Melek Usta: “Peer Support staat voor meer individuele aandacht in grote schoolklassen”

16 november 2015, 15:00

Wie Melek Usta zegt, zegt diversiteit, cultuur en leiderschap. De oprichtster van wervingsbureau Colourful People werd in 2006 uitgeroepen tot ‘Zwarte Zakenvrouw’ van het jaar en in 2015 werd ze weer opgenomen in de lijst van 50 meest invloedrijke Turkse Nederlanders.

PeerSupport is Usta’s meest recente initiatief, waarbij ouderejaars studenten de jongerejaars op school volgens een beproefde methode begeleiden.

“Soortgenoten coachen elkaar, ofwel leerlingen helpen leerlingen”, legt Usta uit. Het idee werd tien jaar geleden naar Nederland gehaald. Usta besloot recent in te stappen en het verder uit te bouwen. Daarmee is zakenvrouw Melek Usta is de drijvende kracht achter PeerSupport, een in Amerika ontwikkelde methode waarbij ouderejaars scholieren de jongerejaars volgens een beproefde methode begeleiden.

“PeerSupport is een licentie, we krijgen geen subsidies, maar worden door scholen ingehuurd om trainingen te geven”, zegt ze. Want de manier van begeleiden komt vaker voor op scholen, maar nog niet systematisch.

Twee kanten

In veel gevallen wordt een brugklasser gekoppeld aan een ouderejaars scholier. “De leerlingen vormen elkaar en krijgen daarmee ook een plus op het CV”, aldus Usta. “Ze helpen elkaar, soms in de les en soms daarbuiten.”

Zo snijdt het mes volgens Usta aan twee kanten. Er is meer individuele aandacht voor leerlingen in grote klassen en de leerlingen ontwikkelen zelfvertrouwen en vaardigheden zoals samenwerken en communiceren.

“Leerlingen uit sociaal lagere klassen hebben hier heel veel baat bij”, zegt Usta. “Dat raakt mij aan deze methode.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!