Mensen stelen
Via Experience The Message werd ik op een erg originele campagne geattendeerd voor een ‘home security company’.
De campagne bestond uit een billboard waarop producten als slippers, kussens en spiegels bevestigd waren. Binnen 48 uur na het plaatsen van het billboard was een groot aantal van deze producten reeds door voorbijgangers gestolen en werd de ware boodschap van het billboard zichtbaar: People steal.
Leuke reclame, maar heeft wel wat uitleg nodig. Gelukkig is de media/weblogs om de boodschap duidelijk te maken! Maar je moet de boodschap zien, en vervolgens moet een andere medium je de boodschap uitleggen. Dat is wel jammer van het idee.
Maar bij dit soort vormen van reclame blijf je wel even stilstaan. Je gaat er met mensen over praten. Het maakt je ergens van bewust.
Een ander voorbeeld van een ‘bewustzijnsactie’ werd laatst op erg originele manier gedaan in de stad waar ik woon. De politie wilde namelijk mensen aanmoedigen om aangifte te doen als er in het centrum schade was aangericht aan hun auto. Als uitwerking hadden ze de billboard-ruimte volgestort met afgebroken autospiegels en een A4-tje toegevoegd met de oproep. Geweldig.
Zo’n zelfde reclame om aangifte te stimuleren heb ik ook gezien in Dordrecht, met handtasjes in een abri. Mooi idee.
Als de tekst onder de voorwerpen nu People Don’t Steal was geweest, denk je dan dat men alles weer teruggehangen had?
Dan zou het “bewijzende” effect van de reclame een beetje teniet gedaan worden lijkt me.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!