Maurice de Hond: “We moeten kinderen niet voorbereiden op het verleden, maar op de toekomst”
Over het succes van de iPad-school
Maurice de Honds dochter is net naar school. Een jaar of dertig geleden ging ook al een kind van hem naar school. De tijden zijn veranderd, maar de scholen in zijn ogen niet. Gekscherend noemt Maurice het ook wel musea. Daarom startte hij de iPad-school, een innovatie in het onderwijs.
De iPad-school pakt het onderwijs anders aan. “Kinderen zijn niet alleen heel verschillend, maar de toekomst vraag hele andere dingen van kinderen dan momenteel op scholen geleerd wordt. Wij willen kinderen voorbereiden op de toekomst met de mogelijkheden van vandaag, geënt op de persoonlijke talenten en mogelijkheden.”
Per 6 weken hebben de kinderen samen met hun ouders en de leraar een gesprek om te bepalen wat je doelen zijn voor die periode. Dat is een persoonlijk plan. En afhankelijk van dat plan ga je aan de slag. De activiteiten die leerlingen doen, zijn daarop afgestemd. En die doen ze lang niet allemaal met de iPad. Er zijn workshops – gegeven door andere kinderen, ouders of docenten -, projectgroepen-plekken – een soort kantoor waar kinderen vooral projecten met elkaar doen – en er is gymnastiek.
Na de zomer komen er nieuwe iPad-scholen bij. Dat zijn bestaande scholen die de methodiek overnemen. En ook vanuit het buitenland is er flinke interesse: “Ik heb mails gekregen vanuit 40 landen van partijen of mensen, of scholen of politici die vroegen om meer informatie.” En ook heeft De Hond groepen belangstellenden uit Japan, Brazilië, Afrika, Noorwegen rondgeleid.