• Mobile
    wordt gesponsord door

Mediaplanning via SMS effectief

Mediaplanning via SMS effectief

Om de kwaliteit van mediagebruik onder jongeren te meten, zijn conventionele onderzoeksmethoden weinig effici?nt. SMS-dagboeken doen het veel beter.

De gebruikelijke methoden voor mediaplanning zijn doorgaans gebaseerd op uitgebreid, kostbaar en arbeidsintensief onderzoek naar het mediagebruik van een bepaalde doelgroep. Die doelgroep komt zelf eigenlijk nooit echt aan het woord, maar wordt in beeld gebracht aan de hand van secundaire gegevens. Volgens mediaspecialist Steve Watkins een weinig effectieve en nogal afstandelijke methode.

Watkins volgde daarom een andere weg. Hij deed onderzoek naar de ‘quality of media consumption’ (QoMC) van 15- tot 24-jarigen en gebruikte daarvoor door de jongeren zelf bijgehouden SMS-dagboeken. Dat bleek een gouden greep: er werd direct contact gelegd met de doelgroep en de deelnemers hoefden niet achteraf met pen en papier aan de slag, maar konden ter plekke hun mediagebruik vastleggen. Bovendien leverde de methode zeer accurate ‘uit de eerste hand’-gegevens op, die ook nog eens weinig onderzoekskosten met zich meebrachten.

Bron:
Admap


Geplaatst in

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.