Nederland heeft voor 9 miljard Euro aan spullen op zolder liggen

Nederland  heeft voor 9 miljard Euro aan spullen op zolder liggen

Speuders.nl: Nederland  heeft voor 9 miljard Euro aan spullen op zolder liggenUit het vandaag gepubliceerde Speurders Zolder Waarde Onderzoek 2004, blijkt dat Nederlandse gezinnen voor 9 miljard Euro aan spullen op zolder hebben liggen.

Door de gebruikersvriendelijkheid en de lage kosten van internet, overweegt een meerderheid een groot deel van die spullen te verkopen. De motieven daartoe zijn niet alleen economisch van aard (koopkrachtdaling, extraatje). Zo wordt ook ruimtegebrek en milieubewustzijn vaak genoemd. De vraag wordt sterk gestimuleerd omdat tweedehands kopen inmiddels de schaamte voorbij is. Ook de populaire vintage lifestyle trend draagt daar fors aan bij, aldus het onderzoeksteam.

Het Speurders Zolder Waarde Onderzoek 2004, uitgevoerd door Bureau Consumenten Onderzoek, berekent een bedrag van bijna 9 miljard Euro dat Nederlandse huishoudens aan spullen op zolder hebben liggen. Dat komt neer op gemiddeld circa 1250 Euro per huishouden. Bijna de helft van de Nederlandse gezinnen schat de waarde van (on)gebruikte zolderspullen (kleding, meubelen, sportartikelen, kinderspeel-goed) op meer dan 1000 Euro.  Een grote meerderheid zegt om uiteenlopende motieven bereid te zijn de spullen te willen verkopen, mits dat niet te veel rompslomp geeft. De presentatie van de onderzoeksbevin-dingen komt net na de start van Speurders.nl, de nieuwe generatie vraag en aanbod site van het Telegraaf-concern. Het Speurders.nl Zolder Waarde Onderzoek (ZWO) zal jaarlijks plaats vinden. Speurders.nl zal regelmatig onderzoeken uitvoeren en trends monitoren op de tweedehands markt. 
 
Ongekende zolderwaarde 
De waarde van de (on)gebruikte artikelen op zolder is door de ondervraagden zelf ingeschat. De totale waardemix betreft onder meer meubels (Euro 280,-), kleding (Euro 180,-), kinderartikelen (Euro 100,-), keukenspul-len (Euro 60,-), sportartikelen (Euro 130,-), audio/ video (Euro 145,-), computers en telefonie (Euro 135,-), entertainment (Euro 55,-), decoratie (Euro 55,-), tuinieren en doe-het-zelf (Euro 25,-) en muziekinstrumenten (Euro 75,-). 
 
Consument bereid tot verkoop
De ondervraagden zeggen om uiteenlopende redenen bereid te zijn hun spullen te willen verkopen: uit humanitaire motieven, milieubewustzijn (recycling) en ook gewoon om het geld. Velen denken juist vandaag de dag makkelijker dan voorheen spullen te kunnen verkopen omdat het steeds meer in is om niet alleen nieuw te kopen maar ook slim op internet te speuren naar goede tweedehands aanbiedingen. De markt van gebruikte goederen heeft de laatste twee jaar een enorme lift gekregen, vooral door de populariteit van internetsites met rubriekadvertenties. 
 
Onstuitbare opmars online rubriekadvertenties 
De lage advertentiekosten, het eenvoudig plaatsen van advertentieteksten en beeldmateriaal en de steeds betere zoekmogelijkheden voor kopers op internet, zullen een enorme boost geven aan de handel in tweedehands spullen, zo voorziet Michiel van der Meer, opdrachtgever van het onderzoek bij Speur-ders.nl. Het wordt voor consumenten steeds makkelijker om spullen aan te bieden ?n te vinden: 56% van de ondervraagden geeft duidelijk aan de (on)gebruikte spullen graag te willen verkopen om er anderen een plezier mee te doen, 34% wil verkopen omdat men het zonde vindt dat ze niet gebruikt worden en 33% wil er gewoon geld mee verdienen. Bijvoorbeeld om een deel van de vakantie te bekostigen. Een klein deel geeft als reden op dat ze het huis te vol vinden en simpelweg ruimte willen cre?ren. Op de vraag waarom men niet eerder overgegaan is tot verkoop, antwoordt het merendeel dat het nu uiterst eenvoudig is om spullen met een foto te koop te zetten op Speurders.nl. Internet gaat een enorme rol spelen. Cijfers uit 2003 tonen aan dat het aantal rubriekadvertenties op internet inmiddels een factor zes (6) is van het volume in traditionele (gedrukte) media. Dit jaar zullen we ook de trends en bewegingen volgen vlak voor en na vakanties, bij aanvang en einde van een nieuw studiejaar, rondom Sinterklaas en Kerst. Juist die momenten waarop consumenten de opbrengst van niet gebruikte spullen goed kunnen gebruiken. 
 
Trends
In eerder consumentenonderzoek dit jaar vroeg Speurders.nl naar de motieven van mensen om tweede-hands spullen te verkopen of kopen, ongeacht of dat op traditionele wijze gebeurt of via internet. 
 
Economische motieven
De tweedehands markt lijkt een impuls te krijgen door het teruglopen van de koopkracht en de inflatoire werking van de Euro. Ook zeggen Nederlandse gezinnen een extraatje te kunnen gebruiken voor duurdere maanden (Kerst) en vakanties. 
 
Lifestyle trends: vintage is in
De mode-, meubel en autofabrikanten hebben de laatste jaren vlijmscherp ingespeeld op de populariteit van de retro look door deze te herintroduceren in nieuwe collecties en ontwerpen. En niet zonder succes. De tweedehands markt voor vintage spullen heeft daarmee een enorme lift gekregen. Een grote groep consumenten is met een bescheiden budget op zoek naar een eigen individuele stijl. Dat kan vooral met unieke tweedehands spullen, aldus consumenten. 
 
Milieubewustzijn
Milieubewustzijn beweegt consumenten vaker om hun spullen tweedehands te verkopen. Veel producten worden niet vervangen omdat ze stuk zijn, maar eerder omdat er bijvoorbeeld een nieuw model op de markt is. Dan geven consumenten deze spullen liever een tweede leven, dan dat ze iets wat nog bruikbaar is, bij het grof vuil zetten. 
 
Internet: meer gebruik, meer mogelijkheden
Meer en meer consumenten worden handig met internet, de drempel wordt steeds lager om spullen te verkopen ?f te kopen. De sterk verbeterde zoekmogelijkheden en de visualiteit van de aangeboden producten (het in beeld brengen met foto maakt het consumenten makkelijker om doelgericht te zoeken of te kopen; het bezoek aan vlooienmarkten neemt naar verwachtingen af, los van de liefhebbers pur sang. 
 
Het Speurders.nl Zolder Waarde Onderzoek 2004 is uitgevoerd door Bureau
Consumentenonderzoek in opdracht van Speurders.nl in april tot juni 2004.

Bron:
Persbericht Speuders.nl


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Speurders = Telegraaf.
    Bureau Consumentenonderzoek = Telegraaf.

    Op de vraag waarom men niet eerder overgegaan is tot verkoop, antwoordt het merendeel dat het nu uiterst eenvoudig is om spullen met een foto te koop te zetten op Speurders.nl.

    Een trend voor de toekomst: guerilla-PR. Zeker online.

    geplaatst op
  • ik heb wat spullen aan te bieden bij rommel of rijkdom ,maar ik kan niets vinden waar ik het met foto,s en al kan versturen,kunt u mij helpen

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.