Marco Derksen: “Marketing begint met een goed verhaal dat leidt tot samenwerking” #mf10jaar

16 november 2012, 08:29

Tien jaar geleden richtte Marco Derksen Marketingfacts op. Niet met de ambitie een groot marketingblog te worden maar omdat hij zelf behoefte had aan een verzameling best practices. In deze Top Names blikt hij met Erwin Blom en Roeland Stekelenburg terug op de hoogtepunten en de flops en kijkt hij vooruit naar de marketing van de toekomst die met een goed verhaal begint en in samenwerking eindigt.

“Marketingfacts was een hobbyproject, ik wilde een kennisdatabase voor mezelf”

Hoe Marketingfacts begon? Derksen vertelt: “Tien jaar geleden was ik consultant bij een klein internetbureau. Er waren nog maar weinig online kennisplatforms, dus ik wilde voor mezelf een database met best practices maken om m’n eigen werk mee te onderbouwen.”

Maar al snel begonnen er meerdere bloggers aan Marketingfacts mee te werken, wat voor Derksen een drijfveer was om ermee door te gaan. Vanaf 2005 begon hij voor zichzelf en kon hij gaan nadenken over advertising, sponsoring en de organisatie van opleidingen en trainingen als spinoffs van de opgebouwde community.

Een jaar later startte hij met het aannemen van betaalde bloggers en de jaarlijkse publicatie van het Marketingfacts Jaarboek, die nog steeds voor een derde van de omzet zorgt. Er volgden marketing-inspiratiereizen en samenwerkingen die leidden tot SportNEXT, Travelnext en FoodNext.

Er kwamen ook flops voorbij, zoals MarketingfactsTV in 2006 en een magazine in 2009. Maar met een team van 10 en met 200 schrijvers op de lijst is Marketingfacts een gevestigd merk geworden in marketingland. Terugblikkend is dat waar Derksen het meest trots op is: “We hebben laten zien dat je met doorzettingsvermogen met een online platform een autoriteit kunt worden in een markt.”

“Begin met een goed verhaal, converseer daarover met je community, en ga daarna samenwerken”

Hoe Marketingfacts die autoriteit is geworden? “Dat komt omdat we beginnen met het vertellen van een goed verhaal. De tweede stap is dan om rondom je content de conversatie aan te gaan met je community. Op je platform, op mobiel, op events, tijdens trainingen, dat maakt niet uit. Uit de community ontstaan dan spinoffs waarbij je samenwerkingen aangaat en je verdienmodellen vindt.”

“Snel schakelen, snel keuzes maken, goed samenwerken”

De toekomst van marketing en uitgeven begint volgens Derksen bij die goede content: “De focus zal verplaatsen van marketing via e-mail, zoekmachines en banners naar conversaties rondom content.” Must-have competenties voor realtime uitgevers zijn snel kunnen schakelen, snel keuzes kunnen maken en goed kunnen samenwerken. Dat is de enige manier waarop je binnen een maand precies díe training kunt organiseren waar je doelgroep op precies dát moment behoefte aan heeft.

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!