Mobile push: het vergeten kanaal

28 september 2018, 09:00

Marketeers versturen al zo’n acht jaar pushberichten naar de mobiele telefoons van hun app-gebruikers. Met succes: de relatie met onze mobiele telefoon wordt steeds hechter, je kunt met dit communicatiekanaal snel en gericht consumenten bereiken en de consument komt met één klik op de plaats van bestemming in de app. Toch is de inzet van mobile push nog vrij beperkt, of wordt er beperkt gebruik gemaakt van alle mogelijkheden.

Als ik op mijn eigen telefoon kijk, zie ik dat grote partijen zoals MediaMarkt, Karwei, Zara, Degiro en Pathé thuis niet of nauwelijks gebruik maken van pushberichten. Een vergelijking tussen e-mailmarketing en mobile push is treffend. E-mailmarketing werd al eens doodverklaard, maar ontwikkelde zich volop in de afgelopen jaren: e-mails werden geschikt gemaakt voor mobiele devices en e-mailmarketing werd relevanter dankzij event driven verzendingen in plaats van de maandelijkse nieuwsbriefverzending. Hierdoor bleven openratio’s op peil.

Mobile push staat voor een vergelijkbare uitdaging in het gevecht om de aandacht van de consument. Push notificaties moeten opvallen en aanzetten tot actie. Je bent tenslotte niet de enige die ze verstuurt. Consumenten beslissen in een seconde of ze doorklikken of dat ze het bericht wegswipen. Pushberichten zorgen er ook voor dat consumenten zich de geïnstalleerde app überhaupt nog herinneren. Een aantal tips voor pusberichten:

1. Wees specifiek in vragen om toestemming

Het vragen om toestemming voor het verzenden van pushberichten kan op verschillende plaatsen in de app en je kan het op slimme momenten herhalen. Voor een app zoals die van Marktplaats is het begrijpelijk dat zij veel, soms te veel berichten sturen. Dan is het logisch de keuze aan de consument te laten.

2. Berichten op basis van customer journey

Het ligt voor de hand dat een app zoals die van Marktplaats notificaties stuurt naar aanleiding van biedingen en succesvol afgeronde veilingen, maar ook als je geen marktplaats bent, kijk dan eens goed naar de customer journey en de momenten waarop je consumenten zou willen bereiken via pushberichten. Denk bijvoorbeeld aan een bedanktberichtje voor consumenten die via de app kochten, met het verzoek een review achter te laten.

La Place bijvoorbeeld, stuurt pushberichten naar klantenkaarthouders wanneer zij een Extraatje hebben verdiend naar aanleiding van een restaurantbezoek. De kans op een snelle terugkeer in het restaurant wordt zo enorm verhoogd.

3. Berichten op basis van locatie en tijd

Pushberichten kunnen ook gestuurd worden op basis van de locatie waar iemand zich bevindt. Wees creatief en verras consumenten met een bericht wanneer ze voor jouw winkel staan. La Place maakt hier gebruik van door klantenkaarthouders een push bericht te sturen wanneer ze in de buurt van de plaatselijke Hudsons Bay staan om ze te wijzen op het daar nu ook gevestigde La Place restaurant.

4. Verhoog bereik van berichten

Pushberichten kunnen ook in een inbox geplaatst worden in de app. Zo worden consumenten die pushberichten uit hebben staan toch bereikt. Kondigt een retailer bijvoorbeeld een kortingsvoucher aan via een bericht dan is die voucher ook via de messagebox op te vragen.

5. Creatief met content

Pushberichten zijn niet alleen maar die kleine tekstberichtjes met emoticons in de tekst. Er is steeds meer mogelijk op mobiele telefoons. Denk aan het gebruik van video’s, animated gif’s, maps, integraties met de mobile wallet en sharebuttons in de notification. Deze functionaliteiten worden ook nog eens out of the box aangeboden door gespecialiseerde aanbieders zoals Notificare en via marketing automation-platforms, zoals Salesforce.

Als ik dan terugkom op de vergelijking die ik maakte tussen e-mailmarketing en mobile push: e-mailmarketing heeft zich bewogen naar kleinere, meer relevante, gepersonaliseerde berichten. In dit artikel liet ik zien dat je met mobile ook die kant op kunt. Lijkt me een mooie uitdaging voor dit najaar!

Stephan van Heusden
manager digital marketing services bij M-Wise

Stephan van Heusden is manager digital marketing services bij M-Wise. Dit bedrijf optimaliseert customer journeys voor retailers en ontwikkelt innovatieve loyaltyprogramma’s.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!