Moderne employer branding

Een eigen crypto voor medewerkers. Wat het is, wat het doet en hoe het werkt.

9 september 2022, 11:00 1672 x gelezen

Employer branding, het vergeten kindje. Oude bureau-oplossingen zijn al een tijdje niet meer toereikend om het beste talent aan te spreken. Nieuwere generaties zijn zeer ondernemend en willen vrijer zijn, daarbij is een term als ‘hybride werken’ niet meer weg te denken. Hoe kunnen bedrijven werknemers dichtbij houden en blijven bouwen aan de cultuur, terwijl er steeds minder persoonlijk contact is?

En net zo belangrijk, hoe kunnen ze de beste mensen aantrekken en koesteren in de huidige war for talent? Met deze vragen ben ik met Ace gaan kijken naar nieuwe manieren van verbinding aangaan met onze mensen: met als uitkomst de Ace Coin.

De nieuwe wereld vraagt om nieuwe oplossingen. Ik geloof erin dat we ons als industrie continu moeten vernieuwen om onderscheidend te blijven in de (arbeids)markt. Zo trekken we het beste talent, waar onze klanten logischerwijs ook baat bij hebben.

Onze industrie heeft de creativiteit en inventiviteit om voorop te lopen in nieuwe ontwikkelingen. Daarbij is het belangrijk om trends en technologieën te adopteren die kunnen bijdragen aan onze organisatie en onze klanten. Alleen dan draag je op een relevante manier je merk uit dat het talent van morgen aanspreekt, hier valt voor bedrijven nog een hoop terrein te winnen

Ace Coin

Binnen Ace hebben we verschillende projecten uitgerold om op nieuwe manieren verbinding aan te gaan met werknemers. Ik ben als Project Lead verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een eigen crypto voor ons netwerk van 12 bureaus. Deze bestaat uit twee onderdelen: de Coin en de Token. De Ace Coin is gekoppeld aan de waarde van het bedrijf, en kan door werknemers van Ace worden gekocht of verdiend. Op het moment dat Ace groeit of krimpt, verandert de waarde van de Coin mee. Werknemers kopen zodoende een ‘stukje’ van Ace en investeren in het bedrijf. Zonder dat daar een notaris aan te pas komt. Voor Ace is dit belangrijk, omdat mede-ondernemerschap een belangrijke waarde is binnen onze groep. Tot nu toe heeft de Coin een enorme aantrekkingskracht binnen het sollicitatieproces en zorgt het voor verhoogde werknemersbetrokkenheid.

Ace Token 

Naast de Ace Coin introduceren we bij Ace ook een eigen Ace Token. Dit is een digitale valuta waarmee specifieke services kunnen worden genoten binnen Club Ace: het 4500 m2 hoofdkantoor in de Amsterdamse Houthavens. Hier kunnen werknemers, klanten en partners door middel van de Ace Token gebruikmaken van de verschillende diensten vanuit een eigen Ace App. Denk aan restaurantservices binnen Club Ace, een business coach, sportactiviteiten en work-outs, seminars, of massages tijdens het werk.

De fysieke rol van het kantoor als ontmoetingsplek speelt hierin een belangrijke rol, denk aan open avonden, exposities en culturele events. De volledige begane grond wordt een sociale ruimte waar werknemers en klanten kunnen werken, lunchen, brainstormen en waar ook andere vormen van verbinding worden aangemoedigd rondom sport, vitaliteit en muziek. Op deze manier ontstaat er een ecosysteem voor onze mensen, waarbij ‘werken’ slechts één van de onderdelen is. 

Ecosysteem

Er zijn meerdere bedrijven die crypto hebben geadopteerd, met name in de financiële sector of als NFT. Echter is crypto inzetten als investeringsmogelijkheid én betaalmiddel binnen een bedrijvengroep nooit eerder gedaan. Het zorgt voor een ecosysteem waarin mede-ondernemerschap wordt aangemoedigd en de kwaliteit van leven wordt verbeterd. De potentie van blockchain reikt echter nog verder. De technologie slaat alles decentraal op en creëert mogelijkheden om volledig transparant te zijn.

Stakeholders en externe partijen hebben hier uiteindelijk ook baat bij, denk aan het koppelen van de Ace Token aan een eigen fonds waarmee impactvolle projecten worden gesteund. Zo bouwen we niet alleen aan onze eigen Ace-community, maar aan een groter ecosysteem waarbij onze werknemers, onze klanten en maatschappelijke impact projecten aan elkaar verbonden worden.

Wil je meer weten? In de komende tijd zullen we meer informatie en documentatie delen, in de vorm van whitepapers en guidelines. Stuur een berichtje aan misha@thisisace.nl als je hier interesse in hebt.

Misha van de Lande
Project Director Ace Coin bij ACE

Als grote voorstander van tech for good, ben ik me al vroeg gaan verdiepen in de potentie van crypto. Eerst op macro economisch niveau en later gerichter op de rol van crypto en blockchain technology binnen bedrijven en haar werknemers. Als Project Director bij Ace ga ik over de toepassing en ontwikkeling van de Crypto service zowel intern als voor klanten. Mijn passie gaat uit naar trends en technologieën die kunnen bijdragen aan mens, merk en maatschappij. Middels de core business van Ace en initiatieven en innovaties als de Ace Crypto zijn we op een missie om in 2030 1 miljard mensen positief te hebben geraakt.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!