je mazzel hebt). Het nadeel is dat deze gepresenteert worden met inhoudelijke cases, maar die cases zijn vaak crap. Hierdoor haken heel veel mensen af (bezoekers) omdat het kaf niet meer van het koren te scheiden is.

    Daarnaast zijn er veel baggeraars in de markt om het zo maar te noemen. Organisaties die wel geld vragen voor events, een aardig event lijken te geven, maar… zelf geen inhoudelijke kennis hebben en dus de sprekers niet goed coachen. Zo bijvoorbeeld vorig jaar het marketing innovation event van PIM, wat veel potentieel had, maar totaal waardeloos was qua event (wel leuk genetwerkt, de modeshow was bijzonder grappig en de dames bijzonder aantrekkelijk, en het eten was ook goed, maar inhoudelijk was het drie keer niks).

    Zelf heb ik bij IPAN jaren gepleit voor meer samenwerking. Bijvoorbeeld met MOA (marktonderzoek) en later met 212. Helaas is daar niets van gekomen. Zo snap ik nog steeds niet waarom IPAN en 212 aparte events organiseren, terwijl als je het om en om zou doen en beide zou toeleggen op waar je goed in bent, je een pracht publiek zou trekken met betere events.

    Een andere vervelende bijkomstigheid is overigens dat veel bedrijven 1 iemand aanstellen voor events, daardoor zijn er gewoon minder sprekers op de markt en wordt er eerder genoegen genomen met een mindere spreker.

    Het is inmiddels weer een lang verhaal geworden. Maar aangezien ik vanaf volgende maand voor Media Plaza ga werken komen we elkaar daar vast nog wel tegen (hoewel ik niet bij marketingplaza betrokken ben).


    2 september 2005 om 10:46
    Kitty

    Ha, ‘k heb bij media plaza gewerkt 🙂

    Lijkt daar altijd weer bij terug te komen.


    2 september 2005 om 10:56
    erik

    Helemaal in mijn straatje Frank. Sowieso zeer onderhoudend allemaal.

    Nog één vraag.

    Als de potentiële sprekers het zo druk hebben

    – zijn er dan toch veel goede sprekers (een spreker wil het juiste podium)

    – zijn er, zoals al eerder gezegd, gewoon weinig visionairs

    – kunnen de sprekers wel het kaf van het koren scheiden?

    – is de ontwikkeling op het gebied van de nieuwe media geen factor van betekenis?

    Volgens mij heeft bundeling alleen maar logistiek voordeel maar moet er vooral kritisch gekeken worden naar de huidige vorm zoals Frank eigenlijk al aangeeft.

    ps. ben in geen van de hier besproken vakgebieden werkzaam maar iemand die graag deze producten van jullie afneemt.


    2 september 2005 om 11:48
    Bas

    @Erik

    Er zijn denk ik voldoende goede sprekers, alleen zijn ze lang niet allemaal bekend. En helaas blijft het een feit dat grote BEDRIJFSnamen, veel bezoekers trekken, terwijl veel betere sprekers in mijn optiek vaak bij kleinere partijen werken.

    Veel visionairs zijn er niet in de wereld, maar je hoeft geen visionair te zijn om een goede spreker te zijn.

    Overigens moet ik bij elk event altijd één ding goed in gedachten houden. Ware woorden van een oud marketing docent van me. “Bas, een goed congres of een goede seminar heeft voor jouw één of maximaal twee dingen die nieuw zijn of je aan het denken zetten. Als er niets is, is het een slecht congres, als er meer dan twee dingen zijn, heb je de laatste tijd je werk niet goed gedaan”.

    Dat gaat natuurlijk alleen op voor congressen in je eigen werkveld. Ik heb wel eens lezingen gezien op het gebied van nieuwe media (internet) op een event voor event-organisatoren. Daar stond iedereen met open mond te kijken want die website… kon dat allemaal???


    2 september 2005 om 12:14
    Marga

    Marco,

    Even een reactie van een professioneel congres organisator die er geld mee verdient.

    Er waren en zijn inderdaad nogal wat ‘boeven’ in congressen land. Gelukkig heeft de recessie het aantal enigszins verminderd.

    Wat teveel gebeurd is; 6 sprekers op een rij en op de helft een theepauze, klaar. De rode draad vasthouden, je afvragen ‘wat moet de deelnemer overhouden als hij de tent uitloopt’ zijn vaak niet goed doordacht.

    Wij als congresbureau hameren hier steeds op bij onze klanten en weten dat dat het verschil is tussen een halve zaal en een gevulde zaal met de juiste deelnemers (geen studenten, consultants etc). Dit slaat gelukkig goed aan want alleen dan is een herhaling van het congres verstandig en wordt het congres een ontmoetingspunt in de branche!

    Hoe herken je nu een goed van een matig congres voordat je je inschrijft?

    = hoeveel tijd hebben de sprekers: in 20 minuten kun je echt niet veel diepgang verwachten

    = is er voldoende tijd om te netwerken

    = zitten er interactieve elementen in of is alles plenair (=saai)

    = bel de organisator op en stel een aantal inhoudelijke vragen. Vraag de deelnemerslijst, desnoods alleen de ingeschreven organisaties

    = surf rond om te kijken of rond dezelfde datum veel andere congressen zijn; dit versnippert

    = gebruik het web om te vragen of anderen goede/slechte ervaringen hebben met dat congres

    Ik geloof nog steeds heilig in de kracht van een goed congres, dat maakt dingen los bij mensen!

    Ik denk graag met je mee, laat maar horen,


    7 september 2005 om 04:23
    Michiel pot

    In het verleden was er nogal eens soort licht concurrentiegevoel tussen de verschillende clubs en netwerken en organisaties. De gezamenlijke nieuwsjaarsborrel van vanavond van IPAN, IAB en 212 Amsterdam luidt wat dat betreft wellicht een nieuw tijdperk in. Ik wil dan ook graag als bestuurslid van IPAN vanaf deze plek op persoonlijke titel Marco steunen in zijn oproep. Laten we zo snel mogelijk met de verschillende organisaties en Marketingfacts gaan zitten en een manier vinden voor verdere samenwerking. Dat kan de kwaliteit van het geheel en dus van alle organisaties afzonderlijk alleen maar verhogen. En dat is waar we het volgens mij allemaal voor doen.


    10 januari 2006 om 10:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!