Mediapark Jaarcongres: over de impact van big data en de onstuitbare opmars van video
Vorige week werd het jaarlijkse Mediapark Jaarcongres gehouden. In ‘mediastad Hilversum’ verzamelden vertegenwoordigers van publieke en commerciële omroepen en andere mediamakers zich om bijgepraat te worden over trends en ontwikkelingen. Monique van Dusseldorp, verantwoordelijk voor de programmering, zette in aanloop naar het congres in Top Names op een rij wat volgens haar de belangrijke ontwikkelingen zijn, trends die ook het Mediapark Jaarcongres kenmerkten.
Op de eerste plaats is dat big data. Wat betekenen de nieuwe datastromen en wat kun je er mee doen als omroep of mediamaker?
Het tweede thema is video. De wereld explodeert op dat gebied. Wie zijn de nieuwe spelers en wat is de reactie van de rest? Daarnaast: hoe kun je video inzetten voor events, sportwedstrijden, en dergelijke?
Traditiegetrouw werden op het congres quotes van insiders gebruikt om de onderwerpen in te leiden. Gert Hindriks verzorgde namens Fast Moving Targets de interviews. En je zult tal van oude bekenden van Top Names tegenkomen! Zoals van WappZapp, Zoomin en NU.nl. Ze signaleren het toenemend belang van on-demand video, de explosie van nieuwe spelers en daarmee toenemende internationale concurrentie.
Dat online video nog lang niet uitontwikkeld is, ondervinden ze bij Akamai dagelijks. Dit bedrijf verzorgt onder meer de streaming voor het WK. Hans Nipshagen van de onderneming schoof aan bij Top Names om te vertellen over de hoeveelheden data die dankzij het voerbal worden verstookt, maar ook over de complexiteit van het thuisbrengen van video’s bij mensen. Akamai is al sinds midden jaren negentig actief en de grootste speler op dit gebied. Niet alleen verzorgen ze de streaming en hosting van video, ook komen alle foto’s van Facebook van de servers van Akamai.
Lange tijd was het tweede scherm een belangrijk buzzword. Steeds meer programma’s gingen apps voor op mobiel en andere touchscreens ontwikkelen die de tv ervaring verrijkten. Daar horen we releatief weinig meer over. Onder meer omdat er nauwelijks extra geld mee werd verdiend, anders dan bijvoorbeeld door meespelen bij quizzen.
Bij TNO zoeken ze naar oplossingen voor de technische hobbels die TV kent. Een ervan is het synchroniseren van de verschillende apparaten. Je kunt alleen waardevolle nieuwe toepassingen maken als de ervaring van tv naar ander scherm soepel en helemaal synchroon verloopt. Paul Valk vertelde in Top Names dat zijn bedrijf onder meer daar een oplossing voor heeft.