• Mobile
    wordt gesponsord door

Mobile Marketing Event: Mobile Marketing wordt volwassen

Mobile Marketing Event: Mobile Marketing wordt volwassen
,
@rhymo

Mobile Marketing wordt volwassenVandaag de gehele dag op het Mobile Marketing Event geweest. Een enorme volle agenda met presentaties over u raadt het al Mobile Marketing. Dit was voor mij de eerste keer op het MME. Ik had dan ook een hogere opkomst verwacht. De zaal in het Planetarium in Gaasperplas was gevuld met ongeveer 50 man. Ronald ter Voert (co-blogger en co-twitteraar) was ook aanwezig en wist mij te vertellen dat vorig jaar het MME vooral over SMS ging. Dit jaar is dat toch anders geweest. Naast SMS(still #1!) is er ook stil gestaan bij Micropayments, Mobile Advertising, Juridische aspecten van vooral Opt-in en contentchannels als voicemail en mobiele websites.

Hieronder een verslag met de voor mij meest relevante zaken die ik heb meegenomen van de MME.

Trends in Mobile Marketing:

1. Mobile Advertising

Zowel KPN in de vorm van Tarik Fawzi als Ashu Matura van Mads waren er om Mobile Advertising te vertegenwoordigen. Enkele maanden geleden heb ik geschreven dat de mobiele Ad oorlog in de 2007 losbarst. Dit lijkt nog steeds te gaan gebeuren. Wat ik nu heb begrepen is, is dat contentpartijen slechts beperkt inzicht kunnen verkrijgen in de profielinformatie van de consument. Zo heeft bijvoorbeeld de contentparij geen 06 nummer maar een XID. Voor deze XID moet betaald worden aan de operator. De operator kan hier dus een verdeel en heers spel spelen met de verscheidende contentpartijen die allen geen compleet profiel kunnen maken om nog relevantere advertentie’s te plaatsen.  Dit geeft mij het idee dat er hoogstwaarschijnlijk snel een consolidatieslag zal komen tussen de partijen die momenteel de mobiele advertentie’s verzorgen. Doel van zo een consolidatieslag is dan om een completer profiel te kunnen creëren van de “mobile eyeballs(bah)” en tegenstand te bieden aan de toch wel machtige positie van de operator in deze.

2. Micro Payments:

Zowel Minitix(initiatief van Rabobank) als Paypal Mobile hielden een presentatie. Beiden verzorgen een multichannel(mobiel internet, sms, internet) prepay wallet. Verschil tussen deze twee spelers is oa. dat Paypal de mogelijkheid biedt om P2P transactie’s te laten plaatsvinden. Persoonlijk geloof ik dat Minitix veel potentieel heeft en ik prijs de Rabobank voor hun durf en ondernemersgeest in deze. De uitdaging ligt er nu in om merchants te vinden. Gevoelsmatig zal dit op het mobiele web wel gebeuren. De sfeer die ik proef is toch dat de “operator portal” vanwege het huidige revenuemodel door de contentwebsites als duur wordt gezien. De “microwallet” heeft aanzienlijke lagere kosten per transactie voor deze contentpartijen(merchants).

3. Fragmentatie

Duidelijke trend is dat content niet meer alleen op een mobiele WAP pagina wordt ‘geconsumeerd’ maar dat het aanbod aan ‘channels’ enorm aan het toenemen is. Denk aan RSS readers, Local Search apps, MMS, SMS, Videocall, Voicemails, Podcasts, IVR’s en Tickertapes op je idle screen. Als contentparij is het dus zaak om hier slim mee om te gaan.

Succes factoren in Mobile Marketing:
De succesfactoren voor succesvolle en dus effectieve Mobile Marketing waren niet verrassend. Eigenlijk hetzelfde rijtje waar ik al eerder over heb geblogd.

1. Relevantie:

Adhish Kulkarni van Buongiorno Group had het over “Personalize, personalize, personalize”
Jeroen van Glabbeek direkteur bij Clubmessage sprak zelfs over “Bokito Marketing” die nu vooral wordt bedreven. Hij bedoelde daar mee dat momenteel Mobile Marketing omschreven kan worden als
“Grof om je heen slaan met SMS”. Dit moet veranderen richting relevante toegespitste campagnes.

2. Verandering van Businessmodel:

De meeste sprekers zien een ommekeer van Business Model in Mobile Marketing. Van een subscription based model(bijv. 3 euro per maand) naar een Ad-funded content model. Het subscription model werkt niet meer zowel Buongiorno als Bouk Hoytink van Sportplaza(Top 3 Mobiele site van Nederland met 7 miljoen pageviews per maand) gaven deze trend aan. Ook Club Message onderkende dit.

3. Gericht op actie en verkoop:

Voor mij een beetje een eyeopener is zoals Jeroen Glabbeek aangaf de integratie van Marketing en Sales op mobile marketing gebied. “ Ga er vanuit dat de klant je product wellicht wil kopen”.  Zo heeft KPN oa. een test gedaan met SMS based Ads. Elke dag heeft KPN enkele honderduizenden SMSjes verstuurd met een advertentie. Dit heeft bij Wehkamp(één van de test adverteerders) bijvoorbeeld voor 2000 productopvragen per dag gezorgd. Belangrijk daarbij om te weten is dat de campagnes niet gesegmenteerd waren. Het kan dus nog effectiever. Ook partijen als Beep en Pluk (allebei aanwezig) ondersteunen dit gedrag met hun oplossingen. Ander voorbeeld is dat gaf Ashu Matura van Mads. Via Mads is het ook mogelijk om een “Click to Call” optie op een banner toe te voegen.

