Marktplaatsen voor MKB’ers

De tweestrijd voor een ondernemer: ga je voor de eigen website of kies je voor één van de opkomende marktplaatsen?

Marktplaatsen voor MKB’ers
, Windesheim

De e-commercemarkt in Nederland blijft maar groeien, elk jaar nemen de online bestedingen en het aantal online webshops toe. Dit zorgt voor een hevige online concurrentiestrijd. In de periode tussen 2013 en 2018 is er een groei geweest van 60 procent van de totale webshops, waardoor het totaal aantal Nederlandse webshops nu bijna 50.000 bedraagt (Bluebirdday, 2019). 

 

 

De klantreis van de Nederlandse consument naar online webshops begint vaak bij de belangrijkste zoekmachine Google met een marktaandeel van 53 procent marktaandeel (Jelle de vent, 2020). Naast die klantreis die veelal begint bij Google start 16 procent van de Nederlandse consumenten zijn customer journey op een marktplaats. Op dit moment is de verwachting dat in 2022 65 procent van alle online verkopen via een marktplaats verloopt. Doordat er steeds vaker gekocht gaat worden bij grote marktplaatsen als bijvoorbeeld Amazon is de verwachting dat de eigen webshops onder druk komen te staan. Dit zal tot gevolg hebben dat MKB’ers steeds actiever online zullen moeten gaan verkopen via marktplaatsen. Je wilt als onderneming immers daar zijn waar de klant zich bevindt.

De publicatie van deze blogpost en white paper in de Marketingfacts Kennisbank maken deel uit van een studie-opdracht voor de vierdejaars Bedrijfseconomie aan de Hogeschool Windesheim te Zwolle met minor E-commerce. De redactie van Marketingfacts biedt aanstaande vakgenoten in sommige gevallen de mogelijkheid hun publicaties te posten via ons platform. Daarbij hanteren we dezelfde criteria als bij blogpostings van professionals in het vak. Vanzelfsprekend komen de tekst en de conclusies daarin voor rekening van de auteur. /LR

Hoe word je zichtbaar?

Consumenten kijken vaak niet verder dan de eerste pagina in de productenlijst van een bepaald product. Daarom is het voor een onderneming belangrijk om een goede ranking op een marktplaats te hebben. Het gemiddelde bouncepercentage op een website ligt veelal tussen de twintig en veertig procent, dat betekent dat ongeveer een derde van de consumenten na de eerste pagina een website verlaten. (Martijn, 2019)

Vraag is welke factoren kunnen zorgen voor een goede ranking op de marktplaatsen. Een structuur die hier mogelijk mee kan helpen is het Merkle vliegwiel. In dit vliegwiel wordt er ingespeeld op de algoritmes van Amazon. Drie factoren waarnaar daarbij gekeken moet worden zijn owned, paid en earned media. Het Merkle vliegwiel wordt in de whitepaper verder toegelicht. 

Wat zijn ontwikkelingen op marktplaatsen waar op ingespeeld kan worden? Onderzoek van October wijst uit dat tweederde van de MKB-ondernemers digitalisering noodzakelijk acht om toekomstige groei te realiseren voor hun onderneming. Desondanks weet 49 procent niet hoe er op digitale ontwikkelingen ingespeeld kan worden om het bedrijf verder te ontwikkelen. Voor hen is het praktisch om een aantal ontwikkelingen op de marktplaatsen hier kort uiteen te zetten:

  • Internationaal opereren wordt vergemakkelijkt 
  • De storepages van Amazon zorgen voor kansen 
  • Zoekopdrachten veranderen steeds vaker naar 'non-branded' search

Een veelgemaakte fout die gemaakt wordt door ondernemers is dat ze weinig of niet innoveren op het terrein van e-commerce. Een aantal ontwikkelingen en innovaties in de nabije toekomst die ze over het hoofd kúnnen zien:

  • Directe communicatie op de website met de klant, zoals via chatbots wordt achterwege gelaten   
  • Voice search wordt steeds vaker door consumenten gebruikt 
  • De merkloyaliteit van generatie Z neemt af ten opzichte van de platformloyaliteit 

Meer de diepte ingaan over de ontwikkelingen rondom de marktplaatsen en de eigen websites voor MKB’ers? Hier vindt je mijn whitepaper en laat me gerust weten wat je ervan vindt.

 

 

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.