Merken met een mooie missie: dan klopt het

Merken met een mooie missie: dan klopt het

Kortgeleden liep ik door de gangen van een Londen’s vliegveld langs wanden vol parfum, zonnebrillen en sieraden. De walmen en het glitterende goud contrasteerden schril met de reden dat ik er was. Ik was geraakt door een waardevolle meeting die ik daarvoor had gehad en tegelijk verbijsterd over de rotzooi die we er in de wereld van maken.

Die goede meeting was krachtig, rijk aan inhoud, verbindend, zonder opsmuk en met een inspirerend handelingsperspectief. Daar mag je mij ‘s nachts wakker voor maken. Liever nog sta ik op voor organisaties die een bijdrage aan een mooiere samenleving zijn. Dat speelde in Londen ook, want ik was er met Paul van Paul’s Quinoa, een opkomend ‘do good-brand’. Een onderneming die gaat voor financiële én maatschappelijke waarde.

Merken met een mooie missie

'Civic' of 'conscious brands' zijn het dan. Denk aan Patagonia, dat outdoor kleding en gear verkoopt en zich inzet voor een gebalanceerd gebruik van onze planeet. Of aan Paul’s Quinoa, dat heerlijk, gezond eten produceert en fairtrade 2.0-missionaris is voor de boerengemeenschap in de Andes. 

"Impact-bedrijven moeten winst maken. Winstgevende bedrijven moeten impact maken"

Of het Nederlandse Koeckebackers, dat kansarme pechvogels een duwtje in de rug geeft op de arbeidsmarkt én overheerlijke handgemaakte koeken verkoopt. Dat is in lijn met het Amerikaanse equivalent Greyston, 'bakers on a mission' met het heerlijke motto: 'We don’t hire people to bake brownies, we bake brownies to hire people.'

Hartverwarmend

Ook een 'gewoon' bedrijf kan een mooie missie omarmen. Zo steunt McDonald’s het contact tussen ouders en hun zieke kinderen met de Ronald McDonald-huizen en zet Dove met het 'self esteem-project' in op een positiever lichaamsbeeld onder jongeren. En vergeet Douwe Egberts niet, dat via steun aan de Burendag van het Oranjefonds bijdraagt aan meer sociale cohesie. Je kunt er van alles van vinden, maar ze doen het. Die friet, zeep en koffie zijn er toch wel. 

Sinds ik alleen nog maar werk voor merken met een mooie missie, is mijn werk hartverwarmend geworden. In Londen waren we zo’n merk aan het 'designen’, met de bevlogen 'creative artisans' van Big Fish. Niet om straks een leuk campagnetje te maken, dat het commercieel lekker doet. Wel om iets te creëren dat mensen in de hele wereld verbindt aan iets goeds. Met quinoa. I kid you not. 

Dat kan met bezielde ondernemers zoals Paul, met een gedreven ondernemershart op de juiste plek. Hij gaat voor 'trade, not aid' en voor mensen, 'not for money'. Wij zijn 100 procent gecommitteerd, superscherp, saamhorig en er wordt gelachen, want ook in het passende brand design zit een stevige dot 'playfulness'. Zoals Paul zegt: "If you play, play together." 

Als het klopt

Als het merken-denkwerk samenvalt met wat het hart influistert, als een business-idee transformeert in een inspirerend designconcept en je weet: hier wordt de wereld beter van – dan klopt het! Volgens mij klopt het hart dan. En als het hart betrokken is, gebeuren er magische dingen. 

"En als het hart betrokken is, gebeuren er magische dingen"

Het Interbrand Best Global Brands 2017 rapport bevestigt bovendien: merken met een mooie missie presteren beter: 

  • Brands with a purpose set on improving our quality of life outperform the stock market by 120 percent
  • 83 percent of companies that overperform on revenue growth link everything they do to brand purpose, as opposed to only 31 percent of underperformers
  • 66 percent of consumers claim to be willing to pay more for products from more socially responsible companies
  • Purpose […] keeps people connected to the human side of the business, willing to trust its interests, and contribute to its growth

Goed doen werkt

Dus ja, er kan een gezonde onderneming achter zitten. Sterker nog: er moet een gezonde onderneming achter zitten. Net zoals een goed kloppend hart in een gezond lichaam huist. Tony’s Chocolonely’s Henk Jan Beltman zei eens: "Impact-bedrijven moeten winst maken. Winstgevende bedrijven moeten impact maken." Zo is dat! Zonder maatschappelijke gedreven bedrijfsvoering blijft het hangen op wat we gewend zijn zakelijk succes te noemen: financiële aandeelhouderswaarde 'for the sake of it'. Laten we daar geen genoegen meer mee nemen. En zonder gezonde bedrijfsvoering wordt het nooit wat met die mooie missie. Het is dus 'pretty damn serious' en beslist geen softe bedoening, zoals ik af en toe aan een directietafel nog wel hoor denken.

Er is dus meer mogelijk, voor elke ondernemer, elke organisatie. De samenleving heeft het nodig: merken met mooie missies. Wat draagt jouw business bij? Pick your battle, er is genoeg in de wereld te doen. Dat hoeft niet groots en meeslepend, het kan ook achter de schermen en op bescheiden schaal. Om in een ander merk-mantra te spreken: Just Do It.

P.S.: Nog een extra dot ondernemers-inspiratie nodig? Lees dan het inspirerende verhaal van Bart van Olphen van FishTales: hoe een failliete viswinkelier een vismerk in de markt zet dat succesvol verduurzaming in de visserij aanjaagt.


Delen

0
1


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.