Mogen we de Google van twee jaar geleden weer terug?

3 mei 2012, 05:30

Het Marketingfacts-theater tijdens de De Marketing Dagen 2012 voelde als een soort silent disco. Iedereen zat met een koptelefoon op zijn of haar hoofd gebiologeerd naar het scherm te staren waar Remi van Beekum ons bijkletst over de laatste zoekmachinemarketing-trends voor 2012. Wat gebeurt er op het gebied van SEO en SEA? Terwijl ik wat ongemakkelijk heen en weer schuif op mijn hippe witte poef om de sheet op het scherm wat beter te kunnen zien, tovert Remi het beeld van de huidige zoekresultaten tevoorschijn. Ik kan prima lachen om Remi, maar ik begrijp gelijk dat wat ik zie niet bedoeld was als grapje. Met alles wat Google de laatste tijd introduceert en lanceert, was ik even vergeten hoe groot in de impact is op je zoekresultaten. Een foute parade van toeters en bellen, variërend van Google Shopping plaatjes, Rich Snippets, tot een bak ruis uit Google+ met plaatjes en avatars.

Verliest Google de wedstrijd?

Het geluid van de presentatie gaat via mijn koptelefoon door, maar mijn gedachten dwalen af naar 2 jaar geleden. De tijd dat ik ook nog fulltime SEO-consultant was. En direct voelde ik mij een ouwe lul. Want ik dacht: “Mogen we weer terug naar de Google van die tijd?” De tijd dat ze zoeken deden en daar ook heel goed in waren. De tijd dat zoekresultaten ook wel aangevuld werden met extra informatie, maar toen het nog natuurlijk leek. Dat je ook echt het gevoel had dat het iets toevoegde aan je zoekopdracht. Niet de huidige freak of nature, waar de resultaten nu vaak op lijken.

Steeds vaker hoor ik van mensen om mij heen: “Zijn de resultaten die ik nu zie nog wel echt Google?” En nee, dat zijn echt niet alleen mensen met verstand van SEO of hoe een modern zoekresultaat wordt opgebouwd. Zijn dit de eerste signalen dat Google haar gebruikers langzaam verliest? Is het mogelijk dat Google de wedstrijd aan het verliezen is, omdat ze misschien teveel naar Facebook aan het kijken zijn? Zijn ze nog het bedrijf waar zoeken op nummer 1 staat? Google was de zoekmachine die zijn winst wist te pakken toen de gevestigde orde (lees: Yahoo! en Altavista) vergat te focussen op search. Maakt Google nu dezelfde fout?

Onderzoek: veel tweets staat gelijk aan toprankings

Hoe dramatisch de vorige zin ook klinkt en hoe graag ik zou willen dat het waar was, laten we realistisch zijn: een gemiddelde gebruiker vind waarschijnlijk dat Google prima werkt. Google heeft namelijk altijd het antwoord op de vraag die ze stellen. En een deel van die zogenaamde toeters en bellen werkt wel degelijk. Denk bijvoorbeeld aan social signalen als onderdeel van rankings. En in dit geval specifiek Twitter.

Vorige week publiceerde Branded3 een onderzoek waaruit blijkt dat het aantal keer dat een URL getweet wordt, in relatie staat met de positie binnen zoekresultaten. Ze beweren zelfs dat meer dan 7.500 tweets van een bepaalde URL gelijkt staat aan een top-5 resultaat. Goed dat dit soort onderzoeken gedaan worden, maar laten we hier ook heel eerlijk over zijn: ga alsjeblieft nu niet als een idioot lopen twitteren in de hoop dat je daardoor altijd in de top-5 staat. Het is al langer duidelijk dat Tweets zeker je rankings helpen, maar dat het effect vaak van korte duur is en dat op langer termijn je beste rankings nog altijd komen uit een fijne SEO-strategie.

Google, mogen we iets meer balans?

Terug op De Marketing Dagen: ik zet mijn koptelefoon af en ik ben weer in de huidige tijd. De tijd waarin de zoekresultatenpagina van Google, zeker voor ingelogde gebruikers, veel weg heeft van een kermis. Een bak ruis waar ik vaak door de toeters en bellen de echte resultaten niet meer kan vinden. Maar ach, ik heb ook niet meer het objectieve oog van een gemiddelde gebruiker. Het toevoegen van nog meer Google+ is alleen maar een realiteit. Al zou ik wel graag willen dat ze bij Google iets meer de balans zouden zoeken tussen de toeters en de echte zoekresultaten.

Alsjeblieft Google, hou je focus op goede zoekresultaten. Zoals we dat van je gewend zijn.

Siegfried Jongsma
SEO & Social Media Specialist bij Digital Hipsters

Van 2006 tot 2015 ben ik een SEO consultant geweest. Eerst bij Traffic4u en daarna bij Headline Interactie. De afgelopen 2 jaar was ik Social Media Consultant bij StormMC. Begin 2015 heb ik Digital Hipsters opgericht. Een bureau met een sterke focus op mijn twee grote online liefdes: SEO en Social Media Marketing. In mijn vrije tijd schrijf ik graag over mijn favoriete stad New York op https://www.madaboutnewyork.nl

Categorie
Tags

16 Reacties

    ingmar123987

    Leuke vlotte tekst. Leest lekker door, ondanks dat het redelijk veel tekst is. 🙂

    Overigens eerste keer dat ik iets lees van iemand die wat ‘sceptisch’ is over Google. Dat is niet voor niets.

    Ik denk dat Google inderdaad moet uitkijken dat ze niet diezelfde fout begaan.

    Zouden ze hun ogen dicht hebben en niet zien wat jij in dit artikel zegt? Of weet Google wel wat ze doen?

