Modellen voor elke bibliotheek
Boekrecensie: Patrick Kooij - Handboek Management Modellen – voor continue verbetering in organisaties
Wie kent het niet? Je staat aan het begin van het schrijven van een marketingplan of het ontwikkelen van een marketingstrategie. Je bent aan het nadenken over jouw organisatie-ontwikkeling en de veranderingen waaraan je moet denken. Natuurlijk zijn we ervaren marketingprofessionals die alles wel weten. Maar heb je echt aan alles gedacht?
Handboek Management Modellen
Auteurs: Patrick Kooij
ISBN: 978 90 24 44762 6
Uitgever: Boom Uitgevers
Druk: 2022
Trefwoorden: marketing, strategie, organisatie, analyse, plan, business, transformatie, management, model, PDCA
Recensent: Ment Kuiper, Register Marketeer, manager programma’s en trainingen SchaalX
Snel de juiste informatie beschikbaar
Het Handboek Management Modellen van Patrick Kooij is dan je bron waar je alle informatie kunt vinden. Je denkt: er zijn al zoveel bronnen waar ik modellen vandaan kan halen? Dat klopt. De toegevoegde waarde die Kooij biedt met zijn boek is, naast de modellen die online staan en die je kunt bewerken met jouw informatie, dat hij er een uitgebreide beschrijving bij geeft.
Elk model wordt duidelijk weer gegeven met daarbij:
- De achtergrond
- Wat is de herkomst van het model, de totstandkoming en de oorsprong.
- Een uitleg
- De uitleg is duidelijk en gericht op het toepassen door jou als professional.
- Praktijkvoorbeeld
- Elk model krijgt een voorbeeld uit de praktijk waardoor je beter ziet wat het model voor jou kan betekenen en welke toegevoegde waarde er uitgehaald kan worden voor jouw vraagstuk.
- Koppeling met andere modellen
- Kooij noemt een aantal andere modellen die een koppeling hebben met dit model en op logische wijze ook gebruikt kunnen worden.
- Toepassing
- Bij de toepassing geeft Kooij ook nog adviezen hoe het model gebruikt kan worden.
Het boek bevat een aantal handvatten waardoor je duidelijk en toch compact een overzicht krijgt van de modellen en per model een “handleiding”.
75 modellen en toch overzicht?
Om als professional nu te weten welk model je wanneer en waar gebruikt is het nog steeds een zoektocht in die 75 modellen, zou je denken? Kooij heeft de 75 modellen in het begin van het boek een plaats gegeven door een structuur aan te geven in de hoofdstukken die we allemaal herkennen. Denk aan interne en externe analyse. Daarnaast geeft hij deze indeling weer aan de hand van het PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act) waarin de hoofdstukken worden genoemd.
Hierdoor krijg je:
- Een overzicht door het weergeven van de PDCA-cyclus.
- Vervolgens de verschillende hoofdstukken uit dat model.
- Gekoppeld aan de modellen die zijn geselecteerd in dat betreffende hoofdstuk.
- Per model een duidelijke beschrijving om het gekozen model toe te passen.
Jouw toepassing
Het is een zeer bruikbaar naslagwerk voor elke marketingprofessional. Natuurlijk weten we als professional best veel. Toch is het boek heel bruikbaar en zou in elke (online of offline) bibliotheek moeten staan.