Managers met kennis gezocht
Onderzoek in de Media- en entertainmentsector door Ernst & Young onder de naam ‘Fast Forward: Technology Propels Media & Entertainment CEO’s into the Future’ toont aan dat zij het aantrekken van meer technisch onderlegde managers van cruciaal belang achten voor het toekomstige succes van hun onderneming.
Het opslaan en aanbieden van informatie in digitale vorm (digitization of content) en de steeds grootschaligere invoering van breedband distributietechnologie?n zullen de bestaande businessmodellen aanzienlijk veranderen. De gezamenlijke jaarlijkse omzet van de media- en entertainmentondernemingen die hebben deelgenomen bedroeg 214 miljard dollar (FY03); de gezamenlijke marktkapitalisatie circa 340 miljard dollar. De grote jongens dus als The Walt Disney Group, Viacom, Inc., Time Warner en Inc. Sony Corporation of America.
Een paar highlights:
De trends uit het onderzoek zijn volgens Ernst & Young zeer belangrijk voor de Nederlandse media- en entertainmentindustrie: “Nederland is geen eiland. Trends uit de Verenigde Staten waaien gemakkelijk over. Nederland moet rekening houden met de sterke opkomst van digitale televisie en digitale videorecorders (DVR?s). In de Verenigde Staten denkt men dat in 2007 al zo?n 24,7 miljoen Amerikaanse huishoudens gebruikmaakt van een DVR. Dit zal ertoe leiden dat de sector veel advertentie-inkomsten gaat mislopen. Tenzij het een manier weet te vinden om hierop in te springen. Het lijkt er nu op dat de sector alleen bezig is met bestrijding van deze ontwikkelingen.”
Beleid maken lijkt op schieten op een bewegend doel vanuit een Ferrari die 200 kilometer per uur rijdt, aldus de de bestuurders die vinden dat zij nieuw talent moeten aantrekken voor hun managementteam. Met het oog op de snelle veranderingen die hun bedrijfstak ondergaat, is het aantrekken van mensen met de juiste kennis en expertise een prioriteit voor media- en entertainmentondernemingen. Het samenstellen van een adequaat managementteam werd door 75 procent van de deelnemers meer dan welke andere factor genoemd als de belangrijkste interne succesfactor.
Ook in het Nederlandse onderzoek Het gelijk van internet? onder 241 directieleden en managers van Nederlandse organisaties wordt geconcludeerd dat de meeste organisaties nog steeds niet het volledige potentieel van internet benutten.
Onbekendheid met enerzijds het inhoudelijke (o.a. kennis, technologie,) en anderzijds de toepassingsmogelijkheden en inzet van Internettoepassingen, zowel bij directies, managers als medewerkers, veroorzaken tot heden de nodige belemmeringen. Ook staat dit cijfermatige onderbouwing van plannen en beslissingen voor het toekomstig gebruik in de weg.