Second Life al lang geen spelletje meer

1 mei 2006, 04:17

Second Life

In oktober 2005 hoorde ik via Yme Bosma voor het eerst over Second Life, een massive multiplayer online game (MMOG) dat steeds meer aandacht kreeg van zowel gebruikers en media.

Op 27 februari presenteerde het VPRO-programma De Toekomst de uitzending Droomwereld dat in het teken stond van de virtuele wereld Second Life en afgelopen maand ontving het $11 miljoen aan investering en neemt het aantal gebruikers wereldwijd gestaag toe (inmiddels meer dan 170.000 geregistreerde gebruikers).

Deze maand haalde Second Life zelfs de cover van BusinessWeek en is er in het zakelijke tijdschrift veel aandacht voor het businessmodel achter ‘het spelletje’:

(…) After all my travels around Second Life, it’s becoming apparent that virtual worlds, most of all this one, tap into something very powerful: the talent and hard work of everyone inside. Residents spend a quarter of the time they’re logged in, a total of nearly 23,000 hours a day, creating things that become part of the world, available to everyone else. It would take a paid 4,100-person software team to do all that, says Linden Lab. Assuming those programmers make about $100,000 a year, that would be $410 million worth of free work over a year. (…)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Peter Bonjernoor

    Het blijft toch een beetje chatten met een ander jasje. Ik heb het een half jaartje geleden bekeken, en het verschil met vorige varianten op het thema is toch niet erg groot.

    Natuurlijk voegt het kunnen bouwen van de omgeving iets toe aan het geheel, maar de essentie blijft een ‘gemeenschap’ waar voornamelijk slap geouwehoerd wordt over drie keer niks.

    Niet dat daar in principe iets mis mee is, maar voor mensen die gewend zijn 15 MSN vernsters tegelijk open te hebben zal alleen de interface vernieuwend zijn.

    De zaken die het als meerwaarde biedt worden voornamelijk gebruikt door een vrij klein groepje mensen die er veel tijd in steken en daar geld mee willen verdienen. Als nieuwe bezoeker kom je er al snel achter dat je eigenlijk niet veel kan, en wordt je bijna verplicht om geld te besteden om die extra mogelijkheden te kunnen benutten.


    1 mei 2006 om 05:24
    Yme Bosma

    Peter, het zijn niet alleen mensen die er geld mee willen verdienen die er nu veel tijd in steken. Maar je hebt gelijk dat het om een kleine groep early adopters gaat. Echter, dat was bij email en IM ook het geval. Moet ergens beginnen.

    Binnenkort komt SL met een Nederlandse versie, ik denk dat het dan ook hier een stuk meer aandacht zal krijgen. Uiteraard als platform voor sociale interactie (chatten in een nieuw jasje), maar zeker ook op andere vlakken. En het gaat dan niet alleen om het (gemakkelijk) ‘bouwen van de omgeving’, maar zeker ook bijvoorbeeld om de integratie met bestaande diensten en content van buiten SL. Muziek, video, tekst, gaming, leren, etc. SL als browser zeg maar.

    SL is een fascinerende ‘open’ virtuele wereld, maar het zal zeker even duren voordat de massa er een leven gaat opbouwen. Daarvoor is het nu nog te complex en niet direct relevant voor een individu die een entertainende ‘gameplay’ verwacht… Het is inderdaad al lang geen spelletje meer, sterker nog, het is naar mijn mening ook nooit een spelletje geweest…


    1 mei 2006 om 09:30
    Peter Bonjernoor

    Dat laatste ben ik helemaal met je eens, maar het succes blijft toch grotendeels afhankelijk van of mensen al of niet hun kennissen daar kunnen ontmoeten, of ter plekke nieuwe kennissen maken.

    Jaren geleden was een uitgekleed alternatief genaamd digitaal Amsterdam (of zo). Je kon er niets toevoegen, maar wel door een min of meer 3D omgeving rondlopen en met mensen chatten.

    SL riep sterke herinneringen op naar die website, omdat de mate waarin mensen open blijken te staan een gesprekje aan te gaan met een onbekende n00b ook hier behoorlijk laag ligt – ik kreeg in ieder geval geen warm gevoel van… 😉

    Of de integratie van externe content en services genoeg toe zal voegen zal de toekomst natuurlijk moeten uitwijzen, maar ik blijf er sceptisch over.


    1 mei 2006 om 11:08
    Yme Bosma

    “Integratie van externe content en services” klikt ook wel een beetje saai, dus dat zal vast niet veel helpen…;-)

    Volgens mij is er ook al een NL community actief binnen SL, misschien handig om daar eens te kijken (ze wonen bij elkaar) of er wat vriendelijkheid te vinden is. Mijn ervaringen zijn erg positief overigens, maar het gaat niet vanzelf… Daarnaast zou ik binnenkort graag Eccky’s in SL willen laten rondlopen, die praten altijd terug;-)

    Ik geloof zelf sterk in bestaande communities die een virtuele wereld als SL gaan gebruiken als (extra) platform voor interactie & creatie. Denk bijvoorbeeld aan TMF ID members, Hyves, of meer niche communities.


    1 mei 2006 om 11:25
    Wouter

    Ik heb ook mijn twijfels of Second Life echt zal aanslaan bij het grote publiek. Om objecten in SL te maken is toch enige mate van technische know-how nodig, denk dat dit een afknapper zal zijn voor de meeste mensen die een “tweede leven” willen beginnen.

    Het rondvliegen door de wereld als een ware Superman vond ik daarentegen wel weer wat hebben 😉


    1 mei 2006 om 18:23
    Arash

    Ik ben het deze week op CNBC en CNN tegengekomen.


    1 mei 2006 om 18:29
    Yme Bosma

    Wouter, helemaal eens dat het maken van objecten niet altijd even makkelijk is. Maar niet iedereen hoeft zelf dingen te maken. Er is juist een hele actieve bedrijvigheid rondom het kopen en verkopen van spullen. De SL economie zeg maar. In een dergelijke virtuele wereld zie je altijd dat mensen verschillende rollen aannemen: makers, organisatoren, participanten, gluurders, etc. Dat gebeurt ook heel sterk in HabboHotel, zie bijvoorbeeld de presentatie waarnaar Marco verwijst in deze post. Het Tweede Leven is in dat opzicht niet veel anders dan het Eerste Leven…


    2 mei 2006 om 04:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!