Je bekijkt een artikel van

Marketingopleiding; als je er zelf niet over begint, wie dan wel?

We werken in een vak waar het hollen of stilstaan is. De basics zijn solide, de tactics soms zo vluchtig als water. Dat geldt ook voor marketingkennis.

7 november 2023, 12:30 1002 x gelezen

Veel HR-verantwoordelijken maken zich zorgen over het ontbreken van een plan op het gebied van scholing en opleiding van eigen personeel. Dat geldt niet alleen voor marketing, maar het valt ons natuurlijk wel het meest op. Dat Nederland zoveel organisaties telt waar eigenlijk niks is geregeld, wil niet zeggen dat er geen geld of goede wil is, maar je zult er in veel gevallen zelf een zaak van moeten maken als je voor kortere of langere tijd terug naar de schoolbanken wil. Juist voor professionals in marketing is dat van levensbelang.

Minder dan de helft van de organisaties, betrokken bij de  van opleidingsbedrijf StudyTube ziet het ontwikkelen van een leercultuur als een topprioriteit. Méér dan de helft ( 53%) van de HR-managers is ontevreden is over de aandacht voor L&D in hun organisatie, zo peilde de opleider eind vorig jaar.

Daarmee lijkt loopbaanontwikkeling, permanente educatie, scholing en bijscholing van eigen medewerkers een beetje op ‘klantenservice’, ‘BHV-herhaaltraining’ of een ‘fiets van de zaak-regeling’: Als het wettelijk niet hoeft en een bedrijf wegkomt met pappen en nathouden, zullen ze het veelal doen. Zeker bij de wat minder grote bedrijven. Want gedoe, geregel, organisatie, en het aantal mensen dat er last van heeft lijkt beperkt. Tot er iets mis gaat natuurlijk. Dat er ineens een halve afdeling opstapt. Of tot het besef doordringt dat het vinden van goede nieuwe medewerkers een veelvoud kost van het geld dat nodig was geweest om goede mensen binnen te houden. En een belangrijke reden om te blijven is juist dat opleidingsperspectief.

Zo ver hoeft dat allemaal niet te komen en da’s de reden waarom NIMA jaar in jaar uit hamert op het belang van dat ene gesprek over ‘het functioneren’, wat bij veel bedrijven gepland staat in deze laatste maanden van het kalenderjaar: Want dat is precies het moment waarop je het als professional zelf agendeert. Dit is het moment om NIMA A, B, C; dé marketingopleidingen waarmee je jezelf on par krijgt, geregeld te krijgen.

Veel bedrijven staan welwillend tegenover scholing en opleiding van (hoger) personeel, maar veel beroepsgenoten in marketing hebben geen idee of er een beleid of budget is. Uit het onderzoek dat we een paar jaar terug op Marketingfacts publiceerden kwam naar voren dat maar eenderde van de ondervraagde marketeers gewoon ‘ja’ zegt op de vraag of er budget voor scholing is. Veel professionals weten het ook gewoon niet.

De basics veranderen langzaam, de tactics heel snel

NIMA hamert er als beroepsvereniging op, dat professionals in marketing, communicatie en sales zélf hun leerontwikkeling op de agenda zetten, bijvoorbeeld bij het eindejaarsgesprek. Punt is namelijk dat precies marketingkennis vluchtig is, of beter gezegd: we werken in een vak waar het hollen of stilstaan is.

De basics van het vak (marketingstrategie, branding, segmentatie, positioneren, pricing, marcom, mediaplanning etc) veranderen langzaam. De tactics en executie – methoden – veranderen soms héél snel. Een jaar geleden bestond ChatGPT niet, twee jaar gelden was  e-commerce ‘definitief doorgebroken’ als dé nieuwe norm in retail. Alle reden om je kennis zo nu en dan door te (laten) meten en zéker met de huidige – vaak lastige – arbeidsmarkt heb je als medewerker ook iets te willen en te wensen.

Meer weten of een keertje proefdraaien? ‘NIMA B In One Day’ of ‘NIMA C In  One Day’ boek je – gratis – met een paar muisklikken. Dan weet je waar je staat en weet je waar je aan begint.

Behoefte om eens te sparren met één van onze NIMA-collega’s? Mail even (examens@nima.nl) maken we een belafspraak. NIMA is jouw beroepsvereniging, voor leden en niet leden. We helpen je en staan je graag te woord.

 

NIMA is het Nederlands Instituut voor Marketing, een beroepsvereniging voor professionals in het marketingvak. We bieden marketeers de gelegenheid elkaar te ontmoeten en van elkaar te leren op verschillende niveaus: omdat ze in dezelfde specialisatie hebben, omdat ze in elkaars directe omgeving werken of omdat ze op een vergelijkbaar niveau functioneren. NIMA heeft een divers aanbod (bij-) scholing en opleiding via korte eigen marketingtrainingen en is bekend als het instituut waar je examen kunt afleggen op NIMA A-, B- of C-niveau. NIMA is aangesloten bij de European Marketing Confederation. Sluit je aan bij NIMA!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!