    De toekomst zal het uitwijzen…


    3 mei 2012 om 08:05
    Sjaak Hummel

    Ontzettend voor de Google van twee jaar geleden. Of dan in ieder geval terug naar de zoekresultaten zonder places resultaten. Ze drukken een heleboel bedrijven richting AdWords, waardoor CPC’s echt omhoog schieten en de marge op een conversie verdwijnt. Voor veel bedrijven bijna niet meer te betalen.


    3 mei 2012 om 09:31
    Jan-Willem B

    Aan dat onderzoek van Branded3 worden vreemde conclusies verbonden. Het is namelijk ook simpel om te draaien, merken die groot zijn zullen sowieso meer aanwezigheid hebben op sociale media. Het is allemaal redelijk suggestief dus.


    3 mei 2012 om 10:34
    Ralph van der Pauw

    Helemaal mee eens Siegfried. Alhoewel ik een variatie in de zoekresultaten kan waarderen (videos, images, rich snippets) blijft overzicht toch het belangrijkste voor een SERP. Al dat ge-google+ aan de zijkant, wordt me teveel.

    Waarom past Google niet dezelfde regels toe als op de homepage, waar het weghalen van een enkele letter door tal van interne restricties onmogelijk wordt gemaakt.

    Ik ben erg benieuwd waar Bing mee zal komen. Ze kunnen met een nieuwe layout gebruikers gaan aantrekken, maar om ze vast te houden zal het huidige algoritme toch echt verbeterd moeten worden.


    3 mei 2012 om 10:51
    Maurits van Eeghen

    Mooie post Siegfried, maar helaas is het antwoord op je vraag Nee. Je gevoelens van nostalgie vormen natuurlijk geen enkel tegenwicht ten opzichte van de belangen die Google heeft en de laatste jaren naarstig aan het verdedigen is.

    Of deze verdedigingsstrategie de beste keus blijkt, itt het cliché, dat zal de tijd leren. Maar als je je nu al stoort aan de resultaatpagina’s van Google dan is het idd hoog tijd om te doen wat André zegt en op termijn misschien zelfs wel te doen wat Frank zegt/spamt.


    3 mei 2012 om 11:29
    sjongsma

    @Ralph: mee eens. Toch denk ik dat het algoritme niet eens zo slecht is, maar meer vanuit een andere gedachte is opgezet. Waar ik vooral de uitdaging zie is het uitrollen van hun zoekmachine wereldwijd. Ik denk niet dat ze daar de slagkracht voor hebben.


    3 mei 2012 om 11:50
    Maurits van Eeghen

    Hahaha, nee zeker niet gek, zoals wel meer gedachten die je hebt. Maar bij de vraag of we de Google van 2 jaar geleden terug mogen (want dat was hem toch?) speelt belevenis volgens mij geen rol. En op die vraag is maar 1 antwoord mogelijk…In ieder geval tot het moment dat de knappe koppen van CERN toch nog iets vinden wat tijdreizen mogelijk maakt 😉


    3 mei 2012 om 12:26
    Guus

    Ik ben het niet helemaal eens met het artikel. Stilstand is achteruitgang. Ik denk dat Google juist gewoon met de tijd meegaat en goed innoveert. Het maakt ze juist onnavolgbaar voor de concurrentie. Als je altijd hetzelfde blijft doen, zal de concurrentie je een keer inhalen. Voorbeelden genoeg dacht ik zo…


    3 mei 2012 om 15:22
    Marco Boone,

    Welkom in de realiteit. Was SEO tot voor kort nog enigszins geïsoleerd, ook binnen dit vakgebied zien je nu de invloed van andere online middelen terug. En dan met name social media uiteraard. Maakt het voor de experts natuurlijk complexer of lees liever uitdagender. Blijkbaar is de gemiddelde gebruiker er bij gebaat. En daar gaat het toch om de klant, de gebruiker centraal te stellen.


    3 mei 2012 om 18:26
    andrescholten

    @Marco: die laatste zin is juist het grote twijfelpunt. Staat de gebruiker nog wel centraal, of staat de grote geldmachine van Google centraal. De laatste tijd zien we allerlei beslissingen die niet meer zozeer voor de gebruiker maar meer voor het geld gemaakt worden, en dat is in het verleden wel anders geweest. Natuurlijk speelt geld een rol, maar niet ten koste van alles.


    3 mei 2012 om 18:50
    Marco Boone,

    Zou kunnen. Wellicht ben ik te goedgelovig, maar ik denk dat Google zich heel goed beseft dat de gebruiker in control is en dat ze daar rekening mee moeten houden. De ontwikkelingen gaan snel en Google gaat daar in horten en stoten ook in mee. Niet alles werkt,maar kijk naar een Hyves, te lang stil gestaan en nu ruimschoots door Facebook ingehaald.

    Soms moet je de consument/ontwikkelingen voor zijn om in de toekomst succesvol te blijven. Heeft ooit iemand gevraagd om een mobiele telefoon of een ipad. Bij KPN of Apple staat het grote geld toch ook centraal?


    3 mei 2012 om 19:17
    Jeroen Kunst

    Goed geschreven blog Siegfried. Al kan ik me deels wel vinden in je standpunt dat er teveel toeters en bellen in de SERPs worden weergegeven, is het wellicht ook een stukje gewenning(?)

    Ik vind persoonlijk de rich snippets wel een meerwaarde voor de SERP. Waar ik meer mijn twijfels over heb is de Google+ integratie. Het concept is goed want Social Media is uiteraard het heden en de toekomst… Maar zolang er geen actieve Nederlandse gebruikers zijn, heeft het totaal geen meerwaarde.

    Ook ben ik bang dat wanneer marketeers lucht krijgen van het genoemde onderzoek door Branded3 dat Twitter een spambox wordt.


    4 mei 2012 om 07:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!