Recentelijk gaf ik samen met Marco een AdWords-klasje voor een klant van hem. Daarin stipte ik o.a. aan dat je, na aanvankelijk hoge biedingen, je biedprijs voor een keyword drastisch kunt verlagen. Gevolg: voor hetzelfde dagbudget (veel) meer kliks. Wil je simpelweg bezoekers voor één van je webpages, en is conversie dus minder belangrijk? Dan is het volgende praktijkvoorbeeld misschien nuttig voor je.
Voor mijn zoekmachine Feeder adverteer ik bij tijd en wijle op het woord “rss feeds”. Dat stond al eeuwen op een dagbudget van 1 euro en een biedprijs van een kwartje. Kliks per dag gemiddeld: 10. Niet onbelangrijk: ik stond altijd bovenaan in de gesponsorde koppelingen. En daarmee was de CTR ook dik in orde. Met die uitgangssituatie (goede klikhistorie en nr. 1 positie) ben ik gaan varieren met de biedprijs. Met drastische gevolgen.
Het AdWord dient puur om mensen naar de homepage van Feeder te krijgen. Wat ze daar doen vind ik nog niet relevant, ik heb er dus geen conversie-tag aan hangen. De volgende punten even bolletjesgewijs, het verhaal spreekt dan wel voor zich.
- Huidige biedprijs is 20% van het voormalige kwartje
- Aantal kliks per dag is 2 tot 3 keer zoveel geworden
- Gemiddelde CPC is 25% van de CPC die ik op nr. 1 betaalde
- Tegenwoordig sta ik op positie 3 en soms 2
- Mijn dagbudget is nog steeds 1 euro
Ik kan iedereen dus aanraden, mits je een goede klikhistorie hebt en conversie minder belangrijk is, eens goed naar je biedprijzen te kijken. Meer kliks (en ook meer vertoningen) voor minder of hetzelfde geld, wie wil dat nou niet?