Marketing&Facts: e-commerce en social media

Kijken, kijken én kopen via social. Het lijkt een uitstekende combinatie

Marketing&Facts: e-commerce en social media
, Marketingfacts

Technologiebedrijf Bazaarvoice komt met een cijfers naar buiten uit zijn jaarlijkse onderzoek naar de klantervaringen van het winkelend publiek. De 'Shopper Experience Index 2021'. Hier staan heel veel onderzoeksresultaten in. Wij pikken er de social media sales uit en nemen je mee in de cijfers.

Feiten en figuren. De professional in marketing, communicatie en sales krijgt er eindeloos veel te verstouwen. In deze augustusmaand een aaneengesloten serie van recente ontdekkingen en vondsten uit de wilde wereld van marketing, media, social (en wat verder ter tafel komt).

Bijna de helft van de wereldbevolking gebruikt ten minste één social mediaplatform. En zeker niet alleen maar om contact te houden met vrienden. Een goed deel van de consumenten gebruikt zijn social media-account óók voor het al dan niet bewust ontdekken van nieuwe producten. 

Oriënteren én kopen

Al is het met name het afgelopen jaar niet gebleven bij enkel oriënteren. Er zijn ook meer aankopen gedaan via de socials. 1 op de 3 consumenten in het Verenigd Koninkrijk zegt het afgelopen jaar rechtstreeks een aankoop te hebben gedaan. Daarmee loopt het voorop onder grotere landen in in Europa. In Duitsland kocht dertig procent rechtstreeks via social media. In Frankrijk was dit 28 procent.

Online productpresentatie wordt nóg belangrijker

De onderzoekers verwachten dat de trend zal toenemen. Daarom achten ze het belangrijk om er, buiten de productpresentatie in de winkel om, voor te zorgen dat de online productpagina’s in orde zijn.

42 procent van de shoppers koopt bijvoorbeeld niet als er géén user generated content beschikbaar is op de productpagina. Krap de helft (49 procent) van de online consumenten kijkt op de productpagina naar klantfoto’s, bekijkt andere websites waar hetzelfde product wordt verkocht (47 procent) of checkt zoekmachines om te zien of er meer informatie te vinden is over het artikel (35 procent).

Dat het digitale winkelen aanzienlijk is aangezwengeld is duidelijk. Toch overtreft het niet de fysieke manier van winkelen. Respondenten geven voorkeur aan een mix van online en fysiek shoppen. 49 procent zegt winkelen in de 'stenen' winkels te verkiezen boven online shoppen. 

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.