Martech zorgt voor knoop in maag marketeers

In het Marketingfacts Jaarboek staan we niet voor niets zo uitgebreid in veertig pagina's stil bij het complexe onderwerp martech.

3 augustus 2022, 07:00 2162 x gelezen

Nu het aantal beschikbare martech-oplossingen steeds verder doorgroeit, is bijna de helft (47%) van de marketeers het erover eens dat ze overspoeld worden door de technologische mogelijkheden. Dat blijkt uit een rapport van Clevertouch.

Het gevoel van “overdonderd” worden door de veelheid aan martech-oplossingen wordt het sterkst gevoeld door marketeers in de regio Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA), terwijl marketeers in de VS minder minder overweldigd lijken te zijn.

Waar het gevoel vandaan komt

Marketeers erkennen de waarde van marketingtechnologie, het gevoel van overweldiging lijkt meer te wijten te zijn aan een gebrek aan vaardigheden om goed met martech oplossingen om te gaan, dan aan ontevredenheid over de oplossingen zelf. Dat wordt in de volksmond al langer de “vaardigheidskloof” genoemd, en in het rapport van Clevertouch waar MarketingCharts uit citeert (“State of Martech Report 2022”) zei 90% van de respondenten dat ze hun investeringen in technologie zullen opvoeren. En dat staat dan in stevig contrast met de 10% die zich zal concentreren op talentbeheer en organisatieontwikkeling.

De vaardigheidskloof overwinnen

Uit het rapport: “Marketeers [zijn] niet per se in staat om hun platforms volledig te gebruiken, maar sommige zijn in staat om in basisbehoeften te voorzien binnen het platform. […] Marketeers zouden misschien het identificeren van talent voorop moeten stellen voordat ze doorgaan met het kopen van meer martech als ze de vaardigheidskloof willen overwinnnen.”

Het rapport laat zien dat bijna 7 op de 10 (69%) van de respondenten het komende jaar meer martech-platforms zullen kopen. Een illustratief gegeven met betrekking tot aankoopplannen is dat zelfs van de 30% marketeers die aangeeft hun martech-stacks niet volledig te kunnen benutten, ongeveer een derde (34%) het komende jaar meer martech gaat kopen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!