De tweestrijd voor een MKB’er tussen de eigen website en opkomende marktplaatsen

Een white paper geschreven door Stijn Stormink, vierdejaars student Bedrijfseconomie aan de Hogeschool Windesheim

De e-commercemarkt in Nederland blijft maar groeien. Elk jaar nemen de online bestedingen en het aantal online webshops toe. Dit zorgt voor een hevige online concurrentiestrijd. In de periode tussen 2013 en 2018 is er een groei geweest van 60 procent van het totale aantal webshops, waardoor het aantal Nederlandse webshops nu bijna 50.000 bedraagt (Bluebirdday, 2019). De klantreis van de Nederlandse consument naar online webshops begint vaak bij de belangrijkste zoekmachine Google met een 53 procent marktaandeel.

Naast de klantreis die begint bij Google, begint 16 procent van de klantreis van de Nederlandse consumenten op een marktplaats. Op dit moment is de verwachting dat in 2022 65 procent van alle online verkopen straks via een marktplaats verloopt. Doordat er steeds meer gekocht gaat worden bij grote marktplaatsen als Amazon is de verwachting dat de eigen webshops onder druk komen te staan. Dit zal tot gevolg hebben dat de MKB’ers steeds actiever online zullen moeten gaan verkopen via marktplaatsen. Je wilt namelijk als onderneming daar zijn waar de klant zich bevindt.

In deze white paper een uiteenzetting van de voor- en nadelen die verschillende keuzen met zich meebrengt

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.