UPDATE
Let op: onderstaand bericht blijkt niet juist. Web-log.nl heeft het experiment zelf stopgezet, waardoor de advertentielinks bij de deelnemers aan de proef - waaronder Mediakrant - niet meer te zien zullen zijn.
——-
Drie maanden zou het experiment duren, maar na 7 dagen maakt Mediakrant er een eind aan. Het druk bezochte weblog besloot vandaag uit de advertentieproef van Web-log.nl te stappen. Deze proef, waarbij bepaalde woorden in de tekst werden gelinkt naar adverteerders, ontlokte vorige week zowel bij Mediakrant als bij MarketingFacts een felle discussie. Als reden voor het stopzetten van de proef stelt MediaKrant: “de advertentiemethode bleek niet aan te slaan”. Tegenover MarketingFacts licht Bob Willer van Mediakrant toe dat de woorden weinig werden aangeklikt.
De oorzaak van het lage aantal clicks moest volgens Joris Leermakers van Web-log.nl worden gezocht in het lage aantal adverteerders en de herkenbaarheid van de advertentielinks tussen de gewone links. Willer, die benadrukt dat het experiment plaatsvond met gesloten beurzen, zegt dat Mediakrant momenteel op zoek naar andere advertentievormen.
Michiel Houben van Ilse Media gaf vorige week aan dat er in totaal drie weblogs meededen aan het experiment. Welke twee het experiment nu nog voeren (als het goed is), is niet bekend.