Marketingfacts: waarom we hebben gekozen voor een ‘cookiepoort’

31 december 2012, 09:33

Het is jullie waarschijnlijk genoegzaam bekend: vanaf 1 januari gaat OPTA actief controleren en handhaven op de nieuwe privacywetgeving, ofwel de cookiewetgeving. Alhoewel er genoeg details zijn die nog onduidelijk zijn, is de hoofdlijn duidelijk. En uiteraard ontkomen ook wij niet aan het naleven van de wet, vandaar dat we vandaag een 'cookiepoort' optrekken. Want ja, een cookiegate klinkt net iets minder lekker…

Aan de voorgeschiedenis zullen we niet al te veel aandacht meer schenken; voor iedereen die daarin geïnteresseerd is, verwijzen we graag naar ons dossier Cookiewetgeving, waarin we alle relevante blogposts hebben verzameld. Feit is dat iedere website vanaf 1 januari moet voldoen aan de privacywetgeving op straffe van een forse boete. En dus wij ook.

Cookiepoort

Wij hebben daarbij gekozen voor een zgn. cookiemuur. Of eigenlijk een cookiepoort, want je kunt er gewoon doorheen met het juiste wachtwoord: “Ja, ik accepteer de cookies”. Natuurlijk hebben we 'vriendelijker' varianten bestudeerd: varianten waarbij je ook zonder cookies toegang krijgt tot de website, maar met 'uitgeklede' functionaliteit. Eigenlijk zijn er vier redenen om te kiezen voor de door ons doorgevoerde variant:

  • Deze oplossing is de enige economisch haalbare. Zoals je begrijpt, vormen advertenties een van de inkomstenbronnen van Marketingfacts. Zeker niet de enige, wel een substantiële. En -heel begrijpelijk- willen adverteerders geen risico lopen advertenties te tonen aan mensen die daar geen toestemming voor hebben gegeven. Vandaar dat we die toestemming 'aan de poort' vragen.

  • Deze oplossing is het makkelijkst door te voeren. De vriendelijker varianten vereisen dat je voor elk onderdeel in de website dat gebruikmaakt van cookies bepaalt of die mag worden gebruikt. En dat vergt een flinke ontwikkeltijd,

  • Deze oplossing geeft de meest zekerheid dat je de wetgeving naleeft. Want zeker als je scripts van derde partijen gebruikt, heb je weinig controle over de plaatsing en het gebruik van cookies.

  • Deze oplossing wordt naar verwachting redelijk gangbaar. Een flink aantal websites gebruikt een vergelijkbare oplossing, waaronder de publieke omroepen. Wij verwachten en hopen daarom dat de 'overlast' voor gebruikers tot een minimum beperkt blijft.

Als je deze blogpost leest, heb je inmiddels toestemming gegeven. We hopen dat meer mensen onze content de moeite waard vinden. We gaan in het nieuwe jaar in ieder geval ons stinkende best doen om jouw en hun keuze cookies te accepteren een waardevolle te maken!

We wensen je een mooie jaarwisseling en niet te veel snoepen, want in de eerste week van januari krijg je waarschijnlijk nog heel wat cookies te accepteren!

UPDATE, 31 december 12:45u: er blijken wat technische issues te zijn met de poort die onverwachte problemen veroorzaken. Poort is daarom even opengezet, wordt z.s.m. 'in ere' hersteld.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De redactie van Marketingfacts, bestaat tegenwoordig uit Luuk Ros & Matthijs van den Broek. Zie ook colofon: https://marketingfacts.nl/colofon/

Categorie
Tags

5 Reacties

    mvdg

    Terechte beslissing denk ik zo. Opvallend is dat ik vandaag vrijwel geen webshops zie die compliant zijn aan de wetgeving. Ben benieuwd of dat op de dag dat weinig mensen werken (nieuwsjaarsdag) anders is.


    31 december 2012 om 11:14
    bartleeffers

    Kreeg net een dikke 403 na ‘acceptatie’.


    5 januari 2013 om 14:40
    bramkoster

    @Bart: hmmm. Heb 2 of 3 meldingen gehad van dit soort fouten, maar kan ze niet reproduceren. Welke browser en welk OS (Mac/Windows) gebruik je? En als je refresht, heb je de fout dan nog?


    6 januari 2013 om 09:48
    DannyOosterveer

    @Bart @Bram

    Ik heb het net wel weten te reproduceren, we gaan er morgen naar kijken!


    6 januari 2013 om 22:55
    peterluit

    Ik had gisteren ook de 403 fout via Mac Google Chrome. Na refresh verscheen de fout nog een aantal keren. 10 minuten later verscheen de website (eerst vooral traag), daarna weer normaal.


    7 januari 2013 om 06:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!