Naar meerdere merkdimensies

Naar meerdere merkdimensies
,

Merkmanagement is de laatste jaren in een stroomversnelling geraakt. In steeds meer bedrijven heeft het de constante aandacht van het topmanagement. Wat kunnen we de komende tijd op dit terrein verwachten?

Er is een aantal merktrends te voorzien, zegt de Amerikaanse Ruth Stanat, president van SIS International Research. Werd in merkpositionering tot voor kort vooral gebruikt gemaakt van tweedimensionale modellen, nu rukt het multidimensionale merkmodel op. Brandmapping volgens meerdere dimensies geeft beter inzicht in de merkperceptie vanuit de consument. Met een techniek als merkmoleculisering kan een beeld van een merk geschetst worden waarin alle associaties, percepties en merkwaarden vervat zijn.
Een andere trend zal zijn dat alle mogelijke maatschappelijke informatie in merkmodellen verwerkt wordt. Sociaal-culturele informatie, levensstijlen, socio-economische factoren, noem maar op. Dat totaal zal een rijker merkbeeld opleveren.
Traditionele pijlers van merkwaarde zijn klanttevredenheid, merkloyaliteit, marktaandeel en prijs; daaraan zal in de toekomst dus meer kwalitatieve en psychografische informatie worden toegevoegd op gebied van uiteenlopende omgevingsfactoren.
De merkmanager zal binnen organisaties een zwaardere rol krijgen. In grote organisaties zal de verantwoordelijkheid voor merkmanagement meer en meer op het niveau van de Raad van Bestuur komen te liggen. Merkmanagement zal niet meer productgeori?nteerd zijn maar informatiegeori?nteerde.

Bron: Marketing-online 1 mei 2003


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.