Marktplaats.nl is geduchte concurrent van autosites

30 augustus 2005, 04:30

Het branchevreemde Marktplaats.nl is een geduchte concurrent voor grote internetsites als Auto Trader, AutoTrack en AutoTelegraaf als plek voor autoadvertenties aldus het tijdschrift Automobiel Management.

Op Marktplaats (onderdeel van eBay) stonden vorig jaar 730.000 auto’s te koop. Er worden 42.500 auto’s per maand te koop gezet. Deze sectie trekt de meese bezoekers. De gemiddelde prijs per auto lag rond de 4.700 euro, waardoor de totale waarde van aangeboden auto’s 3,4 miljard euro bedraagt. Rond de 50% wordt verkocht, schat Marktplaats, waardoor de omzet 1,7 miljoen euro bedraagt. Ter vergelijking: de grootste autosite AutoTrack heeft een omzet van 2,2 miljard.

BMW is in juli het meest gezochte automerk op Marktplaats, gevolgd door Honda en nota bene DAF. Bij een steekproef in juli 2005 was Volkswagen met 7.000 stuks de meest aangeboden auto op Marktplaats, net als op AutoTrader. Er is veel overeenkomst in de top tien van aangeboden occasions. Naast de vier meest verkochte merken (Opel, Renault, Volkswagen en Peugeot) staan er merken in als BMW, Fiat en Mercedes. Van de toptien merken staan er 3.180 auto’s op Marktplaats, op AutoTrader staan er 8.688.

Bron:

Automobiel Management nr. 14, p. 9, 2/3 p.

Via:

http://www.mkbnet.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Eric

    Wat ik me dan afvraag is waarom Marktplaats hier niet op inspeelt en een eigen autosite begint onder het label Marktplaats. Zoiets als automarktplaats.nl.


    30 augustus 2005 om 07:09
    Dimitri Georganas

    Ik denk dat het meer een kwestie van tijd is totdat er een p2p programma komt waarin mensen met elkaar handelen, zonder tussenkomst van een pratij als marktplaats. In alles.


    30 augustus 2005 om 07:39
    nikao

    auto.marktplaats.nl zullen we binnenkort wel kunnen verwelkomen denk ik ja


    30 augustus 2005 om 11:23
    media

    Iemand enig idee wat Speurders en andere marktplaatsen aan volume en omzet doen mbt autoverkoop?


    30 augustus 2005 om 17:40
    loket

    dat weet ik niet, maar ik was wel verrast door het bericht op nu.nl dat Speurders het eerste jaar al € 1,8 miljard deed. zij voegen er aan toe dat in de afgelopen 83 jaar dat Speurders op papier verscheen er € 17,7 miljard aan omzet is geweest aan tweedehands artikelen. Speurders heeft in 1 jaar al ruim 10% van de totale omzet over de gehele periode van 83 jaar. we hebben het hier al eerder gehad over een economisch effect van dergelijke sites, maar dat begint nu echt proporties aan te nemen. vandaag ook een bericht daarover geplaatst op m’n eigen blog (bewust geen hyperlink geplaatst. ‘k ben geen at ;-))


    30 augustus 2005 om 18:00
    loket

    80/20-regel is hier 90/10, of zelfs nog meer. Speurders.nl heeft dus een vergelijkbare marktpositie qua 2ehands auto’s als Marktplaats. Benieuwd naar de overlap tussen beide sites. . .


    30 augustus 2005 om 19:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!