Moreel marketing leider bén je bewust en géeft je impact

9 juni 2021, 11:38

Een stappenplan tegen ongelukken en voor het maken van verschil

Mogen wij algoritmes keuzes laten maken? Zonder dat gebruikers het weten? Een lastige vraag, waardoor een ongeluk in een klein ‘Facehoekje’ zit. Het moreel waardenkompas helpt je daarom integer te handelen bij morele dilemma’s. Daardoor volgen anderen je besluiten. Integriteit geeft jouw (persoonlijke) merk daarom bereik en volgers. Je zet stappen door bewust na te denken over wat ‘goed’ is. Zodat je, als moreel leider, positieve impact hebt voor people, planet én profit.

Je hebt een verantwoordelijkheid als je een ’techreus’ inzet om je klanten te bereiken, plasctic producten verkoopt of vliegreizen binnen Europa promoot. Het moreel waardenkompas zorgt dat waarden van marketeers, organisaties, klanten en de maatschappij op elkaar worden afgestemd. Waardoor iedereen handelt vanuit gezamenlijke waarden. Dat maakt je organisatie integer en voorkomt ‘ongelukken’ zoals ‘nepnieuws’ bij Facebook.

Nick Nijhuis
Marketingcoach en Online Marketeer bij NickLink

Ik ben 15 jaar ondernemer in digitale marketing. Begonnen met het coderen van websites, uitgegroeid tot het bouwen van volwassen digitale organisaties door doelen, teams en bedrijfsverantwoordelijkheid op één lijn te brengen. Ik heb samengewerkt met Google om ondernemers op te leiden in het ontwikkelen van digitale strategieën en het toepassen ervan in hun markten. Daarnaast heb ik de omzet van verschillende digitale platforms weten te verdubbelen. Ik ben geslaagd voor het Nima C-examen en heb certificaten behaald in psychologie aan de Yale University, voor trainen, in scrum en DISC (persoonlijke analyse). Het laatste platform waar ik aan werkte is Sky Dust, dat organisaties klaar maakt voor ESG met behulp van AI. Als examinator en bestuurslid bij de Nederlandse Marketing Associatie (NIMA) beoordeel ik digitale businessplannen en verbeter ik de marketingervaring in de markt. Voor Hogeschool Windesheim train ik studenten in digital marketing, business innovation en leadership Ik ben een gecertificeerd docent, auteur, spreker en trainer. Mijn specialismen zijn: strategie, data, AI, optimalisatie, ethiek en leiderschap. Wil je ook duurzaam digitaal volwassen worden? Neem contact met me op.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!