Enkele opmerkelijke feiten:
Maart 2007 4.000.000 smsjes in de UK verstuurd
Mobile advertising in 2011 10 miljard euro (Cap Gemini)
Mobile couponing 8%-10% uptake
Click thorugh rate voor mobiele ads standaard: 2%-8%  bij toegespitste en zeer relevante ads: 20%
Mads heeft 4.000.000 impressions per maand op mobiele websites
CPM voor mobiele ads: tussen de 20 en de 40 euro
Skoeps heef 1500 goedgekeurde uploads per dag
Helft van de uploads van Skoeps gaan via mobiel
De omzet van de content die op Skoeps staat aan derden is voor 100% voor de “reporter”
Paypal Mobile krijgt elke week in de UK 2000 to 2500 nieuwe P2P klanten erbij.
Paypal heeft sinds kort een banklicentie
6% van de omzet van TV shows komt van SMS actie’s

Conclusies:
Mobile Marketing wordt volwassen. We gaan de dingen die we al deden vooral beter doen door “relevantie” en ”transactie” te koppelen aan vertrouwde mobiele marketing activiteiten. Daarnaast beginnen we aan een leercurve met nieuwe contentchannels en nieuwe verdienmodellen.
Volgend jaar weer maar dan graag een spreker of twee minder en meer interactie (zoals op Mobile Monday hehe)

De presentatie’s zullen p korte termijn ter beschikking gesteld worden via de website van MME.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Interessante samenvatting. Huidige Paypal kan wel worden opgeladen met iDeal. Is Paypal mobile niet gekoppeld aan het gewone Paypal account?

    geplaatst op
  • @ Matthijs.. looks like my bad.. Zal het verwijderen.. Thanks.

    geplaatst op
  • Dank voor het verslag Raimo!

    Verbaasd me dat je nog potentie ziet in Minitix; had juist het idee dat dat zijn langste tijd heeft gehad!?

    geplaatst op
  • @Marco wellicht kwam dat door de persoon die het presenteerde ;)
    21062007081

    geplaatst op
  • Je schrijft dat Sportplaza met 7 miljoen pageviews per maand een top 3 website voor mobiel is. Waar kan ik een overzicht vinden van een top 50 lijstje van mobiele toppers?

    geplaatst op
  • Erg, erg teleurstellend - en dat terwijl dit jaar Mobiele Internet gaat doorbreken ! Was al bij Mobiel Marketing 2 jaar geleden en toen ging het inderdaad voornamelijk over SMS. Is het niet mogelijk om een paar Koreanen uit te nodigen/Finnen, die vertellen wat we hier gaan krijgen binnen 2 jaar ? Of een mobile provider, die kan vertellen hoe snel nu de adaptatie is van "always on"-mobiel internet ? Jaiku, Twitter en nog meer ?

    Jammer.

    geplaatst op
  • @Ewout,

    ik vind het een beetje lullig om te zeggen maar kom naar mobilemonday.nl volgende keer..

    geplaatst op
  • Raimo : geen probleem, natuurlijk. Ik had het hierboven volgens mij ook niet over Mobile internet, of Mobilemonday, maar over dit congres, toch ?

    geplaatst op
  • Alhoewel ik zelf geen paypall account heb, zouden er per seconde zo'n 1384 transacties mee worden gedaan. Not bad. Moet je zeggen dat ook ik de Minitix prefereer boven de andere huidige mobiele betaalmethoden die werden besproken. Met name het 'bankonafhankelijke' van het (Rabo-)systeem zou nog weleens dé key naar succes kunnen zijn. Verder is het een simpel en gebruiksvriendelijke tool. Ik ga het binnenkort maar eens even testen.

    Tijdens de MME werd af en toe ook stilgestaan bij de opkomst van sponsored content. (Een hot item de laatste tijd in de blogosfeer...)Zelfs Bluetooth was volgens een juridisch onderlegde spreker een techniek die volgens de wet als spamkanaal mag worden ingezet ingezet, aangezien niemand echt de afzender is. Klinkt wellicht gek, maar simpel gezegd is er geen abonnee relatie met deze dienst en dan is het blijkbaar niemandsland.

    geplaatst op
  • Wel of geen goed congres?! laten we vooral aandacht geven aan het onderwerp, we staan allemaal aan de vooravond van..., weet je nog?
    De community van denkers en doeners in mobile marketing groeit sneller dan ooit. 10 jaar terug kende we het begrip niet eens (bij wijze van). Dus ga door MMevent!

    geplaatst op
  • Zie ik het verkeerd of is er wel degelijk een conflict tussen de eerste trend en de eerste succesfactor? Hoe kan je nl succesvoller zijn met relevantere campagnes te draaien, terwijl de trend is dat de operatoren alle profielinformatie voor zich houden?

    @Raimo ander vraagje, ik had op dezelfde dag als jij dit artikel schreef, ook iets geplaatst op mobielbreedband.nl, zie hier http://www.mobielbreedband.nl/detail/mobile-marketing-1/. Ik heb het onderaan het artikel over location based & user generated content. Moet ik datzelfde begrijpen onder "personalize personalize personalize" in jouw artikeltje? Ik vind "relevantie" dan wel relevant in digitale advertising, maar dikwijls wel een hol begrip...

    geplaatst op
  • @taki,

    LBS is inderdaad personalzie. Immers je past je diensten aan aan de context(locatie).

    Relevantie heeft te maken met het veranderen van je perspectief. Denk niet dat het te isoleren is in UGC of locatie.. Heb het eigenlijk niet zo met lijstjes..

    Over UGC is naast Skoeps amper gesproken..

    geplaatst op
  • Presentaties van MME staan online: http://www.mmevent.nl/index.aspx?id=7018

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.