Managers met kennis gezocht

2 december 2004, 18:44

Onderzoek in de Media- en entertainmentsector door Ernst & Young onder de naam ‘Fast Forward: Technology Propels Media & Entertainment CEO’s into the Future’ toont aan dat zij het aantrekken van meer technisch onderlegde managers van cruciaal belang achten voor het toekomstige succes van hun onderneming.

Het opslaan en aanbieden van informatie in digitale vorm (digitization of content) en de steeds grootschaligere invoering van breedband distributietechnologie?n zullen de bestaande businessmodellen aanzienlijk veranderen. De gezamenlijke jaarlijkse omzet van de media- en entertainmentondernemingen die hebben deelgenomen bedroeg 214 miljard dollar (FY03); de gezamenlijke marktkapitalisatie circa 340 miljard dollar. De grote jongens dus als The Walt Disney Group, Viacom, Inc., Time Warner en Inc. Sony Corporation of America.

Een paar highlights:

  • 75 procent van de bestuurders die deelnamen aan het onderzoek stelden dat digitale videorecorders (DVR) naar alle waarschijnlijkheid de grootste verandering teweeg zullen brengen voor de industrie.
  • Het gebruik van DVR?s, die kijkers in staat stelt een televisieprogramma te pauzeren en daarna verder te kijken zonder iets te missen terwijl de DVR tegelijkertijd doorgaat met opnemen ? en op die manier reclamespots te omzeilen ? zal in Europa in rap tempo toenemen, tot 6,5 miljoen huishoudens 2007.
  • Naar verwachting zullen in 2007 circa 24,7 miljoen Amerikaanse huishoudens een DVR hebben, waardoor ongeveer 12,5 procent van de traditionele tv-reclames (ter waarde van 4 miljard dollar) in het geding zal komen.
  • Kabelexploitanten hebben in Europa niet zo goed gepresteerd als in de Verenigde Staten, maar werden door bestuurders genoemd als het segment dat in de komende jaren zal opbloeien.
  • De trends uit het onderzoek zijn volgens Ernst & Young zeer belangrijk voor de Nederlandse media- en entertainmentindustrie: “Nederland is geen eiland. Trends uit de Verenigde Staten waaien gemakkelijk over. Nederland moet rekening houden met de sterke opkomst van digitale televisie en digitale videorecorders (DVR?s). In de Verenigde Staten denkt men dat in 2007 al zo?n 24,7 miljoen Amerikaanse huishoudens gebruikmaakt van een DVR. Dit zal ertoe leiden dat de sector veel advertentie-inkomsten gaat mislopen. Tenzij het een manier weet te vinden om hierop in te springen. Het lijkt er nu op dat de sector alleen bezig is met bestrijding van deze ontwikkelingen.”

    Beleid maken lijkt op schieten op een bewegend doel vanuit een Ferrari die 200 kilometer per uur rijdt, aldus de de bestuurders die vinden dat zij nieuw talent moeten aantrekken voor hun managementteam. Met het oog op de snelle veranderingen die hun bedrijfstak ondergaat, is het aantrekken van mensen met de juiste kennis en expertise een prioriteit voor media- en entertainmentondernemingen. Het samenstellen van een adequaat managementteam werd door 75 procent van de deelnemers meer dan welke andere factor genoemd als de belangrijkste interne succesfactor.

    Ook in het Nederlandse onderzoek Het gelijk van internet? onder 241 directieleden en managers van Nederlandse organisaties wordt geconcludeerd dat de meeste organisaties nog steeds niet het volledige potentieel van internet benutten.

    Onbekendheid met enerzijds het inhoudelijke (o.a. kennis, technologie,) en anderzijds de toepassingsmogelijkheden en inzet van Internettoepassingen, zowel bij directies, managers als medewerkers, veroorzaken tot heden de nodige belemmeringen. Ook staat dit cijfermatige onderbouwing van plannen en beslissingen voor het toekomstig gebruik in de weg.

    Erik van Roekel
    Product Owner Chatbot bij ING

    Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

    Categorie
    Tags

    Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!