Martijn Groot (Peecho): “We zijn de printknop van het internet”
Wanneer Deloitte of ABN Amro vroeger een jaarverslag maakten, werd dat standaard geprint en aan het voltallige personeel en alle andere betrokkenen uitgedeeld en opgestuurd. Tegenwoordig staat het verslag online met een printknop van Peecho erbij. Martijn Groot, één van de oprichters van Peecho, in Top Names in gesprek met Fast Moving Targets.
Een enkeling maakt maar gebruik van de knop en print het verslag alsnog uit, de rest leest het digitaal. Maar dat is volgens Groot goed. “Waren dat er voorheen 5000, dan zijn het nu nog maar 500 exemplaren. Dat is duurzaam en verantwoord. Een win-win situatie. “Weliswaar zijn de printkosten per stuk hoger dan voorheen, omdat er veel minder exemplaren besteld worden, pakt het hele proces goedkoper uit. Bovendien wordt er veel minder papier gebruikt, wat past in de trend van duurzaamheid en bedrijven een stempel van goed gedrag oplevert.
“Digitale content tastbaar maken”
Maar Peecho is niet alleen een mooie oplossing voor grote commerciële bedrijven. Ook het Rijksmuseum heeft de print button online staat. De gehele collectie is gedigitaliseerd en wordt via Rijksstudio aan het publiek aangeboden. Overal ter wereld kun je afdrukken van de kunst uit het Rijksmuseum, of details uit die kunstwerken, bestellen. Dat varieert van ansichtkaarten tot afdrukken op aluminium tot t-shirts. Het Rijksmuseum hoopt dat bezoekers zo zelf kunst met kunst gaan maken. En het is een service voor hun bezoekers waar ze zelf verder geen omkijken meer naar hebben.
Diezelfde service kunnen amateurfotografen of bloggers ook bieden met een printknop van Peecho. Inmiddels zijn er al een kleine 1500 buttons aangemaakt. En dagelijks komen daar 5 à 10 buttons bij. Bedrijven, organisaties, eenlingen die hun digitale content via Peecho tastbaar willen aanbieden.
“Nog geen winst”
“Het is onze missie om de meest gebruikte methode te worden om van iets digitaals iets tastbaars te maken”, stelt Groot. Hij is er inmiddels samen met compagnon Sander Nagtegaal zo’n drie jaar mee bezig. Veel tijd is gaan zitten in een waterdichte code: één die altijd en overal simpel werkt. De eerste anderhalf jaar draaide Peecho op eigen kracht, daarna met hulp van een kredietborgstelling en sinds eind vorig jaar met steun van venture capital: er werd 750.000 dollar opgehaald. Groot en Nagtegaal zijn nog steeds grootaandeelhouders van Peecho.
Het bedrijf is in een jaar tijd, mede dankzij de kapitaalinjectie, in omvang verdubbeld. Er werken nu 10 man. Winst wordt er nog niet gemaakt . Peecho is inmiddels wel beschikbaar in 8 talen en wordt op dit moment uitgerold in Amerika en Canada. “Wij bieden de weg terug: er zijn eindeloos veel clubs in Nederland en daarbuiten die het mogelijk maken om je magazine online of op je iPad ter beschikking te stellen. Wij bieden de weg terug naar iets tastbaars: printing on demand.”
“De niche is nu ook goed te bedienen”
Peecho print niet zelf. Ze zijn de link tussen digitale content en print-bedrijven. Daarmee worden lokaal deals gesloten. Binnen Europa gaat het om 22 verschillende partijen. De belangrijkste markt is voor Groot de uitgevers. Die kunnen met hulp van Peecho oude inhoud makkelijk on demand heruitbrengen. De trend daarnaast is de niche. Op internet is enorm veel inhoud beschikbaar voor kleine doelgroepen. Die groepen willen ook tastbare producten. Voorheen onbetaalbaar, nu met een druk op de knop in huis. “Je krijgt steeds meer publicaties in niches, daarin zijn de oplages klein, maar als je er veel hebt per maand….”