Marketeer is in alle opzichten spil van vernieuwing

Oproep aan de marketeer: neem het voortouw! Of het nu om de organisatie zelf gaat of het aanbod. Jij bent ‘de spil’ van vernieuwing en verandering

Marketeer is in alle opzichten spil van vernieuwing

In sommige branches lopen de marketingafdelingen voorop bij bepaling van het korte- én langetermijnbeleid. In vele andere zie je nog steeds dat marketing als een verlengstuk en kostenpost wordt gezien. Bij tegenvallers en als er gesneden moet worden is marketing 'de klos'.

Juist nu, in tijden van crisis, daag ik de marketeer uit om het voortouw nemen en de organisatie te helpen zodat deze morgen ook impact kan maken. En wendbaar kan zijn als de volgende tegenvaller zich voordoet. Dit is het moment om je juist niet in de slachtofferrol te wentelen, maar te laten zien wat je waard bent als marketeer en als kenner van jouw markt en jouw klant.

Waan van de dag

Dit is ook het moment om een visie te ontwikkelen waar je nu, maar zeker ook op langere termijn mee verder kunt. Te vaak maak ik mee dat marketeers zich in de hoek laten zetten. Gedreven door de waan van de dag, met vooral de blik naar binnen. Men lijkt vergeten dat de wereld zich buiten afspeelt, dat daar de informatie op straat ligt om je plannen voor de toekomst te borgen. Als je er maar oog voor hebt.

Vernieuwing begint bij je markt en je klant

Een goede marketeer onderscheidt zich pas echt als hij of zij zich niet alleen bezig houdt met het hier en nu, met een concept of campagne van vandaag voor morgen. Diegene die over de horizon kan kijken maakt pas echt het verschil.

Vernieuwing begint bij je markt en je klant en de inzichten daarvan die richting geven aan toekomstige ontwikkelingen. Hoe nieuwsgierig ben je naar je (potentiële) klant? Hoe vaak bezoek je hen en stel je vragen? Observeer, én neem de tijd om deze observaties naar relevante inzichten te vertalen. De 'waarom-vraag' stellen: dát is de kunst waarmee de ware marketeer zich onderscheidt van anderen. En dat maakt het verschil tussen succes en falen, op de langere termijn.

Claim de ruimte

De marketeer is dé innovator en initiator. Maar echt effectief is hij of zij pas al hij 'anderen' betrekt. Claim de ruimte om dingen een keer anders aan te pakken. Door bijvoorbeeld mensen met verschillende competenties en achtergronden op te zoeken en handig gebruik te maken van elkaars kennis en kunde om een stap voorwaarts te zetten. En wat zien je collega’s? Van kantinemedewerker tot directeur, van inkoper tot fabrieksmedewerker: het zijn juist personen die anderen erbij betrekken die tot echte vernieuwing en verandering komen.

25 jaar empirisch onderzoek* leverde vijf belangrijke eigenschappen op waarover ook elke marketeer zou moeten beschikken om zijn of haar merk, product of dienst duurzaam te kunnen vernieuwen:

  1. Een gedeelde visie die inspireert. Het hebben van een sterke visie is de basis om positie te bepalen en richting te geven aan ontwikkelingen van je merk, product of dienst. Hoe verhoud je je tot de wereld om je heen: de klant, de consument, je concurrent? Wat maakt je anders? Wat maakt dat jouw aanbod, jouw merk relevant is, én relevanter dan al het andere in de markt? En waarom eigenlijk? Wat is het ‘achterliggende verhaal’ waardoor je meer impact kan maken dan anderen?
  2. Het creëren en leiden van de weg. Heb jij de eigenschappen in huis om mensen mee te nemen in je plannen, te enthousiasmeren en te inspireren?
  3. Daag vernieuwing uit. Door nieuwsgierig te zijn, jezelf en de mensen om je heen uit te dagen buiten de organisatie te kijken, te vragen wat hen inspireert, wat anders kan of wat beter kan, ontstaat de juiste energie om vanuit een andere invalshoek tegen zaken aan te kijken en zo een volgende stap te maken met je merk, product of dienst
  4. Initiatief. In hoeverre ben je zelf in staat om initiatief te nemen? Dit heeft alles te maken met vertrouwen. Vertrouwen in jezelf, maar ook van een directeur of manager om het voortouw te nemen. 
  5. Hoe gemotiveerd ben je om echt het verschil te maken? Wat is jouw 'hart voor je zaak'? In hoeverre 'leef' je jouw merk en het aanbod? Heel simpel: hoe vaak koop of gebruik je het product, de dienst of het merk waarvoor jij verantwoordelijk bent zelf? Als je zelf onvoldoende affiniteit hebt met je aanbod, hoe kan je dat dan aan een ander overbrengen?

Kijk nog eens in de spiegel. Laat je niet weerhouden door een landelijke lockdown en laat zien dat je juist als marketeer een belangrijke pijler bent bij het bepalen van de toekomst van je merk, product of dienst. Dat jij de innovatiekracht bezit om de juiste beweging en groei te brengen. Vorige maand verscheen m'n boek 'Impact door Innovatie'. Ik schreef het omdat ik organisaties wil inspireren meer aandacht te geven aan de toekomst en zo bij een crisis of tegenvaller beter voorbereid te zijn en wendbaarder te kunnen reageren. Laat me weten wat je ervan vond!

*Bron: The Leadership Challenge - J.M.Kouzes & P.Z.Posner

Kouzes en Posner hebben meer dan 25 jaar empirisch onderzoek op een rijtje gezet en komen tot vijf punten die helpen om de betrokkenheid van mensen aanzienlijk te verbeteren. Betrokkenheid van mensen bij de organisatie en haar doelen is een belangrijke succesfactor om innovatief gedrag te bevorderen. 

Credits afbeelding: 123RF, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.