Marketing is te belangrijk om aan een ander over te laten

9 januari 2018, 10:00

Het marketingvak lijkt alsmaar specialistischer te worden. Digitale marketing heeft zijn plek definitief veroverd. In 2017 had iedereen het over big data en innovatieve marketeers snuffelen al wat aan artificial intelligence-toepassingen zoals chatbots. Tenslotte moeten we nu ook heel snel aan de slag met de GDPR.

De meest gevraagde jobs in marketing gaan over multichannel-optimization, digital marketing en marketinsight-specialism. Marketeers vragen zich dan ook af of ze nog wel genoeg kennis hebben om mee komen en aantrekkelijk te blijven op de arbeidsmarkt. Uit onderzoek blijkt dat veel marketeers kritisch zijn over hun kennis en de toepasbaarheid daarvan in de praktijk.

Tegelijkertijd is er in de afgelopen maanden kritisch geschreven over de rol van marketing. Zijn marketeers niet te operationeel bezig en laten we ons niet te veel afleiden door technologie? Boodschap: het gaat te veel over de ‘weg naar de klant’ en te weinig over het onderscheidende verhaal ‘voor de klant’.

Ik denk dat een van de belangrijkste trends voor 2018 is dat marketeers gaan nadenken over het marketingvak, de rol van de marketingfunctie binnen de organisatie en wat jouw bijdrage aan marketing moet zijn.

Wat is marketing voor jou?

Marketing blijft nogal eens steken in de uitvoering. Terwijl marketing dé bedrijfsfunctie is die op basis van diepe klant-, markt- en businessinzichten het verhaal voor de klant definieert, dat verhaal introduceert (intern én extern) en er daarna op toeziet dat het dwars door de organisatie heen wordt geactiveerd.

Start with why is misschien wel het grootste cliché van 2017, maar is de kern van wat marketeers zich moeten afvragen. Het verhaal voor de klant en het duidelijk communiceren van de waarden die organisaties belangrijk vinden, de purpose, helpt bij de positionering richting klanten, werknemers, toeleveranciers, de overheid en andere stakeholders.

Hoe staat jouw marketingorganisatie ervoor?

Werk jij in een klassieke hiërarchische en gecentraliseerde organisatie of in een marketing taskforce? Twee uitersten waartussen veel zinvolle organisatievormen mogelijk zijn. Rob Beltman won in november de jaarlijkse PIM Marketing literatuurprijs met De Marketingorganisatie van de toekomst. Beltman ontwikkelde een model op basis waarvan marketingorganisaties hun rol en functioneren in kaart brengen en de mate waarin zij in staat zijn kansen te verzilveren en bedreigingen het hoofd te bieden.

Beltman beschrijft een aantal inrichtingsprincipes voor de marketingorganisatie van de toekomst:

Wendbaarheid en kortcyclische oriëntatie

Wendbaarheid of ‘agility’ gaat over de mate waarin je marketingprocessen beheerst, strategische opties weet te formuleren, maar ook over het vermogen de bakens tijdig te verzetten. Marketeers moeten vanuit het langetermijnperspectief denken, maar kortcyclisch organiseren. Dit betekent projectmatig en in netwerkstructuren samenwerken.

Digital by design

Digitaal kan niet meer in een aparte silo georganiseerd worden, maar is onderdeel van de marketingfunctie. Echter zal ook de marketingfunctie zelf in de komende jaren verder geautomatiseerd worden.

Skills voor structuur

Competenties zijn belangrijker dan functies. Marketeers moeten soms uit het proces, uit hun rol gehaald worden om ze in hun kracht in te kunnen zetten op basis van competenties.

Regisseur van relevantie

De marketeer transformeert van een boodschappenzender naar een matchmaker tussen aanbod en vraag. Dit betekent dat marketingorganisaties de organisatie helpen het contact (en daarmee het gevoel) met de markt en klanten te krijgen en te houden.

De inrichtingsprincipes vormen een interessant uitgangspunt om vast te stellen of jouw marketingorganisatie klaar is voor 2018.

Wat is jouw rol?

De traditionele marketeer leek een paar jaar geleden doodverklaard. We zien nu een reëler perspectief. Het T-shape model is nog steeds relevant, marketeers moeten echter niet allemaal de diepte in.

Ben jij die expert die alles maar dan ook alles weet van SEO, content, e-mailmarketing, et cetera; wees dan ook de allerbeste. Ben je meer een generalist, ontwikkel dan ook competenties zodat je een team kan aansturen, onderhandelen, verleiden en beslissen.

En aarzel niet experts aan te trekken wanneer het je te specialistisch wordt.

Ik wens je een succesvol 2018!

Stephan van Heusden
manager digital marketing services bij M-Wise

Stephan van Heusden is manager digital marketing services bij M-Wise. Dit bedrijf optimaliseert customer journeys voor retailers en ontwikkelt innovatieve loyaltyprogramma’s.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!