Marketeer, wees nieuwsgierig

3 januari 2022, 10:00

Nieuwsgierige mensen in je team openen de deuren naar innovatie

Nieuwsgierigheid is meer dan een eigenschap en kan het succes van je merk en organisatie zelfs bepalen. Dit en meer blijkt uit een onderzoek van SAS in hun ‘Curiosity Report 2021’ dat vorige maand is verschenen. Nieuwsgierigheid op de werkvloer geeft volgens de onderzoekers, teams een zetje in de juiste richting, waardoor ze zich sneller kunnen aanpassen aan veranderingen binnen de huidige markt. Maar het is ook een reden waarvoor talent zich langer betrokken voelt bij een bedrijf.

In deze competitieve markt is het behouden van talent een van de grootste uitdagingen van organisaties. Uit het onderzoek blijkt dat de juiste cultuur -eentje die nieuwsgierigheid aanmoedigt en in staat is om het te laten floreren – als een reden wordt genoemd door werknemers om ergens langer te blijven. Dus des te meer reden om verder in deze eigenschap te duiken. Wat kun je als manager hiervan meenemen?

Over het onderzoek

Software powerhouse SAS ondervroeg 1.973 managers uit 6 landen dit jaar en verrichtte een inhoudsanalyse van vacatureteksten en gesprekken op LinkedIn. Ze deden onderzoek over verschillende markten en sectoren.

De juiste mensen

Volgens het rapport levert het aanmoedigen van nieuwsgierigheid zelfs direct tastbare voordelen op voor de prestaties en groei van een bedrijf. Dat is nogal een gegeven, maar als recruitment agency zien wij dit ook in de praktijk en vooral bij digital talent terug.

Nieuwsgierige mensen in je team openen niet alleen de deuren naar innovatie, maar verbeteren de cultuur. Het creëert de juiste mindset, het is de neiging om continu te willen leren, het bevordert de digitale transformatie. Dit onderzoek bevestigt dit nog eens: nieuwsgierigheid geeft een impuls kan geven de algehele prestatie van de organisatie. Dus managers, wees nieuwsgierig en omarm het.

Trending topic

Managers uit het onderzoek van SAS beschouwen nieuwsgierigheid als een zeer waardevolle eigenschap. 72% – bijna driekwart- van de managers vindt dat nieuwsgierigheid een hele waardevolle eigenschap is van werknemers, ongeacht de positie binnen de organisatie. Hoe waardevol dan precies? Dit is nogal een waslijst: een verbeterde efficiëntie en productiviteit, meer creativiteit, een sterkere samenwerking binnen teams, grotere betrokkenheid van medewerkers en hogere werktevredenheid worden allemaal genoemd.

Dat nieuwsgierigheid de trend is blijkt ook uit wat er op LinkedIn gebeurt: in hoe werkgevers hun vacatureteksten opstellen en de verhoogde interactie op posts waarin nieuwsgierigheid genoemd wordt. Zo steeg het engagement op bedrijfsupdates waarin nieuwsgierigheid werd genoemd met 157% tussen 2020 en 2021 en wordt het in 90% meer vacatures wordt genoemd als vereiste ten opzichte van vorig jaar. Nieuwsgierigheid als troef in je hiring strategy? Die kun je alvast in je zak steken voor 2022.

Moreel en motivatie ver te zoeken

Theoretisch gezien weten managers al dus dat nieuwsgierigheid belangrijk is. De ondervraagde managers waren het er echter over eens dat de waardevolle voordelen van nieuwsgierigheid zijn: een grotere efficiëntie en productiviteit (62%), verbeterd creatief denken (62%), sterkere samenwerking en teamwork (58%) en grotere betrokkenheid van medewerkers en werktevredenheid (58%).

Maar het toepassen ervan lukt nog niet overal. Managers hebben de grootst mogelijk uitdaging om het moreel en de motivatie van medewerkers hoog te houden: 60% van de managers noemt dit als hun grootste issue. Meer dan de helft van de managers vindt het een uitdaging om goede werknemers te behouden (52%), om ervoor te zorgen dat werknemers verder gaan dan alleen hun basistaken (51%) of om samenwerkingen met andere teams en afdelingen aan te gaan (50%).

Cultiveren doe je zo

Je hebt dus niet zomaar een nieuwsgierig team. Dit dien je te cultiveren, continu te stimuleren; het moet groeien. Dit proces start al aan de voordeur: wie je aanneemt. Meer dan twee op de vijf managers geven toe dat ze zich niet volledig voelen uitgerust om nieuwsgierigheid te identificeren in zowel nieuwe werknemers als jonge werknemers.

De managers van vandaag zoeken talent met een combinatie van technische vaardigheden (bijvoorbeeld data-analyse of AI) en persoonlijke vaardigheden en attributen (zoals creatief denken en probleemoplossing). Nieuwsgierigheid beïnvloedt al deze eigenschappen. Dus vandaar dat het loont om je hierop te focussen. Tip: neem het in ieder geval al mee in vacatureteksten en in het sollicitatieproces.

Organisaties en managers die nieuwsgierigheid hebben omarmd, stimuleren vaak nieuwsgierigheid in de hele onderneming, blijkt in het onderzoek. Dit betekent dat je mensen dingen moet laten proberen en dat ze fouten mogen maken. Denk ook aan het belonen van en prijzen van nieuwsgierige teamleden en neem het mee in business plannen als KPI of doelstelling. Geef je team de tijd om passie-projecten te verkennen, coach hen hierop 1-op-1 en moedig team work aan. Je moet als organisatie echt de intentie hebben, de inspanning leveren en de organisatiecultuur hebben om dit te kunnen bereiken.

Tenslotte

Het is dus niet eenvoudig en daarom is het een grote kans voor bedrijven om op dit punt te gaan pionieren. Pas je vacaturetekst erop aan, zoek naar deze personen. Wees ook nieuwsgierig als je een profiel leest, want wie weet schuilt er achter die twee jaar werkervaring wel een nieuwsgierige talent. Kortom, managers, wees meer nieuwsgierig.

Dino Hoeven (31) leidt start-up recruitment agency Shokunin en heeft ruime ervaring als recruiter binnen de digitale wereld. Hij is gespecialiseerd in digitale profielen binnen UX/UI, product development, digitale marketing en data analytics. Shokunin had in 2020 een soft launch en is in 2021 officieel gestart en is werkzaam voor mediabureaus, corporates en scale-ups. Dino wil met Shokunin het recruitmentvak naar de kern terugbrengen: transparant, eerlijk en menselijk. Met onder andere een vaste prijs, een inzichtelijk proces voor zowel klant als kandidaat en een gegarandeerde 24-uurs-reactietijd, zet het bureau koers naar een duurzamer wervingsproces.

Categorie

1 Reactie

    Annelies Verhelst

    Passieprojecten, die heb ik lang niet meer gehoord. Lijkt me heerlijk om echt de tijd en ruimte te hebben om zonder druk qua uitkomst te werken aan zulke projecten. Helaas is het vaak zo dat iedereen te druk is met de dag tot dag en personeel niet wordt aangenomen voor ruimte. Te vaak is alles net in een te krap jasje. Dan verveelt niemand zich maar uiteindelijk gebeurt er ook niet zoveel wat echt energie geeft. Wel grappig, dit is het eerste onderzoek naar een dergelijk thema waar ik toch ineens een mening en gevoel over heb. Cool cool cool.


    3 januari 2022 om 10:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief