Mobiele apps promoten? Vergeet social media niet!

18 april 2013, 09:29

Drie redenen waarom social media thuis horen in de mobiele-marketingmix

Je hebt veel moeite en geld gestoken in de ontwikkeling van een app. De eerste kritieken zijn lovend en direct na de lancering stromen de downloads binnen. De app komt in de lijstjes te staan met meest gedownloaden apps binnen de Apple App Store en de Google Play Store, wat nog voor extra aanwas zorgt en al snel heb je een redelijke schare actieve gebruikers. Maar dan… een paar weken na de lancering loopt het aantal downloads terug. De app lijkt in de vergetelheid te raken. Dat is echter niet nodig, zeker niet als je social media inzet.

Ik ben het nu al een paar keer tegengekomen. Een dure en vooral goede app laten bouwen maar vervolgens niets investeren in marketing en promotie. Dat is een gemiste kans. Na de lancering begint het spel pas. Communiceer waar mogelijk dat je een app hebt. Natuurlijk op de corporate website en andere eigen kanalen. Zoek de vakpers op en laat een video maken die eenvoudig de mogelijkheden laat zien die de app te bieden heeft (PR). Mocht je budget hebben, is bannering in AdWords of display-advertising wellicht een optie. Niets nieuws tot nu toe. Maar… vergeet vooral social media niet!

Social media bieden voor app-bouwers een interessant platform. Omdat het mobiel gebruik van Twitter en Facebook ver boven de 50% uitkomt en ook het komende jaar alleen maar groeit, zijn social media dé plek om apps onder de aandacht te brengen. Waarom? Drie redenen waarom social media thuis horen in de mobielemarketingmix:

1. Mobiel naar mobiel

Probleem bij het promoten van een app is de conversie naar een daadwerkelijke download. Wanneer je iemand weet te raken die achter een desktop of laptop zit, is de stap om de app ook daadwerkelijk te downloaden groot. Om nog maar te zwijgen over de offline kanalen, al is het daar met een QR-code wellicht nog makkelijker. Je moet de potentiële gebruiker vastklampen op zijn of haar mobiele device. Want alleen daar is het mogelijk om met één druk op het scherm te landen in de Apple App Store of Google Play Store. Apps promoten doe je dus bij voorkeur op een mobiel device.

De populairste mobiele platformen van dit moment hebben in bijna alle gevallen een connectie met social media. Mobiel is social, en omgekeerd. Niet voor niets ziet Marc Zuckerberg Facebook als een mobiel bedrijf en staan Facebook, YouTube, Facebook Messenger en Twitter standaard in het lijstje met meest gedownloade apps op de smartphone. Toch gebeurt het nog te weinig dat een app wordt gepromoot in social media-platformen als Facebook en Twitter. Het blijft vaak bij een mobiele spin-off van een online displaycampagne binnen populaire apps. Niet dat dit verkeerd is. Bedrijven die hier hun apps promoten, zijn op de goede weg, maar zolang ze social media links laten liggen, missen ze een enorme kans.

Mobile marketing

2. Targetmogelijkheden

De Mobile Install Ads van Facebook en promoted tweets binnen Twitter hebben als voordeel dat de targetmogelijkheden eindeloos zijn. Waar je bij een ‘gewone’ mobiele displaycampagne enkel kan segmenteren op device en doelgroep die de app gebruikt, kun je binnen Facebook en Twitter veel verder gaan.

Een app voor autobestuurders zoals de ANWB Onderweg-app kun je targeten op leeftijd. Iemand van 14 jaar heeft natuurlijk geen interesse in een app waarvoor je een rijbewijs moet hebben. Maar het gaat verder. Dezelfde app kun je ook targeten op volgers van @Rijkswaterstaat of fans van Volkswagen en Renault op Facebook. Ook kun je met behulp van Custom Audiences targeten op e-mailadres. Zo is het vrij eenvoudig om bestaande relaties ook mobiel aan je te binden.

ANWB Onderweg op Facebook

3. Lage kosten per install

Derde en voor velen de meest interessante reden om social in te zetten binnen de promotie van een app heeft te maken met budget. De kosten van een download liggen in vergelijking met andere kanalen laag. Dit heeft natuurlijk te maken met de targeting-mogelijkheden en het feit dat je met één druk op de knop in de App of Play Store bent. De uitgebreide targeting-mogelijkheden geven je de mogelijkheid een campagne veel verder te optimaliseren en toe te spitsen op mensen die jouw app echt gaan gebruiken of interessant vinden. Daardoor neemt de CTR toe en CPC en uiteindelijk de kosten per download af.

Ook met het feit dat deze manier van app-promotie nog niet veel wordt gebruikt, speelt hierin een rol. Twitter en Facebook proberen nog steeds aan populariteit te winnen bij adverteerders met een lage tariefstelling. Tegenover de lage kosten staat dat je als adverteerder relatief veel aandacht krijgt. Zo is het formaat van een advertentie binnen Facebook vele malen groter dan de standaardadvertenties die op mobiel worden getoond.

Wordt vervolgd

Social media en mobiel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Momenteel nog een ondergeschoven kindje in de mobile marketing-mix, maar dat zal snel veranderen. Binnenkort zal mijn collega Mark de Bruin verder gaan op dit verhaal en de resultaten bespreken van mobile advertising voor de ANWB Onderweg-app.

Credits afbeelding: William Brawley (CC)

Paul van Haastert
Social media marketeer bij ANWB

Social media marketeer binnen ANWB. Ik hou me bezig met het zo breed mogelijk implementeren van social media binnen de organisatie. Aandachtsgebied: Social advertising, Webcare, social strategie en communitymanagement.

Categorie
Tags

5 Reacties

    bramkoster

    @Paul: ik twijfel eerlijk gezegd een beetje over punt 1. Ik installeer m’n apps minimaal net zo makkelijk vanaf PC als vanaf mobiel. Als je mobiel bent, heb je lang niet altijd wifi. En om nou apps te gaan downloaden via 3G… (sowieso kan dat in de Apple App Store niet eens met apps van groter dan 20Mb). Als ik connectie heb op m’n PC, is dat altijd wifi en dus snel genoeg. En als m’n telefoon verbonden is met hetzelfde netwerk, verschijnt ‘ie daar ook direct.

    Dus voor mij persoonlijk gaat punt 1 niet op. (N=1 enzo…)


    18 april 2013 om 11:04
    paulvanhaastert

    @Bram Met 3G wordt het een iets ander verhaal. Dan is bij het installeren van een app inderdaad een drempel. Maar uit onze ervaringen komt naar voren dat mobiel adverteren voor mobiele apps tot betere conversies leidt.


    18 april 2013 om 11:11
    bramkoster

    @Paul: ah, the data don’t lie. Of is het: lies, damn lies, statistics, big data? 🙂


    18 april 2013 om 12:09
    Mark de Bruin

    Bram: Bij iOS is het limiet van downloaden via 3G al een jaartje verhoogd naar 50 MB. Bij Android kun je inderdaad apps via PC naar je smartphone pushen en aangeven dat hij bij WIFI signaal die app moet gaan downloaden. Een van de weinige pluspunten van Android 😉


    19 april 2013 om 07:31
    cvanekeris

    Het limiet over 3G is inderdaad verhoogd naar 50Mb, maar inderdaad:

    na het opleveren van de app, moet er nog wel serieus aandacht gegeven worden aan promotie maar ook aan onderhoud; denk bijvoorbeeld bij grotere schermresoluties (iPhone5); als je de app niet update, dan oogt zo’n project ook gemankeerd; doodzonde van alle effort en investering voor die tijd.


    19 april 2013 om 08:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief