Muzieksite VPRO nu ook als online tv-kanaal

15 mei 2003, 06:00

Een van de meest succesvolle internetinitiatieven van de publieke omroep – 3voor12.nl van de VPRO – gaat nu ook clips in beeld aanbieden.

Het nieuwe themakanaal – 3voor12 TV genoemd – gaat vanaf vrijdag van start. Dit is precies vijf jaar nadat de VPRO de muzieksite 3voor12 introduceerde. Dit online radiokanaal verscheen bij wijze van ‘opbouwend protest’. De omroep vond dat het alternatieve muziekaanbod op de reguliere radio onder druk stond als gevolg van de horizontale programmering.

“Vijf jaar later spelen soortgelijke zaken op televisie”, zo stelt Erwin Blom van VPRO’s 3voor12. “Clipstations en andere tv-zenders maken nauwelijks meer ruimte voor muziek die buiten de zogenoemde mainstream valt. Om deze leemte te vullen wordt nu 3voor12 TV opgericht.”

3Voor12 Radio kreeg wegens succes een permanente status, bij zijn tv-broertje is dit bij voorbaat al besloten. De eerste drie dagen is er overigens een speciale feestprogrammering om het vijfjarig bestaan van de muzieksite te markeren. Ook daarna kan de muziekliefhebber onder meer clips, interviews en concerten bekijken. Dit kan zowel via de Real Player als – en dit is nieuw – via Windows Media Player.

Superbreedband

Het nieuwe kanaal is niet alleen via regulier internet te volgen, maar wordt ook aangeboden via First Mile TV, het superbreedband-initiatief van het NOB in samenwerking met KPN en Kenniswijk. Hiermee zijn snelheden mogelijk van 5 Mb per seconde. First Mile TV zorgt er hiermee voor dat gebruikers in tv-kwaliteit naar 3VOOR12 kunnen kijken.

Daarnaast zijn besprekingen gaande om 3voor12 TV via de digitale kabel te verspreiden. De omroep is hiervoor in gesprek met UPC en Essent, zo zegt Blom. Onderhandelingen met Digitenne liepen op niets uit.

Dure grap

Bekend probleem bij omroepen bij het uitzenden van streams is het kostenplaatje. Hoe succesvoller een online uitzending, hoe meer kosten voor de omroep. Zo kreeg de VPRO vorig jaar te maken met maar liefst 60.000 euro aan extra bandbreedtekosten als gevolg van de massale belangstelling voor de online uitzendingen rondom Pinkpop. “Een dure grap”, aldus Blom eufemistisch.

Inmiddels heeft de VPRO in samenwerking met Dutchview (dat van het NOB is afgesplitst) voor een andere benadering gekozen voor de live-uitzendingen. Hierbij worden de streams niet rechtstreeks naar de thuisgebruiker gestuurd, maar eerst naar de isp. De eindgebruiker haalt de beelden vervolgens op bij zijn eigen provider.

Voor het materiaal dat on demand is op te vragen, ligt dit iets moeilijker. Maar ook hier bekijkt de VPRO of samenwerking met de providers kan worden gezocht, stelt Blom.

De site 3voor12.nl heeft momenteel ongeveer 120.000 unieke bezoekers per maand.

Bron:

http://www.webwereld.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!