Marco Kloots (ClickDistrict): “Automated trading komt ook naar tv en outdoor”

Marco Kloots (ClickDistrict): “Automated trading komt ook naar tv en outdoor”
, Tomorrowmen

Op 23 mei a.s. organseert de IAB Taskforce Automated Trading de Automated Trading Summit. Een van de sprekers die dag is Marco Kloots, mede-oprichter van ClickDistrict en Platform161. Ik stelde hem alvast wat korte vragen over zijn visie op (de toekomst van) automated trading.

Wat zijn de belangrijkste factoren die bijdragen aan de enorme groei van RTB?

Voor een deel de hype, voor een deel de toegankelijkheid van inventory. En voor een deel het feit dat het veilingmechanisme i.c.m. de automatisering (de beschikbaarheid van iedere impressie) de adverteerder meer controle geeft om de campagnes te sturen. Daarnaast is er grotere transparantie voor de demandzijde.

Hoe zie je de groei van RTB binnen brandcampagnes?

Op meerdere fronten, de grootste groei zal komen door aan te sluiten bij de budgetten die nu aan TV worden uitgegeven. Op het gebied van display worden momenteel ook de eerste stappen gezet met het tradable maken van rich media-uitingen. En mobiel wordt nu ook steeds meer automated aangeboden.

Marco Kloots

Gaan uiteindelijk alle digitale media tradable worden?

Wel automated, maar niet via een veiling. Een groot voordeel van deze trend is het versnellen en versimpelen van het traffic- en inkoopproces waardoor op grote schaal veel grotere efficiencies behaald kunnen worden.

Wat is het effect van RTB voor grote 'premium publishers'?

Het maakt het speelveld veel complexer voor ze. De waarde moet op meerdere plekken gezocht worden dan alleen het Umfeld. Er is nu een grote uitdaging voor premium publishers om hun waarde in dit eco-systeem te vergroten en te zorgen dat ze niet alleen het eind van de voedselketen worden. Publishers kunnen ook een efficiencyslag maken door meer inventory tradable te maken (deal ID). Er zullen dus minder FTE's nodig zijn.

Hoe ziet het automated trading-landschap er over 5 jaar uit?

De wereld digitaliseert, dus meerdere typen media zullen automated verhandeld worden. Ik denk met name aan televisie en outdoor. Daarnaast zullen de mogelijkheden hoe te traden sterk toenemen de komende tijd. Vijf jaar is een eeuwigheid in onze industrie (ik weet het, het is een cliché), dus verder bepalen hoe het er uit gaat zien is heel lastig.

Automated Trading Summit

De ATS vindt plaats op 23 mei in The Harbour Club te Amsterdam. Op die dag zal Marco Kloots spreken over de detectie en bestrijding van clickfraude in automated trading. Andere sprekers zijn o.a. Joris van Heukelom (voorzitter IAB Nederland), Roel van Rijsewijk *(director Deloitte), Mark van de Crommert (ondernemer), Joanna O'Connell (principal analyst Forrester) en Ben Barokas (general manager Marketplace development Google).

Aanmelden kan hier!


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.