Je bekijkt een artikel van ZIGT
partner

Medisch Centrum Wetering is voorzichtig met groei

Het is prettig toeven in Medisch Centrum Wetering, zowel voor patiënten als voor behandelend artsen en medewerkers. Dat kan omdat het een kleine, platte organisatie is. Dat moet zo blijven, vindt Marc Nelissen, bestuurder bij MC Wetering. “Groei moet niet ten koste gaan van kwaliteit en werkplezier.”

23 januari 2024, 09:30 1437 x gelezen

Medisch Centrum Wetering is een zelfstandig behandelcentrum in hartje Amsterdam met als specialisaties dermatologie en gynaecologie. Er werkt een enthousiast team van artsen, huidtherapeuten en ondersteunend personeel. Wat was de reden om MC Wetering te starten? “Mijn vrouw was als dermatoloog gevestigd in een ziekenhuis”, vertelt Nelissen. “Maar ze was daar niet gelukkig in haar werk en wilde liever voor zichzelf beginnen.

Zelfstandig werken heeft veel voordelen omdat je zelf de regie hebt, zelf het team rondom jou kunt opbouwen en bepalen hoe er gewerkt wordt. Je kunt ook zelf de praktijk inrichten. Zo hebben wij gekozen voor zachte kleuren, prettige bankjes en fijne badkamers. Patiënten zijn daardoor sneller op hun gemak en gaan meer ontspannen het traject in. Dat is wel een verschil met een ziekenhuis.”

Groei was nodig

Het is niet eenvoudig om in de zorgsector voor jezelf te beginnen. Nelissen besloot daarom zijn vrouw te helpen en hun krachten te bundelen. Maar al snel bleek dat een zelfstandig behandelcentrum runnen met slechts een arts, niet goed mogelijk is. “Regeldruk en eisen van verzekeraars maken het nodig om te groeien”, aldus Nelissen. “We hebben de praktijk daarom uitgebreid met specialisaties die in het verlengde liggen van dermatologie zoals spataderen, proctologie en huidtherapie. Toen we op een gegeven moment iemand zochten om invulling te geven aan een ruimte die we nog vrij hadden, kwamen we uit bij een gynaecoloog. Ook die specialisatie heeft raakvlakken met dermatologie.”

Management binnen bedrijf houden

Zo realiseerde MC Wetering de eerste groei. Heel mooi, maar dat had ook nogal wat organisatorische gevolgen. Nelissen: “Met een grotere organisatie heb je een Raad van Bestuur en een Raad van Toezicht nodig. Ik ben toen bestuurder geworden. Maar een veel grotere verandering is dat je meerdere werknemers hebt en dan krijg je al gauw allerlei managementlagen. Hoe organiseer je dat? Vergelijkbare zelfstandige behandelcentra trekken dan vaak managers aan van buiten aan, mensen zonder medische achtergrond. Wij wilden dat liever niet. We blijven bewust klein en houden het management binnen de organisatie.”

Met plezier aan het werk

Het heeft een paar belangrijke voordelen om zo je bedrijf te organiseren, vindt Nelissen. “Werknemers zijn het kapitaal van onze onderneming. Wij willen daarom dat ze met plezier bij ons werken en hun vak goed kunnen uitoefenen met de juiste middelen en een effectieve ondersteuning. Omdat we kiezen voor een kleine, flexibele organisatie, sparen we kosten uit en kunnen we meer investeren in een goed werkklimaat. Belangrijker nog is dat in een klein bedrijf de mensen elkaar kennen. De betrokkenheid is groot en de lijntjes zijn kort. Werknemers hebben daardoor meer werkautonomie: ze bepalen in onderling overleg hun werkrooster en hebben invloed op hoe ze het werk doen. Dat zorgt voor een grote werktevredenheid.”

Nadelen van groei

Als een kleine, flexibele en persoonlijke organisatie zo goed werkt, hoe belangrijk is het dan om te groeien? Daar staat Nelissen een beetje dubbel in, erkent hij. “We zitten nu in de binnenstad van Amsterdam, voor veel patiënten op fietsafstand, in een sfeervol en modern pand. Die locatie willen we behouden, maar dat betekent dat we wel aan de grens van de fysieke groei zitten. We willen bovendien voorkomen dat de organisatie topzwaar wordt met veel managementlagen. Zoals we het nu doen, kunnen we het goed behappen en het bedrijf runnen zoals ons dat voor ogen staat. Meer artsen en medewerkers aantrekken verandert bovendien de dynamiek in je bedrijf. Daar moet je ook voorzichtig mee zijn. Daarom willen we niet te veel groeien in aantallen patiënten. Dat kan bijvoorbeeld alleen nog door de openingstijden te verruimen en ook ’s avonds en in het weekend te werken.”

Meer en betere contracten met verzekeraars

Groei zit hem bij MC Wetering daarom in andere zaken. Nelissen: “Mensen krijgen hun zorgkosten alleen vergoed als de zorgverlener een contract heeft met de zorgverzekeraar. Ons streven is daarom dat we met alle verzekeraars een contract hebben. Dan kan iedereen bij ons terecht. Verzekeraars bepalen verder welke vergoeding je krijgt voor welke behandeling en ze stellen vooraf vast tot welk bedrag je jaarlijks mag declareren. Je moet dus steeds monitoren hoe ver je bent in de budgetten van de verschillende verzekeraars. Is het bij een bepaalde verzekeraar op, dan krijg je daar overige behandelingen niet meer vergoed. We moeten dan mensen afwijzen die bij een verzekeraar zitten waar wij weliswaar een contract mee hebben, maar die toch niet geholpen kunnen worden omdat wij hun kosten niet vergoed krijgen. Dat is niet uit te leggen aan patiënten. Als je groeit, kun je betere contracten en budgetten afspreken. Dan wordt dat probleem een stuk kleiner. In die zin is groei dus toch verstandig.”

Zorg op peil houden

Voor de toekomst richt MC Wetering zich niet speciaal op groei. Marketingactiviteiten zijn nooit nodig geweest en daar zetten ze ook nu niet op in. Alleen de website wordt goed bijgehouden. “Wat we voor de komende jaren willen, is de zorg goed op peil houden”, zegt Nelissen. “Kunstmatige intelligentie gaat daarin een steeds belangrijkere rol spelen. Ik vermoed dat AI een enorme vlucht gaat nemen. Ook dat betekent voor ons groeien.”

Beluister de podcast

Wil je meer weten over de groeistrategie van MC Wetering? Luister dan naar deze podcast waarin Tom Jessen in gesprek is met Marc Nelissen, Bestuurder bij MC Wetering.

Marketingfacts en MarketingTribune zijn trotse mediapartner van deze serie. Abonneer je hier op SpotifyApple Podcast of kijk op YouTube.

ZIGT is al meer dan twintig jaar hét onafhankelijke bureau van Nederland, waar vrijheid en groei centraal staan; Freedom to grow. Dat geldt zowel voor onze mensen, als de merken waar we voor werken. We hebben vier pijlers: Strategy, Media, Performance en Create en bieden daaronder een zeer compleet palet aan diensten aan, die we ook juist sterk met elkaar verbinden. Maar altijd on demand, vrijheid staat niet voor niets hoog in het vaandel. We werken vanuit Hoofddorp, Utrecht, Arnhem en Zaventem voor schitterende merken: marktleiders, challengers en start-ups met een sterke lokale marktbenadering in de Benelux.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!