Marketingfacts polst verkiezingssentiment namens RTL Nieuws

Marketingfacts polst verkiezingssentiment namens RTL Nieuws
, Evolve
@bramkoster

Over iets meer dan drie weken staan we allemaal weer in het stemhokje voor de Tweede Kamer-verkiezingen (jij toch ook?). In aanloop naar die dag brengt Marketingfacts-collega en -blogger Martijn Kriens in het dagelijkse RTL-verkiezingsprogramma Wat Kiest Nederland een overzicht van de inhoud en stemming van de politieke discussies op sociale media als Twitter en Facebook. Welke partijen zijn onderwerp van gesprek, welke lijsttrekker is het populairst en wat zijn de trending politieke thema’s van de dag? Op Marketingfacts zullen we geregeld verslag doen van de analyses die Martijn maakt i.s.m. Coosto.

In de afgelopen maanden heeft Martijn in een aantal blogposts analyses gemaakt van online discussies over politieke onderwerpen, politieke partijen, politici, etc. Hij waagde zich daarbij zelfs aan een aantal voorspellingen, die ook uit bleken te komen, zoals bij de verkiezing van de lijsttrekker voor het CDA en de afstand die VVD alweer aan het nemen is van het Lente-akkoord.

Vanaf zondag 26 augustus a.s. komt RTL met de dagelijkse talkshow De Zomer van 4: Wat Kiest Nederland , dat zal worden gepresenteerd door Rick Nieman en Frits Wester. Tijdens dit programma en de lijsttrekkersdebatten zal Martijn analyses maken van zaken zoals:

  • De onderwerpen waarover politici (zowel uit de Eerste als de Tweede Kamer) tweeten: hoeveel, wat is de trend? En welke rol spelen deze discussies in het politieke debat?
  • De onderwerpen waarover politiek actieve twitteraars zich online uitlaten (definitie is een politieke term in de bio).
  • De politieke onderwerpen waarover in het algemeen op sociale media wordt gesproken: wat is het sentiment?

Martijns analyses zullen tevens te vinden zijn op de RTL Nieuws-website en in de nieuws-app RTLNIEUWS 365.

Politiek op Marketingfacts

Natuurlijk zullen we ook hier op Marketingfacts regelmatig verslag doen van Martijns bevindingen. Daarnaast zullen we ook op andere manieren aandacht schenken aan de verkiezingen, waarbij de nadruk zal liggen op de (marketing)lessen die bedrijven kunnen opdoen. Zo heeft de eerstkomende editie van Online Tuesday op dinsdag 11 september a.s. "Politiek en online media". Online Tuesday is het maandelijkse event over online marketing dat Marketingfacts organiseert in samenwerking met Traffic4U, Energize, NEWPEOPLE en DQ&A Media Group. Meer informatie over de exacte invulling van het programma van de avond volgt begin volgende week.

Martijn Kriens is al geruime tijd bezig met de impact die digitale en sociale technologieën hebben op de maatschappij. Hij is partner bij Upstream, een consultancybedrijf dat gespecialiseerd is in social business en dat aan de wieg stond van een aantal kennisplatforms, waaronder Marketingfacts. Vanuit deze rol is Martijn nauw betrokken bij de (door)ontwikkeling van Marketingfacts.

Credits afbeelding: RTL Nederland


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.